Školská psychologička: Deti súčasnej generácie nikdy neživorili, na pandémiu neboli pripravené

Deťom po pandémii v dôsledku lockdownov často chýbajú základné sociálne zručnosti, prišli o dôležité sociálne činitele, ktoré utvárajú ich vývin. Toto „ovocie“ budeme zbierať možno aj dvadsať rokov, tvrdí školská psychologička Jana Vindišová, ktorá pôsobí aj ako lektorka a odborná asistentka na Katedre psychológie Trnavskej univerzity a v Centre celého človeka Enoia. „Generácia ‚pandemických detí´ si nezažila čosi dôležité zo svojho vývinu,“ tvrdí v rozhovore pre Štandard. „Základ ich strádania bol v nevypestovanej imunite. Naše deti bez nej vyšli do sveta a skolil ich psychologický vírus.“ 

313181861_10227106245072487_3858045948079562282_n Jana Vindišová. Foto/osobný archív

Počas pandémie trpeli aj deti, svojím spôsobom ešte viac ako dospelí, keďže mládež sa v lockdownoch náhle ocitla napospas nepoznanej realite „domáceho väzenia“. V sociálnej izolácii stratili prirodzené možnosti ventilácie svojich problémov s rovesníkmi. Ako to niesli deti vo vašej škole?

V čase korony som sa tiež ocitla doma. Pracovala som vtedy v škole na 40-percentný úväzok. Dávalo mi to zmysel byť v kontakte s ľuďmi. V poradni som vtedy robila terapie online hlavne dospelým ľuďom aj zo vzdialenejších území, ktorí si na to zvykli. Pre deti v školách som robila online kaviarne, chlapčenský klub, dievčenský klub a podobne. S maličkými deťmi to šlo veľmi dobre, s každou triedou prvého stupňa som mala každý týždeň minimálne jednu hodinu. Čím vyšší ročník, tým to šlo ťažšie. Vypnuté kamery, nezáujem. Počas korony sa rozmohol TikTok, mnoho rodičov to riešilo. S druhým stupňom som fakticky ani nemala kontakt. Ale robili sme aj kaviarne pre učiteľov, tí sa zo spoločných stretnutí tešili. 


Dočítajte tento článok zadarmo vytvorením účtu alebo sa prihláste.

Kliknite na tlačidlo Poslať email a obdržíte odkaz na registráciu. Tým súhlasíte s obchodnými podmienkamiochranou súkromia.