Ako chráni Európska únia superboháčov. Majitelia Ferrari dostali výnimku

Ťaženie proti spaľovacím motorom v osobných autách prebieha súbežne po dvoch koľajách. Jednu sme minulý týždeň videli v Európskom parlamente, keď odhlasoval zákaz nových áut so spaľovacími motormi od roku 2035. Druhá sa v takej chvíli dostáva do tieňa. Je to príprava novej emisnej normy E-7, ktorú jej tvorcovia chcú dotiahnuť tento rok, teda počas českého predsedníctva EÚ.

Výstava Autosalón v Incheba Expo Aréna v Bratislave Na snímke Ferrari SF90 Stradale. Foto: TASR/Jakub Kotian

Norma stanovuje pre autá limity emisií nie zdravotne neškodlivého oxidu uhličitého, ale skutočne zdraviu škodlivých častíc, ako sú oxidy dusíka, organické látky či pevné častice. Tie je možné nastaviť tak prísne, že to cenu motorov s predhrievacími prvkami vyženie tak vysoko, aby začali byť cenovo konkurencieschopné elektromobilom. E-7 pôsobí ako poistka zelených pre prípad, že by azda generálny zákaz spaľovacích motorov ešte niekto nejako zhatil alebo oddialil, predovšetkým na Európskej rade. Norma E-7 je poistka, ktorá môže koniec spaľovacích motorov privodiť ešte skôr ako v roku 2035.

České ministerstvo dopravy chce počas predsedníctva pôsobiť na zmäkčenie kritérií E-7, napríklad tým, aby ich auto nemuselo plniť v zime a pri nízkom zaťažení motora. Aspoň niečo, ale zatiaľ sa to javí ako málo. Ide tu o to, že E-7 bude nadproporčne dopadať na chudobnejšie vrstvy obyvateľstva, pretože cena za „superkatalyzátor“ zdraží malé a lacnejšie auto percentuálne oveľa viac ako limuzínu.


Dočítajte tento článok zadarmo vytvorením účtu alebo sa prihláste.

Kliknite na tlačidlo Poslať email a obdržíte odkaz na registráciu. Tým súhlasíte s obchodnými podmienkamiochranou súkromia.