Konšpiračné teórie o rituálnych vraždách Židov: V Pezinku pre ne upálili 30 ľudí a dodnes sa šíria, vraví historik Vincurský
V prednáške ste sa venovali trom najrozšírenejším – rituálnym vraždám, znesväcovaniu hostií a tráveniu studní. Aký bol vzorec šírenia týchto fám?
Prípady tzv. rituálnych vrážd poznáme z Európy od 12. storočia. Obvykle bol priebeh taký, že sa našlo telo, alebo bolo nahlásené nezvestné dieťa. Medzi ľuďmi sa rozšírili fámy o vine židov, do procesu sa zapojili oficiálne autority, ktoré potom od židov vymáhali priznania mučením. Nasledovala poprava obvinených a často tiež náboženská úcta adresovaná obeti.
Uvediem zopár príkladov. V Tridente bol v roku 1475 nezvestný chlapec Šimon. Jeho telo neskôr našli židia vo vlastnom dome v pivnici určenej na rituálne kúpanie, ktorá bola prepojená s mestským kanálom. Hoci židia sami nález ohlásili podestovi (hlavný úrad v mestskom magistráte), boli zatknutí a mučení, z čoho sa dochovali podrobné protokoly. Viacerí z nich boli mučením napokon zlomení a vypovedali, že skutočne chlapca zabili. V súdnych protokoloch však akosi nebolo spomenuté, že židia nález chlapcovho tela sami nahlásili. Pätnásť židov bolo upálených, a ich majetok prepadol mestu, čo mohol byť tiež jeden z dôvodov, prečo bol záujem skôr o ich odsúdenie, bez ohľadu na to, aké boli okolnosti prípadu. Zo Šimona sa stal lokálny neoficiálny svätec, až do doby, kedy mu bola pápežom Sixtom V. vzdaná úcta ako mučeníkovi tým, že bol zaradený do oficiálneho rímskeho martyrológia. To bol úkon rovnajúci sa de facto blahorečeniu.
Diali sa podobné veci aj na Slovensku?
Takýchto prípadov poznáme množstvo, a niektoré sa stali aj na našom území. V roku 1529 boli v Pezinku židia obvinení z rituálnej vraždy chlapca Johanna Meilinga a takmer celá náboženská obec, 30 ľudí, bola upálená, s výnimkou detí do 10 rokov, ktoré asi poslali do iných rodín na prevýchovu. Dva prípady poznáme tiež z Trnavy z rokov 1494 a 1537.
Zaujímavý je prípad z roku 1764 z Orkucian na východnom Slovensku. Šlo o údajnú rituálnu vraždu 5-ročného Štefana Balla. Opäť boli bez dôkazov obvinení židia. Štrnásťmesačný súdny proces s vykonštruovanými dôkazmi nakoniec ukončila intervencia Márie Terézie, na základe ktorej židov napokon prepustili. Napriek tomu však boli židia počas dlhého vyšetrovania podrobení výsluchom s použitím mučenia. Niekde som sa myslím dočítal, že prípad z Orkucian je posledný na Slovensku, pri ktorom bolo použité mučenie pri vymáhaní výpovedí obvinených.
Posledný bizarný príklad obvinenia židov z rituálnej vraždy uvediem z roku 1922, keď sa v Beluši utopila slúžka. Nakoľko sa to stalo v čase pesachu a šlo o slúžku v službách žida, boli židia obvinení z rituálnej vraždy aj napriek tomu, že jej utopené telo nevykazovalo žiadne známky násilia. Strhla sa vlna výtržností voči nim zo strany verejnosti, ale tu už zasiahla štátna autorita a výtržníci boli spacifikovaní a (mierne) potrestaní trenčianskym súdom. Príkladov obvinení z rituálnych vrážd by sme však aj na Slovensku vedeli nájsť podstatne viac.
Sú známe obvinenia židov z rituálnych vrážd aj v 21. storočí?
Konšpiračné teórie o rituálnych vraždách sa šíria dodnes, najznámejšia z nich, tzv. QAnon (známa v USA), však neobviňuje z podobných skutkov priamo židov, ale hollywoodske elity. Stredoveké príbehy o rituálnych vraždách sú dodnes považované za pravdivé najmä medzi niektorými moslimami, ktorí sú voči Židom nepriateľskí. Poznáme však aj incidenty z Ruska, kedy napríklad v roku 2005 verejne obvinilo 20 členov ruskej Dumy židov z rituálnych vrážd a žiadali zákaz činnosti všetkých židovských spolkov a organizácií. Konkrétne obvinenie židov z rituálnej vraždy sa objavilo v tom istom roku v Rusku, keď zmizli dvaja chlapci v meste Krasnoyarsk.
Znesväcovanie hostií bolo ďalšou veľmi rozšírenou konšpiračnou teóriou. O čo išlo?
Podľa učenia o transsubstanciácii, ktoré sa výrazne formuje práve vo vrcholnom stredoveku, (veľmi zjednodušene) dochádza pri posväcovaní hostie k premene podstaty chleba na podstatu tela Kristovho. Ľudia v stredoveku verili, že keďže v hostii je Ježiš Kristus sprítomnený, židia, ktorí ho ukrižovali, mu chcú ubližovať aj naďalej – napr. cez bodanie do hostií. Na to by však aj samotní židia museli veriť učeniu o transsubstanciácii, teda že v hostii je prítomný Kristus, čo je hlúposť. Je tiež zvláštne, že obvinenia tohto druhu sa objavujú práve v dobe rozširovania tejto teológie. Napriek tomu sa v stredoveku diali pogromy v dôsledku údajného znesväcovania hostií, ale bola to skôr len vhodná fáma na vlastné ospravedlnenie prenasledovania židov. Zatiaľ nemám vedomosť o konkrétnom prípade zo Slovenska, ale napríklad v Prahe sa pogrom inšpirovaný touto fámou v stredoveku udial.
Uvádzali ste aj trávenie studní, údajne židmi. Kedy a ako dochádzalo k týmto obvineniam?
Podľa literatúry sa prvé obvinenia tohto druhu objavujú v roku 1321 v Akvitánii vo Francúzsku, kde sa šírilo, že sa židia spolčili s malomocnými a otrávili studne. Historicky najznámejšia epidémia stredoveku je tzv. čierna smrť z polovice 14. storočia, forma pľúcneho moru, kedy v dôsledku nákazy, ktorá sa šírila z Ázie do Európy, zomreli milióny ľudí. Z tohto obdobia sa dochovalo množstvo kronikárskych zápiskov a správ. Napríklad opát z benediktínskeho kláštora v Tournai píše:... „v roku 1349 dorazili správy o mnohých udalostiach a všade sa povrávalo, že sa Židia pokúšali zničiť kresťanov pridaním jedu do prameňov studní a riek... kde boli nájdení, boli všetci pozatýkaní a obvinení a mnohí popreli obvinenia, ale niektorí sa priznali, že to skutočne bolo ich úmyslom.... hovorí sa, že naprieč nemeckými krajinami a v iných krajoch boli upaľovaní, stínaní alebo zabíjaní iným spôsobom.“ Nasledovali obrovské protižidovské pogromy, kedy boli vyhladené celé náboženské obce. Treba si pri tom však uvedomiť, že priznania židov boli znovu vynucované mučením.
Z našej vlastnej histórie ďalší známy prípad obvinenia židov z otravy studní je z 19. storočia v obci Žipov, keď sa šírila epidémia cholery. A rôzne konšpirácie, alebo predsudky voči židom pokračujú dodnes. Napríklad v júni 2016 boli židia obvinení z otrávenia palestínskych vodných zdrojov a zaujímavú štatistiku priniesli v roku 2020 psychológovia Oxfordskej univerzity, ktorí robili výskum v súvislosti s pandémiou covidu. Takmer 20 % britských občanov súhlasí, alebo takmer súhlasí s vetou: „Židia vytvorili vírus, aby skolabovala ekonomika a aby na tom zarobili.“
Hovoríme o konšpiračných teóriách v histórii, ale vidieť istú analógiu so súčasnosťou, keď sa bez kritického zamýšľania šíria rôzne dezinformácie. Síce nie ústnym podaním ako v minulosti z úst do úst, ale od statusu k statusu. Čo boli hlavné dôvody, že ľudia boli schopní uveriť, že ich sused žid, ktorého poznali možno ako morálneho človeka, spáchal niektorý z uvádzaných ohavných činov?
To je dosť náročná otázka, na ktorú možno nemám celkom jednoznačnú odpoveď. Židia boli iní a asi už tá inakosť ľuďom prekážala. Nerozumeli ich náboženstvu, mali množstvo predsudkov, napokon ako máme aj dnes (a tým sa nemyslí len postoj k židom). Ľuďom tiež chýbalo vzdelanie a nemožno od nich očakávať snahu o nejaké kritické zamýšľanie sa nad súvislosťami. Veď napokon, to sa zjavne nedá celkom čakať ani dnes. Je však potrebné pripomenúť, že dokonca aj zo stredoveku máme pramene, z ktorých vyplýva, že existovali aj kritické hlasy. A často sú to dokonca oficiálne cirkevné autority.
V roku 1247 vydal pápež Innocent IV. bulu Lacrimabilem Judeorum, v ktorej sa postavil na obranu židov pred neoprávneným prenasledovaním a dokonca odsúdil obvinenia z rituálnych vrážd. Argumentoval tým, že v samotnom Starom zákone je židom zakázané požívať akúkoľvek krv, takže obvinenia nedávajú zmysel. V cirkvi sa však v priebehu storočí našlo tiež mnoho predstaviteľov, ktorí neznášanlivosť voči židom skôr priživovali.
Ďalším z dôvodov mohla byť tiež závisť alebo pokus o odstránenie židovského veriteľa. Keďže Židia nemohli vlastniť pôdu, mnohí podnikali, alebo požičiavali peniaze na úrok. Ak niekto nemal na splatenie dlhu, alebo ho splatiť nechcel, obviniť žida zo spáchaniu skutku, za ktorý by bol potrestaný smrťou, znamenalo pre neho príležitosť, ako sa zbaviť dlžoby. V neposlednom rade vadilo kresťanom židovské náboženstvo a fakt, že to boli židia, kto zabil Krista. Mám však dojem, že protižidovské argumenty z oblasti teológie bývali častejšie skôr iba akousi zásterkou skutočného dôvodu, prečo ich nenávidieť. V histórii pretrvávali aj snahy ich pokresťančiť. Keď sa však židia dali pokrstiť, často to bolo pod nejakou formou nátlaku. Čiže nemohlo ísť o úprimnú konverziu. Potom sa paradoxne stávalo, že z tejto neúprimnosti boli aj obvinení. Známe je napríklad Španielsko, odkiaľ židov na konci 15. storočia vyhnali a pokrstených židov volali dehonestujúco marranos (svine).
Ak by som to mal všeobecne zhrnúť, aj s ohľadom na súčasnosť, ktorú ste dali do súvisu, väčšinou je za problémom predsudkov, domnienok, fám a rôznych konšpirácií voči istej skupine ľudí neznalosť, nevedomosť a tiež s tým súvisiaca netolerancia. Netolerancia k ľuďom, ktorí sú nejako iní, ktorí majú iné zvyky, inak prejavujú svoju zbožnosť, inak hovoria, inak sa obliekajú, majú iný temperament, iná kultúra viedla v histórii k mnohým tragickým udalostiam. To však vôbec neznamená, že s človekom, ktorý je takto iný, musím zákonite súhlasiť. Prečo by som ho však mal hneď nenávidieť? Kto z nás je bezchybný? A ak by sme sa chceli rozprávať o nenávisti k druhým v kontexte kresťanstva, a na Slovensku sa mnoho ľudí za kresťanov považuje, tak musíme dôjsť k jedinému záveru: Nenávisť ku komukoľvek je neprípustná.