Kto podvádza pri súčasnom umení viac? Snobi, kritici či umelci?

Súčasné umenie je z väčšej časti hlboko nudné a neznesiteľné, nie snáď ani tým, že by bolo nejako provokatívne a odpudivé, s tým už sa počíta a človek je zvyknutý na všeličo, ale tým, aké je prázdne, jalové, neumelecké – a ako ľahko sa v ňom podvádza. Píše Jiří Peňás.

Svetelný objekt SOS Kultúra v Trnave Ilustračný obrázok z trnavského Kultúrneho centra Nádvorie. Foto: TASR/Lukáš Grinaj

Jedna z najbežnejších skúseností človeka, ktorý sa pohybuje v takzvanej kultúrnej sfére, je predstieranie a faloš. Súčasná kultúra a umenie, teda aspoň tá časť, ktorá o sebe najviac dáva najavo, že je súčasným umením, sa nachádza v takom ničotnom stave, že človeku, ktorý sa nechce úplne sociálne pochovať, nezostáva iné, než predstierať a klamať. Predstierať a klamať, že ho to zaujíma, že ho to ešte stále nejako priťahuje, dokonca obohacuje.

V skutočnosti ho to nudí a otravuje, alebo prinajlepšom necháva ľahostajným, ale nechce sa k tomu priznať. Vie, že dať to najavo, je niečo ako malá samovražda, niečo ako priznanie, že je na konci so silami, že stratil prehľad.


Dočítajte tento článok zadarmo vytvorením účtu alebo sa prihláste.

Kliknite na tlačidlo Poslať email a obdržíte odkaz na registráciu. Tým súhlasíte s obchodnými podmienkamiochranou súkromia.