Svet po globalizácii

Volkswagen sa pripravuje na svet po globalizácii. Hlási titulok najvplyvnejšieho globálneho denníka sveta, amerického Wall Street Journal. V detailnej analýze popisuje, ako nemecká automobilka, ktorá rovnako ako tento denník bola jedným zo symbolov globalizácie, zásadne mení stratégiu. Tá by mala stáť v budúcnosti na „reziliencii“, väčšej odolnosti pred globálnymi rizikami. V poslednom období svet zasiahli hneď tri. Vojna, pandémia a obchodné spory.

Výrobná linka vo Volkswagene Slovakia v Bratislave. Foto: TASR Výrobná linka vo Volkswagene Slovakia v Bratislave. Foto: TASR

Prvou ranou pre globalizáciu bola obchodná vojna, ktorú Donald Trump naostro vyhlásil v roku 2018 Číne. Tú obvinil, že zneužíva voľný svetový obchod a porušuje pravidlá, ku ktorým sa zaviazala vo chvíli, keď v roku 2001 vstúpila do Svetovej obchodnej organizácie. Prišla prestrelka ciel, s ktorými Donald Trump neskôr vyrukoval aj na Európu. Obvinil ju, že na americký tovar uvaľuje vyššie clá ako Amerika na jej. Čo bola a je pravda. Bolo to rezíduum doby po druhej svetovej vojne, keď tým Amerika pomáhala Európe v bohatnutí.

Časom ale tá asymetria prestala dávať zmysel, keď sa bohatšie krajiny Európskej únie dotiahli na americkú úroveň. Hlavným terčom však bola Čína, odkiaľ postupne americké firmy vrátane Apple začali sťahovať výrobu do iných ázijských krajín. Symbolom obchodných sporov sa stáva stret o Huawei, ktorý Spojené štáty a ďalšie západné krajiny podozrievajú, že zadnými dvierkami vo svojich systémoch sleduje zákazníkov.


Dočítajte tento článok zadarmo vytvorením účtu alebo sa prihláste.

Kliknite na tlačidlo Poslať email a obdržíte odkaz na registráciu. Tým súhlasíte s obchodnými podmienkamiochranou súkromia.