Peniaze ste poslali a tovar nikde. Čo všetko musíte urobiť pre vrátenie platby?

Akciu známu ako Black friday na Slovensku síce také búrlivé výpredaje, aké vídame v zahraničí a pripomínajú skôr boj o život, našťastie, nesprevádzajú. Internet je však plný lákavých ponúk. Ani predvianočný čas nie je výnimkou, pričom online nakupovanie prináša možnosť vyhnúť sa davom, a tak jeho popularita stúpa. Nie je preto ničím výnimočným, že aj skúsení nakupujúci občas niekomu sadnú na lep.

Ilustračná foto: Pixabay

Ilustračná foto: Pixabay

Na rôzne druhy podvodov, ktoré na ľudí denne číhajú, upozorňuje ako polícia, tak aj banky. A, samozrejme, je to aj v záujme obchodníkov či ďalších inštitúcií na ochranu spotrebiteľa. Eliminovať ich úplne nie je možné a štatistiky ukazujú, že podvodníci majú čoraz sofistikovanejšie spôsoby a s ich "inováciami" tiež nie je núdza.

Oklamaných zákazníkov pribúda, a preto je dobré byť o tejto problematike informovaný, čiže pomáha prevencia. "V roku 2023 sme oproti roku 2022 zaznamenali o 116 percent viac nahlásených podvodov,
o 50 percent viac podvodných transakcií na kartách a o 64 percent viac podvodných transakcií cez elektronické bankovníctvo," informuje na webe Slovenská sporiteľňa.

Je však rozdiel, či nahlásite ukradnutie dokladov alebo zneužitie karty, alebo si nakúpite a za objednávku automaticky nejakým dostupným spôsobom zaplatíte. Najčastejšie z účtu. Ak už k podvodu dôjde, šance na to, že uvidíte svoje peniaze, sú v takomto prípade mizivé.

Štandard sa opýtal viacerých bánk na to, ako postupovať, ak ste už nakúpili a následne zistili, že ste pravdepodobne naleteli podvodníkom. Najčastejšie sa to stáva v e-shopoch či nákupných galériách, ktoré sa síce tvária seriózne, v skutočnosti však žiadne tovary neponúkajú. Nie úplnou novinkou, ale zato už dostatočne vyšperkovanou, je okopírovanie obchodov svetoznámych značiek. Vedia nakupujúceho zmiasť natoľko, že je presvedčený, že sa nachádza na stránke originálnej spoločnosti.

Nechýbajú už ani ochranné prvky, logo Googlu či zelený znak takzvaného overeného obchodu. Ani celý proces nákupu od uloženia tovaru do košíka po zadanie kontaktných údajov či výber platby, nemusia pôsobiť podozrivo. No a keďže zadanie údajov z platobnej karty sa dlhodobo neodporúča, kupujúci dokonca využije bezpečné nakupovanie jednorazovou kartou alebo iný spôsob v snahe zachovať sa zodpovedne.

Zacielené majú aj na obozretných používateľov

Na aktuálnu situáciu upozorňuje aj bezpečnostná spoločnosť Eset. "Výskumníci odhalili 55 podvodných online obchodov, ktoré sa vydávajú za známe módne značky. Všetky z nich sú zamerané na slovenských používateľov a ponúkajú výrazné zľavy na ponúkaný tovar," dopĺňa s tým, že najpravdepodobnejším zámerom útočníkov je získať citlivé dáta, akými sú osobné údaje a údaje o platobnej karte.

"Odhalené stránky na prvý pohľad graficky aj názvom pripomínajú legitímne e-shopy. Pri súhre okolností sa preto môžu nachytať aj používatelia, ktorí sa považujú za obozretných. Navyše, ďalšie falošné obchody môžu do Vianoc ešte pribúdať," dodáva špecialista na digitálnu bezpečnosť spoločnosti Ondrej Kubovič.
Podvodné online obchody používajú veľmi podobnú grafickú šablónu, ako aj formát URL domény.

A odborníci upozorňujú na to, že jedným z varovných znakov, ktorý naznačuje, že ide o podvodné weby, sú chýbajúce kontaktné údaje na prevádzkovateľa webu či fakt, že tovary nie je možné kúpiť na dobierku. Mnohé z nich podľa spoločnosti ponúkajú aj možnosť registrácie, čo útočníci využívajú na zber údajov, ktoré môžu ďalej zneužiť či predať.

Plaťte radšej jednorazovou kartou

Odporúča sa teda ísť do spôsobov platby, ktoré chránia viacstupňovým zabezpečením. Osobné informácie teda neostanú trčať niekde v histórii e-shopu, v ktorom nakupujete. Aj pokiaľ nejde o podvodníkov, systémy môžu občas čeliť hekerom, a tak je najväčšou istotou údaje z vašej platobnej karty nikde nevypisovať. A ani si ich v e-shopoch neukladať pre budúce nákupy.

Zároveň istú ochranu poskytujú aj niektoré platobné brány, ktoré v prípade nedoručenia tovaru, platbu vrátia na účet. Prešetrenie však trvá aj niekoľko týždňov či mesiacov a podvedený zákazník musí so spoločnosťou, ktorá platbu sprostredkovala, spolupracovať. Nevyhnutné bude aj podvod zdokladovať. No a poväčšine sa pripravte na komunikáciu v angličtine.

Bez ohľadu na to, aký bezpečný spôsob zaslania peňazí zvolíte, ide o právny akt a vyjadrenie vašej vôle, že s nákupom jednoducho súhlasíte. Preto si stránku pred nákupom poriadne preverte. A hľadajte referencie nielen na ich portáli. Všimnite si obchodné podmienky, nájdite, o akú obchodnú spoločnosť ide a či má aj slovenskú právnu formu. Stane sa však, že vám to nenapadne. A platba už putuje, ktovie kam.

O tom, že ste naleteli podvodníkom, sa s najväčšou pravdepodobnosťou dozviete pozorným preverením potvrdenia o objednávke. Aj keď logo spoločnosti a celá komunikácia nápadne pripomína originálnu značku, kontrolka by vám mala zablikať, ak nevidíte serióznu kontaktnú e-mailovú adresu pre prípadnú ďalšiu komunikáciu s predajcom. Veľmi často tvorí základ slova za zavináčom neznámy pojem, ktorý ani zďaleka nepripomína portál, na ktorom ste nakupovali.

A práve tento slovný základ si preverte. S najväčšou pravdepodobnosťou okamžite narazíte na niekoľko webov, pravdepodobne zahraničných, ktoré informujú o tom, s akou percentuálnou pravdepodobnosťou ide o scam. Začnite konať. V prvom rade informujte predajcu, že objednávku si žiadate vystornovať a platbu vrátiť. Keďže však ide o web, ktorý zámerne skopíroval niekoho iného, je vysoko pravdepodobné, že vám nikto neodpovie.

Dôležité je byť rýchly

Kontaktujte finančný dom. "Banka klientovi v prípade podozrenia na podvod poskytne maximálnu súčinnosť s cieľom ochrániť jeho peniaze. V tomto prípade je dôležitá čo najrýchlejšia reakcia zo strany klienta," vysvetľuje pre Štandard Marta Cesnaková, hovorkyňa Slovenskej sporiteľne. Je tu totiž možnosť, že sú peniaze ešte na účte klienta. Banka má teda možnosť na jeho podnet zrealizovať storno transakcie.

Iná situácia nastáva, ak dôjde k zaplateniu za tovar alebo službu platobnou kartou. Vtedy je banka v zmysle medzinárodných dohôd povinná peňažné prostriedky zaslať, teda transakciu aj napriek podozreniu zrealizovať. Následne neostáva iné, ako riešiť reklamáciu. Zároveň sa môžete obrátiť na orgány činné v trestnom konaní. Ak však spoločnosť, ktorej ste zaplatili v domnienke, že nakupujete v overenom e-shope, pochádza zo zahraničia, a dosť často konkrétne z Číny, šance na úspešné vymoženie platby či tovaru sa blížia k nule.

Štandard sa peňažných ústavov opýtal aj na ich spoluprácu s políciou a konkrétnejšie opatrenia, ktoré robia na zabránenie podvodom. "Rovnako ako je dôležitá prevencia pred podvodmi a budovanie povedomia medzi klientami, majú aj banky zavedené bezpečnostné mechanizmy a procesy na detekciu a predchádzanie podvodom," vysvetľuje Cesnaková. Detailné postupy z bezpečnostných dôvodov neuvádza. Podvodníci totiž sledujú práve postupy bánk s cieľom zefektívniť ich podvodné konanie a oklamať klientov.

Odpovede poskytla aj zahraničná banka, ktorú veľa Slovákov uprednostňuje práve pre možnosť internet bankingu a širokej škály takmer bezplatných služieb. Vedúci oddelenia finančnej kriminality a podvodov spoločnosti Revolut Aron Elliot Gross pre Štandard potvrdil, že mnohí zákazníci sú vystavení organizovanému zločinu, pričom veľké množstvo podvodníkov používa falošné reklamy na sociálnych sieťach. "Banky a finančné inštitúcie sú často posledným článkom v reťazci podvodov, a tak v čase, keď zákazníci autorizujú prevod, podvod sa už stal," vysvetľuje Gross.

Naznačil, že boj s podvodom je nielen náročný, ale aj nákladný. "Je tiež nevyhnutné, aby sa zločinci zastavili už pri zdroji, teda pred využívaním presvedčivo vyzerajúcich reklám v sociálnych médiách, inak len zintenzívnia svoje úsilie, aby ľudí oklamali a prinútili ich odovzdať svoje peniaze," dopĺňa. A práve to je na celej veci zaujímavé. Kým niektoré sociálne siete sa dookola oháňajú pravidlami komunity a zablokujú aj skutočne nenápadné príspevky, a opačne, poburujúci, nahlásený obsah vyhodnotia ako "v súlade s pravidlami", zaplatiť si za reklamy od podvodníkov si nechajú.

Prípady sa posudzujú individuálne

Kde je teda ten najvhodnejší priestor podvodníkom na internete dať stopku? "V spoločnosti využívame prístup založený na údajoch na identifikáciu podvodných aktivít a používame sofistikované podvodné modelovanie pre prichádzajúce aj odchádzajúce transakcie, aby sme zákazníkov ochránili," vysvetľuje Gross. Ako efektívny nástroj vyzdvihuje funkciu chatu a pridáva aj pár čísel.

"Len v roku 2022 sme zabránili tomu, aby sa naši zákazníci stali obeťami potenciálnych podvodov vo výške viac ako 220 miliónov eur," dodáva. Opisuje aj celý postup, ktorý uplatňujú. "Keď zákazník nahlási prípad podvodu, vynaložíme maximálne úsilie na repatriáciu odcudzených finančných prostriedkov, ak je to možné, a to tak, že kontaktujeme banky a finančné inštitúcie, ktoré sú príjemcami pomoci, a žiadame o vrátenie finančných prostriedkov, ak sú ešte k dispozícii," hovorí.

Pokiaľ ide o vrátenie peňazí, každý prípad potenciálneho podvodu vyšetrujú a posudzujú nezávisle od ostatných, teda individuálne. "Každé vyšetrovanie zahŕňa viacero fáz preskúmania a konečné rozhodnutie sa prijíma po tomto komplexnom posúdení," uzatvára Gross.

Dobrou správou je, že banky o svojich zisteniach na tomto poli informujú aj regulátorov. Pre nariadenia GDPR, ktoré chránia osobné údaje, sa však podrobnosti o podvodoch, samozrejme, zdieľať nemôžu. Okrem obozretnosti a realizácie nákupov na overených stránkach odporúčajú zneužitie platieb si jednoducho poistiť.

Podmienky sa líšia. Od banky, kde poistenie internetových rizík získate automaticky k účtu zdarma, cez mesačný poplatok v sume 1,49 eura až po ročný poplatok, ktorý v jednom zo slovenských finančných domov vychádza zhruba na 2,90 eura mesačne. Odporúčame teda, aby ste si overili, aké možnosti poskytuje inštitúcia, ktorú pre platobný styk a online nákupy využívate.