Viac ruského paliva do Ázie a na Blízky východ, menej do Európy

Rusko bude v nadchádzajúcich mesiacoch pravdepodobne dodávať viac paliva do Ázie a na Blízky východ, keďže sankcie voči Kremľu sa budú postupne sprísňovať.

Ropné plošiny, ilustračná snímka. Foto: Flickr.com

Podľa údajov spoločnosti S&P Global Commodities at Sea, na ktoré sa odvoláva agentúra Bloomberg, Ázia a Blízky východ už od vypuknutia vojny odoberajú väčší podiel ruského vývozu než v minulosti. Poukazuje to na ešte neukončenú rekonfiguráciu globálnych energetických tokov.

Európska únia sa pritom podľa šiesteho balíka sankcií chystá od 5. decembra zakázať všetok dovoz ruskej ropy po mori a od 5. februára 2023 všetky rafinované ropné produkty, ako je benzín, nafta a vykurovací olej. Tým sa zvýši tlak na Moskvu, aby presmerovala ešte väčšiu časť svojej energetickej produkcie inde.

Podľa spoločnosti Morgan Stanley, India a Čína minulý mesiac odobrali spolu 2,7 miliónov barelov ruskej ropy a produktov denne, čo je o 54 percent viac ako pred rokom, konštatuje ďalej agentúra. Menšie krajiny mali podľa údajov banky taktiež zvýšiť dovoz na 926-tisíc barelov denne z pôvodných 561-tisíc.

Percento ruského vývozu palív, ktoré smeruje na Blízky východ a do Ázie, sa zvyšuje. Zdroj: Bloomberg (screenshot)

Zatiaľ čo dovozcovia v niektorých krajinách priznali, že kvôli pretrvávajúcej vojne nakupujú ruský tovar, iní boli opatrnejší. Ruskí predajcovia tiež postupom času začali používať rôzne taktiky na zvýšenie odbytu na existujúcich trhoch, ako aj na hľadanie nových odbytísk vrátane reexportu [obchodná transakcia spočívajúca v nákupe určitého tovaru v jednej krajine so zámerom jeho ďalšieho predaja v inej krajine, pozn. red.] či prekladania tovaru z lode na inú loď.

Mení sa označenie nákladu

Jedným zo spôsobov, ako sa ruské výrobky, napríklad vykurovací olej, môžu dostať do Ázie, je cez hlavné distribučné uzly v regióne. Takéto miesta majú zvyčajne veľké skladovacie zariadenia a môžu miešať ruské palivá s inými ešte pred tým, ako ich opätovne označia a odošlú ďalej.

John Driscoll, riaditeľ spoločnosti JTD Energy Services so sídlom v Singapure podľa Bloombergu uviedol, že materiál podliehajúci sankciám už dlhšie obdobie prúdil do takýchto centier. S príchodom ruských sankcií sa to však podľa neho ešte zrýchli.

Údaje o sledovaní lodí, ktoré robí spoločnosť Vortexa, zároveň ukazujú výrazný nárast lodí prepravujúcich ruský vykurovací olej. Cieľovými destináciami sú najmä krajiny na Blízkom východe a v Ázii. Náklad smerujúci do Spojených arabských emirátov minulý mesiac v porovnaní s predchádzajúcim rokom vzrástol takmer päťnásobne, zatiaľ čo náklad signalizujúci Singapur sa zvýšil o štvrtinu. Výrazne vzrástli aj zásielky do Egypta, Číny, Saudskej Arábie a Malajzie.

Prekládky tovarov

Vzhľadom na to, že čoskoro začnú platiť ďalšie sankcie na ruskú ropu prevážanú po mori do krajín EÚ, niektorí kupujúci možno nebudú chcieť byť pri odbere ruských produktov rozpoznateľní. Pravdepodobne to spôsobí nárast počtu prípadov, keď sa tovar prekladá z pôvodnej lode prepravujúcej tovar z Ruska na iné plavidlá, ktoré sa doplavia do konečného cieľa.

Podľa Sereny Huangovej, hlavnej analytičky spoločnosti Vortexa pre Áziu, na ktorú sa odvoláva agentúra Bloomberg, približne 20 až 23 percent ruskej ropy, motorovej nafty a vykurovacieho oleja naloženého v júni až auguste zo západných ruských prístavov sa pred odplávaním ku kupujúcim preloží týmto spôsobom.

Drahé energie nabádajú nakupovať so zľavou v Rusku

Vzhľadom na to, že mnohé štáty EÚ sa vyhýbajú ruským produktom a rope a obmedzenia sa budú sprísňovať, snaha Moskvy nájsť alternatívy bude čoraz intenzívnejšia a potenciálne sa zameria na ázijské štáty. Niektoré z tamojších chudobnejších krajín už teraz zápasia s problémami pri platení za čoraz drahší dovoz pohonných hmôt, a preto je ťažké odolať vábeniu lacnejších ruských dodávok.

V Indonézii, najväčšej ekonomike juhovýchodnej Ázie, zvažujú tamojší lídri nákup ropy z Ruska, najmä kvôli ochrane domácností pred vysokými cenami energií. Moskva navyše predáva túto komoditu viacerým krajinám za ceny nižšie ako na svetovom trhu. Indonézsky minister cestovného ruchu Sandiaga Uno podľa agentúry Reuters uviedol, že krajina dostala ponuku na ruskú ropu s 30-percentnou zľavou. Dodal však, že prezident Joko Widodo to zvažuje, keďže existujú obavy zo sankcií.

Strach zo sankcií zrejme prevážia omnoho akútnejšie problémy obyvateľstva s vysokými účtami za energie či pohonné hmoty. Nedávno sa tam totiž uskutočnili rozhovory medzi štátnou ropnou spoločnosťou Pertamina a ruskou stranou o možnosti zvýšenia dodávok. Zámer tu je, treba doladiť detaily,“ povedala začiatkom septembra ruská veľvyslankyňa v Indonézii Ľudmila Vorobievová.

BBC zároveň pred pár dňami informovalo, že mjanmarský vojenský režim nedávno takisto oznámil, že začne dovážať ropu aj z Ruska. Krajina mala začať už tento mesiac dovážať ruský vykurovací olej na základe júlovej dohody, keď mjanmarský vojenský vodca Min Aung Hlaing navštívil Rusko. Podobne postupuje aj Srí Lanka zápasiaca s katastrofálnou hospodárskou krízou, ktorá tiež začala využívať zľavnenú ruskú ropu a diskusie o možnostiach jej dovozu sa ešte koncom júna viedli takisto aj v Pakistane.

Ďalšie články od Samuel Kolesár
Ďalšie články