Francúzi odmietli plošnú 80-kilometrovú rýchlosť. Skoro polovica departmentov sa už vrátila k deväťdesiatke

16680045378_b0208d720f_b Foto: Flickr

Spomínate si, ako v roku 2018 francúzske úrady v snahe znížiť počet úmrtí na cestách zaviedli plošných 80 kilometrov za hodinu prakticky na všetkých okreskách? Po obrovských protestoch dopravcov i bežných motoristov vláda tento kontroverzný limit zrušila, lenže nie tak, ako si mnohí mysleli. Jednotlivým samosprávnym celkom, teda departmentom, sa síce vrátila do rúk možnosť rozhodnúť o návrate deväťdesiatky, lenže k tomu museli predložiť dôvod i štúdiu nehodovosti, ktorú následne skúmala štátna komisia.

Najnovším samosprávnym celkom, ktorý ruší pred štyrmi rokmi celoštátne zavedený limit 80 kilometrov za hodinu na okresných cestách, je Puy-de-Dôme v centrálnej časti Francúzska. Od dnešného dňa (1. augusta 2022) tu môžu vodiči opäť jazdiť deväťdesiatkou. Ide už o v poradí 42. department zo 101 samostatných administratívnych oblastí (5 z nich sa nachádza v zámorí), ktoré sa tak rozhodli. Vrátiť sa späť však nebolo také jednoduché, ako si mnohí myslia.

Vláda v roku 2020 (po masívnych demonštráciách) síce vrátila departmentom právo rozhodovať o tejto veci príslušným riadiacim orgánom, v tomto prípade radám, lenže štát sa tejto zmeny nechcel vzdať len tak.

Jednotlivé departmenty museli preukázať, že „existuje opodstatnený dôvod na opätovné zvýšenie limitu“ a navyše museli k žiadosti predložiť štúdiu nehodovosti v príslušnej oblasti. Tú následne posudzovalo ONISR (Observatoire national interministériel de la sécurité routière), teda Národné medzirezortné stredisko pre monitorovanie bezpečnosti cestnej premávky, ktoré osemdesiatku predtým prikázalo.

Že nešlo len o formalitu, dokazuje napríklad department Héraul na juhu Francúzska s hlavným mestom Montpellier. Jeho žiadosť o zvýšenie rýchlosti na 90 kilometrov za hodinu bola zamietnutá, pretože nepredložil dostatočne závažné dôvody na zmenu.

Navyše pozitívne stanovisko ONISR automaticky neznamenalo, že vedenie samosprávneho celku osemdesiatku zruší. Šlo len o odporúčanie, že 90 kilometrov za hodinu uzákoniť môžu. Napriek tomu ale úspešné departmenty neváhali, povolenie využili a osemdesiatku zrušili. Ako je to možné?

U nás síce nie je úplne bežné, aby úradníci išli proti úradníkom, spomínaná plošná zmena v roku 2018 však bola mimoriadne nepopulárna a naštvala okrem iného aj množstvo lokálnych autorít, ktoré museli čeliť hnevu vodičov, motoristických združení, dopravcov či logistických firiem, ktorým sa predlžovali časy distribúcie tovaru.

Napriek návratu k pôvodnej rýchlosti sa štátne orgány dohliadajúce na bezpečnosť premávky stále snažia presadzovať nižší limit. ONISR tvrdí, že prechod z 90 na 80 kilometrov za hodinu znížil v priebehu dvadsať mesiacov počet úmrtí o 349 osôb a ušetril 700 miliónov eur jednak pre menší počet nehôd, ale tiež v dôsledku nižšej spotreby paliva.

Združenia vodičov však tieto dáta spochybňujú a tvrdia, že v nezávislej správe predloženej vlani parlamentu žiadne významné účinky zníženia rýchlosti zaznamenané nie sú. Na to ONISR kontrovalo, že sa tak stalo preto, že v roku 2020 došlo k dramatickému zníženiu áut v premávke pre pandémiu koronavírusu.

Text pôvodne vyšiel na portáli Topspeed.sk. Vychádza so súhlasom redakcie.


Ďalšie články