Agrofert predal médiá, ale Babiš sa odísť nechystá

Najprv treba konštatovať, že Babiš na investíciu do médií, oblasti, ktorá už v momente jeho vstupu pred desiatimi rokmi bola považovaná za umierajúcu, podľa všetkého neprekonal. Ak je pravda, že mu nadobúdateľ balíčka Karel Pražák (Spolchémia) zaplatil viac ako desať miliárd korún, potom aj keby sme odpočítali infláciu a hodnotu Synthesie, a k tomu tie zhruba 3 až 4 miliardy zaplatené za Mafru v roku 2013, stále sa Babiš s touto transakciou neocitá v mínuse, skôr naopak.

Pražákovi nešlo o Mafru, ale o Synthesii, musel však kupovať v balíčku. Mafra teda môže zostať pri ňom, ale aj putovať ďalej. Špekuluje sa, že ju Pražák nakoniec prepredá buď Pavlovi Tykačovi, alebo Jaroslavovi Strnadovi, ktorí, hlavne Tykač, o Mafru už predtým prejavovali záujem. Tykač sa nejaký čas už aj verejne definuje ako konzervatívec, čo by sa do nejakej miery odrazilo aj v Mafre. Ale práve tu je otázka, do akej miery sa dnes, keď každý mladší ročník v médiách je celkovo progresivistickejší a hlavne ideovo jednoliatejší a nie je kde inak brať, sa názory majiteľa, prípadne jeho šéfredaktorov, do veľkého média ešte môžu nejako permanentne premietať.

Babiš si pred desiatimi rokmi zaobstaral tituly, ktoré za neho celkovo nekopali, hoci cez svojich šéfredaktorov mohol rozohrávať prípady proti svojim politickým súperom. Zrejme najdôležitejšia bola kampaň Lidových novín proti reforme polície, na ktorej v roku 2016 pred voľbami ANO podusilo Sobotkovu ČSSD, aj za pomoci dezinformácie o SMS, že okolie policajného prezidenta údajne prezradilo zločincom chystanú raziu. Podobne nepresne či klamlivo sa noviny Agrofertu zachovali v konkrétnych prípadoch viackrát. Spätne vnímané je však ako dôležitejšie to, že hlavne v posledných rokoch už nechrlili alebo nechceli chrliť v prospech svojho majiteľa politickú propagandu. Jasne viditeľné to bolo pred prezidentskou voľbou.

Niežeby nákup médií pre Babiša pred desiatimi rokmi nebol dôležitý. Bol, jednak tým neutralizoval Mladú frontu Dnes, vtedy ešte schopnú nejakého politika odstreliť, jednak mu to pomohlo vo vytvorení nimbu neprekonateľného parného valca, ktorému ani nemá zmysel stavať sa na odpor. Po tretie mu tradičné médiá – nielen jeho vlastné, ale v prvom rade ony – pomohli vyrásť do pozície celebrity, ktorá sa už pohybuje po vlastnej osi. Lidovky a  Mladú frontu už nepotreboval a tak ich odhodil.

Babiš, poznamenáva šéfredaktor Echa 24, sa stal médiom sám sebe. Vystačia mu sociálne siete, svojrázny appeal účinkujúci na mnoho ľudí, ku ktorému, paradoxne, ešte prispieva zvyk mimoriadne neobľúbených politikov päťkoalície neustále sa Babišom zaklínať. Z toho, že sa médium zbavilo svojich médií, nemôžeme nijako usudzovať, že by sa azda Andrej Babiš chystal na odchod z politiky.

Text pôvodne publikovali na webe Echo24. Vychádza so súhlasom redakcie.