Z viedenskej stanice Františka Jozefa, ktorá je teraz celá rozkopaná, jazdia regionálne vlaky smerom severozápadným, teda aj do Čiech, kam som sa zas vracal. Ale urobil som si prestávku v polovici, alebo skôr v štvrtine cesty, v meste Tulln na Dunaji. Trochu som to tam poznal, pred desiatimi rokmi som tam vystúpil, rovnako ako teraz, na stanici, ktorá je asi jediná stanica na svete, kde sa narodil maliarsky génius, v tomto prípade Egon Schiele.
Moja cesta do Viedne sa tak trochu nečakane stala cestou schieleovskou, pretože som mal za sebou zážitok z výstavy jeho autoportrétov v novej viedenskej Albertine, na druhý deň som bol v Klosterneuburgu, kde Schiele chodil na strednú školu, no a teraz som šiel po peróne jeho rodnej stanice. Ideálne by bolo pokračovať do Českého Krumlova, rodiska jeho českej matky Soukupovej, kam Schiele jazdil na prázdniny a kam sa možno chcel odsťahovať, a tým by región jeho krátkeho života bol vlastne obsiahnutý.
Ale najskôr som sa ubytoval v hoteli, ktorý sa volal Rímsky dvor, kde pri vchode stála farebná figurína legionára a ospalý recepčný odo mňa chcel očkovací preukaz, na ktorý dlho skúmavo hľadel a potom si niečo starostlivo zapisoval. Vstupnou procedúrou som teda prešiel a chvíľu nato som vyšiel do mesta, ktoré stojí na mieste rímskeho tábora Comagena, po ktorom tu zostal ten hotel, trocha rímskych hradieb a tiež socha cisára Marka Aurélia, ktorý sedí na koni a imperátorskou pravicou ukazuje na druhú stranu Dunaja. Socha je kópia tej slávnej antickej jazdeckej sochy, čo stojí v Ríme na Kapitole, ale tá je už dnes tiež kópiou, tak to človeku nemusí byť ľúto. Možnože sem ten filozof súmraku antického sveta zachádzal z Vindobony, ale hlavne z Karnunta (tábor Carnuntum, dnes dedina Petronell), čo je o kúsok ďalej, kde trávil väčšinu času pri vojnách markomanských, ktoré viedol nerád, ale musel, lebo to patrilo k vládnutiu a zodpovednosti za impérium. Vtedy v Karnunte žilo päťdesiattisíc obyvateľov, teraz je to malá dedinka s jedným zachovalým rímskym oblúkom na poli. Možno si predstaviť, že keď sem do Tullnu, čiže Comageny, jazdil na inšpekciu, ubytoval sa podobne ako ja v Rímskom dvore a hľadel cez rieku na územie barbarských Germánov. Tu na pravej strane rieky bol ešte vo svojej, teda rímskej provincii Noricum, z ktorej sa postupne vykľuvalo Rakúsko. A možno ho tu napádali nejaké sentencie a hovory k sebe, v ktorých sa stále opakuje, že život je krátky a asi sa nedá veľmi počítať s nejakým pokračovaním na onom svete, takže je nutné ho prežiť rozumne, vzpriamene a s vedomím toho, že „jedinými správnymi plodmi pozemského bytia sú spravodlivé postoje a spoločnosti užitočné činy“, ako sa píše na tom pomníku po nemecky. A tiež nestrácať čas, napríklad nerozumnou láskou a márnymi citmi, ako som si kedysi v Hovoroch k sebe prečítal, ale stále zabúdal, pretože keď je láska uznaná márnou, tak už je väčšinou neskoro a čas je nenávratne stratený.