Začiatkom augusta Nadácia Zastavme korupciu (NZK) a Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) otvorene prehovorili o sklamaní práve z jeho opatrného prístupu. Podľa nich dostal k dispozícii všetky podklady o doterajších omeškaniach a nesplnených sľuboch súčasného vedenia diaľničiarov. No a nepáčilo sa im ani to, že jedinečnú príležitosť tejto vlády vyrovnať sa s dlhoročnou predraženou zmluvou podľa nich premiér jednoducho nevyužil. „Nikto z tohto štátu tak nebojuje za spravodlivé mýto ako Únia autodopravcov Slovenska. Trinásť rokov tvrdého vyjednávania a tri štrajky dopravcom absolútne nič nepriniesli. Je to hanba všetkých vlád, ktoré boli vo vláde počas podpisov zmlúv a dodatkov pre SkyToll,“ posťažoval sa predseda únie Stanislav Skala.
Kontroly viackrát preukázali nehospodárnosť
Diaľničná spoločnosť to, samozrejme, vidí inak. „Pritom žiadny štátny kontrolný úrad, ktorý mýto posledné tri roky preveroval, jej nedal za pravdu – ani Najvyšší kontrolný úrad, Úrad pre verejné obstarávanie či analytici ministerstva financií," konštatuje Xénia Makarová z Nadácie Zastavme korupciu. Faktom ostáva, že za tri roky nestihli diaľničiari vysúťažiť nový náhradný systém a v omeškaní sú aj ostatné možnosti, ktoré mali mýto zlacniť.
Šokujúcim zistením kontroly NKÚ ešte v novembri 2019 však bolo najmä to, že na výstavbu nových diaľnic v rokoch 2014 až 2018 smerovalo len desať centov z jedného eura zaplateného prostredníctvom mýta za užívanie spoplatnených úsekov ciest. No a kým z jedného eura mýta si diaľničiari ukrojili 45 centov, 48 išlo na účet SkyTollu, ktorý mýtny systém od roku 2010 prevádzkuje. Sedem centov ostávalo ďalším zmluvným dodávateľom.
Úrad nielenže upozornil na neefektívny nehospodárny systém, ale aj na vážne riziká, ktoré Slovensko v tejto súvislosti ešte len čakali. Okrem diskutovaného vlastníctva celého technického zázemia pre výber mýta tu totiž bola končiaca zmluva s prevádzkovateľom v roku 2022. Kontrolóri poukázali na obmedzené možnosti, ktoré bude mať diaľničná spoločnosť pri výbere nového.
Mal pomôcť postaviť diaľnice
Elektronický mýtny systém bol vytvorený, aby poplatky za prejazd vozidiel po diaľniciach, rýchlostných cestách a cestách prvej triedy slúžili na opravu a údržbu týchto komunikácií. No jednou z priorít malo a má byť práve budovanie nových úsekov. No a slovenské tempo výstavby je dodnes skutočne rezonujúcou témou nielen odbornej, ale širokej verejnosti. Máme rok 2023 a pár kilometrov síce pribudlo, ako však všetci vieme, vydať sa zo západu na východ našej krajiny ani zďaleka nepripomína štandard ciest v iných krajinách.
I keď to miestami tak vyzeralo, na spomínanú mýtnu zmluvu zpred 14 rokov sa predsa len nezabudlo. Premiér Ľudovít Ódor totiž v stredu pohrozil v tejto súvislosti trestným oznámením. Stalo sa tak po kontrolnom dni u diaľničiarov s upozornením, že vec majú už v rukách právnici. A žiaľ, ako ďalej informoval, podaní bolo a pravdepodobne bude viac. „Medzitým sme zistili, že boli už tri podania, niektoré boli zastavené. V každom prípade trvám na tom, že dáme trestné oznámenie a momentálne právnici dolaďujú presnú formuláciu,“ dodal Ódor.
Zmluva bola začiatkom roka 2009 podpísaná medzi NDS a spoločnosťou SkyToll, a šéf vlády odborníkov nezabudol pripomenúť, že to bolo počas prvej vlády Smeru. Zároveň sa vyjadril, že preňho ako ekonóma je úplne jasné, že tí ktorí vyberali túto ponuku, vo verejnom záujme nekonali. Pozastavenie niektorých podaní, ako aj prípravu ďalšieho potvrdil aj minister dopravy Pavol Lančarič. „Nechceme podávať trestné oznámenie len pre trestné oznámenie, ale preto, aby sme si boli istí, že je pokrytá celá problematika,“ objasnil a dodal, že trestné oznámenie bude skôr na tých, ktorí o mýte rozhodovali. Pomáhať rezortu pri posúdení má dokonca aj právnická kancelária. „Národná diaľničná spoločnosť bude – rovnako ako doteraz – súčinná pri aktivitách všetkých kontrolných orgánov a inštitúcií," dodala pre Štandard hovorkyňa spoločnosti Eva Žgravčáková.
Slovensko by prišlo o 250 miliónov ročne
Celkový výber mýta dosiahol 120,4 milióna eur v prvom polroku 2023. Medziročne ide o sumu nižšiu o dva milióny eur. „Od začiatku roka do konca júna získalo nárok na zľavu z ceny mýta 21 154 vozidiel, z nich 16 634 zo Slovenska,“ informovala v júli prostredníctvom tlačovej správy spoločnosť SkyToll s dôvetkom, že celková poskytnutá zľava za prvý polrok presiahla 994-tisíc eur, z toho vyše 88 percent sa týkalo práve domácich dopravcov.
Ako prevádzkovateľ zareagovala spoločnosť 16. augusta aj na kritiku, ktorá sa ozvala z viacerých strán. Spoločnosť svoje služby za predražené nepovažuje. „SkyToll je viazaný platnou zmluvou a nemá inú možnosť, než v súlade s pokynmi Náročnej diaľničnej spoločnosti pokračovať vo výbere mýta aj napriek kritike zo strany politických strán. Ak by sme zmluvu porušili a prestali vyberať mýto, prišlo by Slovensko o výnosy v rozsahu 250 miliónov eur za rok a stalo by sa cez noc krajinou zadarmo pre nákladnú automobilovú dopravu,“ uviedol hovorca spoločnosti ITIS Holding Miroslav Beneš. SkyToll je súčasťou tohto českého holdingu.
Spoločnosť tvrdí, že neblokovala rokovania, ktoré mohli znamenať ukončenie zmluvy na konci minulého roka, ani nebránila súťažiam na výber nových dodávateľov. Náklady na prevádzku podľa Beneša zodpovedajú rozsahu služieb, ktoré si Slovensko objednáva. „Úplne kategoricky odmietame akékoľvek úvahy o porušení zákona pri súťaži či následnom podpise zmluvy. Zmluva bola uzatvorená v súlade so zákonmi a na základe výsledkov výberového konania,“ reagoval Beneš a pripomenul, že za uplynulých 14 rokov tender preverili vo viac ako desiatich súdnych sporoch a každý z nich potvrdil jeho výsledky a platnosť uzavretej zmluvy.
Doplnil aj porovnanie s naším západným susedom, kde sa SkyToll podieľa na výbere mýta od decembra 2019. Česko si však objednalo menší rozsah služieb. Kontrolu tam vykonáva colná správa, čiže náklady na zabezpečenie tejto časti služieb tak nevstupujú do celkových nákladov na prevádzku. „Kľúčové je, že Česká republika je schopná na svojej diaľničnej a cestnej sieti vyberať takmer trojnásobne viac poplatkov než Slovenská republika. Pri zohľadnení porovnateľných položiek sú v oboch krajinách čisté náklady na prevádzku mýtnych systémov veľmi podobné,“ priblížil hovorca. Ako dodal, pokiaľ by Slovensko vybralo v mýtnom systéme toľko ako v Česku, nákladovosť by sa pri inak nezmenených parametroch pohybovala okolo 10 percent.
Nové nahradí zastarané
Ku kauze týkajúcej sa zmluvy, ktorá už toľko rokov púta pozornosť, sa pre Štandard vyjadril aj dopravný analytik Jozef Dúbravský. „Čítal som verejne dostupnú časť zmluvy. Z nej je zrejmé, že ide o zmluvu na službu, a nie je to lízingová zmluva. Preto informácie v médiách, že štát už zaplatil celý systém a má byť jeho vlastníkom, nie sú pravdivé,“ vysvetlil a dodal, že starý systém, ktorý vyvinula a používa spoločnosť SkyToll, bol v minulosti pokrokový, ale dnes je už zastaraný. Je teda nezlučiteľný s novým systémom EETS, ktorý používa palubnú jednotku na otvorených štandardoch a viacerých nadnárodných operátorov mýta.
Expert si všimol aj to, že cena za starý systém sa skladala z troch základných položiek. Prvá bola paušálna suma za službu, nasledoval poplatok za mýtne transakcie a tretiu tvoril poplatok za zmeny. „Otázne je, či ten, kto zmluvu podpisoval, ekonomicky správne odhadol najmä položku číslo tri, lebo práve ona mala najväčší vplyv na výslednú cenu. Odhadujem, že práve táto položka bude pri vyšetrovaní trestného oznámenia najviac diskutovaná,“ predikuje Drahovský. Na otázku Štandardu určenú ministerstvu pod vedením Lančariča, čo konkrétne bolo predmetom zastavených a bude témou tých zvažovaných podaní a koho sa majú týkať, nás rezort dopravy len nasmeroval na záznam zo stredajšej tlačovej besedy Národnej diaľničnej spoločnosti s premiérom o realizácii medzinárodného mýta.
Zo starého systému sa podľa analytika dajú použiť len fyzicky postavené rampy nad cestnou infraštruktúrou, kde sú namontované zariadenia, ktoré autá kontrolujú a porovnávajú so známou databázou vozidiel. „Týmto spôsobom zisťujú vozidla, ktoré jazdia bez palubnej jednotky a verifikujú hodnoty, ktoré systém dostal zo satelitných palubných jednotiek. Na niektorých z týchto rámp sú aj zariadenia na kontrolu vozidiel M1 a N1 na zaplatenie diaľničnej známky,“ dopĺňa s dôvetkom, že práve o tieto rampy a časť elektroniky má záujem NDS, lebo inak by musela nanovo budovať nosné rampy nad cestnou infraštruktúrou.
„Nový systém výberu mýta EETS, presnejšie centrálu na pripájanie operátorov mýta, buduje Národná diaľničná spoločnosť. Verejné obstarávanie v tejto veci bolo viackrát prerušené a preto jeho budovanie tak dlho trvá. Práve preto musela byť predĺžená zmluva so SkyTollom, aby Slovensko nezostalo bez výberu mýta,“ potvrdzuje pre Štandard Drahovský a dodáva, že memorandum medzi diaľničnou spoločnosťou a SkyTollom je potrebné preto, aby prechod systému mýta aj niektorých zariadení pre kontrolu diaľničných známok zo SkyToollu na NDS bol plynulý. „Je potrebné, aby oba systémy určitý čas pracovali súbežne, aby vodiči nemuseli zo dňa na deň meniť palubné jednotky, čo sa technicky a organizačne nedá stihnúť,“ uzatvára analytik.