Dúbravsko-Karloveská radiála je vraj príliš hlučná. Majú sa obyvatelia obávať o zdravie?

BRATISLAVA – Kauza nadmernej hlučnosti na bratislavskej Dúbravsko-Karloveskej radiále (DKR) nie je do dnešného dňa uzavretá. Dotknutí obyvatelia ako aj aktivisti stále čakajú na záväzné stanovisko Regionálneho úradu verejného zdravotníctva Bratislava, či namerané hodnoty sú v súlade so zákonom a nespôsobujú tak zdravotné problémy.

Karloveská radiála v máji 2022 (© Tragáčik, web: imhd.sk) Spor ohľadom hlučnosti na DKR stále prebieha medzi mestom a aktivistami. Foto: imhd.sk

Magistrát hlavného mesta ako objednávateľ modernizácie električkovej trati priznáva prítomnosť nameraného hluku iba v období predčasného užívania z roku 2020, keď ešte nebola trať dokončená a chýbali protihlukové opatrenia.

„Čo sa týka vibrácii, tak vo februári 2020 spoločnosť Klub ZPS vo vibroakustike vykonala meranie na Karloveskej 18 a 28. Klub ZPS vo vibroakustike tvrdí v protokole z merania, že došlo k prekročeniu povolených hodnôt,“ vyjadril sa pre Bratislavský Štandard riaditeľ sekcie dopravy magistrátu Marek Jašíček. Medzitým sa na dráhe vykonali dokončovacie úpravy a viacero meraní.

Na Botanickej ulici boli namerané vysoké hodnoty hlučnosti. Foto: imhd.sk

Stavebné úpravy však podľa aktivistov bývajúcich v blízkosti električkovej trati sú nedostačujúce, dožadujú sa kvalitnejšieho odstránenia hlučnosti. Preto vznikla aj Petícia za opravu Električkovej trate Dúbravsko-Karloveská radiála v Bratislave, kde sú spísané problémy a možnosti nápravy daného úseku.

„Upozorňujem, že tieto merania na novej električkovej trate, na hranici hlukových limitov pre novú trať, a to že výsledky neboli porovnané s meraniami starej električkovej trate, ktoré sa zámerne neuskutočnili, považujeme za zámer poškodiť verejnosť v blízkosti električkovej trate s betónovým podkladom ako fundament pre zelenú a opticky pekne kvitnúcu trať,“ spresnil aktivista Miloš Beladič.

Na viacerých miestach električkovej trate boli aj v roku 2021 realizované merania hlučnosti. „Čo sa týka hluku, na ktorý sa napríklad aj pán Beladič sťažuje, tak sme požiadali ÚVZ SR o meranie, aby sa predišlo pochybnostiam o nameraných hodnotách. V mieste bydliska sťažovateľov bol nameraný hluk pre noc 46,1 decibelov, čo je o takmer 4 decibely menej, ako je uvedené vo vyhláške,“ informoval Marek Jašíček.

Podľa merania mnohé miesta neprekračovali výrazným spôsobom prípustné hodnoty, ale hlučnosť na Karloveskej, Botanickej a Nábreží arm. gen. Ludvíka Svobodu objektívne môže aj dnes obťažovať obyvateľov nadpriemerným dunením a môžu spôsobovať vážne zdravotné problémy.

Porovnávanie posudzovaných hodnôt na vybraných miestach DK radiály. Foto: ÚVZ SR

Posledné merania sa uskutočnili tento rok, kde namerané hodnoty podľa hlavného mesta neprekračujú zákonné limity hlučnosti. „Posledné meranie hlučnosti bolo realizované tento rok a protokol je z mája 2023. Podľa názoru mesta je hlučnosť modernizovanej DKR v zákonných limitoch. V súčasnosti čakáme na vyjadrenie RÚVZ BA, ktorý ako jediný môže objektivizovať namerané hladiny hluku,“ doplnil pre Bratislavský Štandard z oddelenia komunikácie a marketingu magistrátu Peter Bubla.

Kompetentný bratislavský RÚVZ BA, ktorý by sa mal objektívne vyjadriť, však ešte definitívne stanovisko nevydal, hoci žiadosť má na stole už vyše troch mesiacov.

„Dňa 31. júla 2023 bola tunajšieho úradu doručená žiadosť z Magistrátu hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy o vydanie súhlasného stanoviska, Stavba: Modernizácia električkových tratí – Dúbravsko-Karloveská radiála, súčasťou ktorej bol aj uvedený protokol. V súčasnej dobe predmetnú žiadosť posudzujeme,“ odkázala Bratislavskému Štandardu hovorkyňa RÚVZ BA Katarína Nosálová.