Čiastočná úľava pre cestujúcich. Jedny výluky na železniciach sa skončia, iné budú pokračovať

„Majoritná časť výlukovej činnosti sa skončila alebo sa skončí tento rok. Z tých väčších výluk ide o uzol Žilina, elektrifikáciu trate Humenné – Bánovce nad Ondavou či úseky Kúty – štátna hranica, Leopoldov – Alekšince, Levice – Veľké Kozmálovce, Žilina – Rajec,” priblížila pre Štandard hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Petra Lániková.

Ďalšie výluky pre práce na železničných tratiach budú pokračovať aj v budúcom roku. Cestujúcich sa to dotkne v rôznych regiónoch Slovenska, napríklad na úsekoch Červená Skala – Telgárt, Nižná Myšľa – Ruskov, Trnava – Cífer či Poprad-Tatry – Gánovce, Devínska Nová Ves – Zohor – Malacky. Popri týchto dlhodobejších výlukách treba počítať aj s niektorými kratšími.

Obmedzenia na Záhorí aj celý budúci rok

Aká je aktuálna situácia s modernizáciou trate na Záhorí na úsekoch Devínska Nová Ves – Malacky a Kúty – hranica s Českou republikou? Železnice tvrdia, že stavebné práce prebiehajú podľa harmonogramu. Pohraničný traťový úsek medzi Kútmi a štátnou hranicou s Českom plánujú odovzdať do prevádzky ešte v tomto roku.

„Najväčší objem prác je sústredený do traťového úseku Devínska Nová Ves – Zohor a v stanici Zohor. Na úseku Devínska Nová Ves – Zohor – Malacky pokračujú výlukové práce celý budúci rok vrátane stanice Malacky, kde taktiež plánujeme stavebné práce začať,” uviedla Lániková.

Na rozhodujúce etapy týchto výluk železničiari upravili aj grafikon vlakovej dopravy, ktorý je aktuálne vedený ako jednokoľajný, preto sú cestovné časy dotknutých vlakov podstatne predĺžené.

Na to, ako sa grafikon dotkne konkrétnych vlakov, sa možno pozrieť priamo v novom cestovnom poriadku, ktorý začne platiť od 14. decembra. Je už dostupný na weboch ŽSR aj štátneho osobného dopravcu Železničná spoločnosť Slovensko.

Ilustračná fotografia. Foto: ŽSR

Najväčšie investície do infraštruktúry aj viaceré nehody

„Výrazným úspechom sú najväčšie investície do železničnej infraštruktúry v doterajšej histórii Slovenska,” zhodnotila pre Štandard uplynulé dva roky v železničnej doprave hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková.

Za prínos označila aj zavedenie hodinového taktu expresov medzi Bratislavou a Košicami alebo získanie prostriedkov Európskej únie z Nástroja na prepájanie Európy (CEF) na železničné projekty. 

Železničnú dopravu však poznačili aj nedávne zrážky vlakov v októbri v okolí Rožňavy a v novembri pri Pezinku, pričom zranené boli desiatky cestujúcich. Opozícia z toho dôvodu predložila návrh na vyslovenie nedôvery ministrovi dopravy Jozefovi Rážovi.

Pri tragédii z júna minulého roka, keď medzinárodný vlak na priecestí pri Nových Zámkoch vrazil do linkového autobusu, zahynulo sedem pasažierov.

Chýbajú menšie investície, tvrdí odborník

Expert na železnice Jiří Kubáček nepovažuje za problém celkový objem investícií, ale ich štruktúru. „Stále dominujú pomerne luxusné investície do koridoru a chýbajú drobnejšie, často však oveľa efektívnejšie investície do odstraňovania úzkych miest alebo bodových chýb, komplikujúcich plnenie plánu dopravnej obsluhy,” upozornil pre Štandard odborník.

Podľa Kubáčka sú potrebné aj investície do inštalácie diaľkovej obsluhy zabezpečovacích zariadení s efektom v podobe úspory živej ľudskej práce či zabezpečenie náležitej miery intenzity komplexných rekonštrukcií zmysluplných tratí, ktoré by im zabezpečili trvalú udržateľnosť.

Vlak Železničnej spoločnosti Slovensko. Foto: ZSSK/Facebook

„Zavedenie hodinového taktu expresov Bratislava – Košice je veľmi zmysluplné opatrenie, ktoré už potvrdili dosiahnuté prevádzkové výsledky. Za komplikáciu považujem len nesystémové zrýchlenie dvoch párov vlakov,” poznamenal Kubáček. Získanie prostriedkov z CEF je podľa neho úspech, ktorým sme si trošku spravili chuť po vážnom vlaňajšom fiasku. 

Ministerstvo dopravy zaradilo k najvýznamnejším výsledkov práce rezortu za uplynulé dva roky aj zákon o strategických investíciách a nový stavebný zákon po 50 rokoch, čím sa má zásadne urýchliť príprava
výstavby dopravnej infraštruktúry vrátane železničnej.

„Chcem veriť, že to pomôže. To sa však ukáže až neskôr,” dodal Kubáček.