Do chrámov sa dostávajú podpriemerné diela. Vedie to k devalvácii viery a k jej pokrivenému obrazu

V rámci synodálneho procesu vznikla pri Farnosti Kráľovnej rodiny v Bratislave skupina Umenie a Cirkev. Umelci, kňazi, rehoľníci i teoretici hľadali spojenie medzi moderným umením a jeho presahom do sakrálnej architektúry.

Dorota Sadovská s obrazom Svätý František z Assisi, 2022, ktorý darovala prezidentka Zuzana Čaputová pápežovi Františkovi vo Vatikáne 10. 12. 2022. Foto: Martin Janoško Dorota Sadovská s obrazom Svätý František z Assisi, 2022, ktorý darovala prezidentka Zuzana Čaputová pápežovi Františkovi vo Vatikáne 10. 12. 2022. Foto: Martin Janoško

Umelecké diela v kostoloch často nemajú dostatočnú kvalitu. Veriaci vidia skôr prázdny priestor a nepresvedčivé umelecké diela. Napriek tomu, že sa od deväťdesiatych rokov minulého storočia na Slovensku postavilo veľké množstvo kostolov, rozsiahlejšia spolupráca medzi výtvarníkmi, dizajnérmi a zadávateľmi týchto stavieb nenastala. Príčin je viacero, napríklad nedôvera na oboch stranách, nedostatok peňazí i vedomostí.

Aby umelecké dielo naplnilo kvalitne takýto špecifický priestor, je nutný dialóg, porozumenie a vedomosti na oboch stranách. Umelecké dielo v sakrálnom priestore sa musí prejavovať v dvoch rovinách – v kvalite a adekvátnosti. Ak absentuje prvá, máme dočinenia s gýčom alebo umelecky podpriemerným dielom. Ak absentuje druhá, umelecké dielo sa stáva exponátom a využíva sakrálny priestor na svoju prezentáciu.


Dočítajte tento článok zadarmo vytvorením účtu alebo sa prihláste.

Kliknite na tlačidlo Poslať email a obdržíte odkaz na registráciu. Tým súhlasíte s obchodnými podmienkamiochranou súkromia.