Portrét Alexandra pre vášnivých čitateľov, ktorí radi poznávajú svet bezpečným spôsobom

Prečo život plynie tak rýchlo? Ako je možné, že sme za jeho zenitom? Čo sa stalo s našimi predstavami a ambíciami? Nielen tieto otázky vám napadnú pri čítaní knihy Jonáša Jasena Portrét Alexandra. Nevieme, kto sa za týmto pseudonymom skrýva, ale je jasné, že už má  kus života za sebou.

Portrét Alexandra

Portrét Alexandra

Román predstavuje hrdinu v dlhom časovom úseku aj prostredníctvom predkov. Formujú nás skúsenosti našich rodičov a sprostredkovane aj skúsenosť predošlých generácií. Toto je premisa, od ktorej sa príbeh odvíja. V Alexandrových génoch nájdeme modrú krv, nemanželský pôvod, nejednoznačný vzťah ku šľachte a úspechu, i definovanie vlastného plebejstva. Nájdeme aj slová dávno zabudnuté – napríklad malomeštiactvo. Alexandrovo hľadanie vyvoláva otázky. Možno dokážeme rekonštruovať osudy našich pradedov, vieme však  definovať ich otlačok vo vlastnom osude?

Alexander má od detstva rád knihy a veľa premýšľa. Charakterizuje ho odťažitý postoj ku svetu. Akoby bol od počiatku na jeho okraji v úlohe pozorovateľa. Symptomatické je, že sa stane televíznym dramaturgom – radí scenáristom, ale sám písať nemusí. Sprostredkúva príbehy iných autorov, ktorí sami prinášajú už spracované osudy fiktívnych či reálnych postáv.

Mimoriadne turbulentnú dobu posledných troch dekád je schopný zachytiť len v útržkoch – znova z diaľky a prostredníctvom priateľov – a ona sama nad ním prehrmí ako obrovské lietadlo nebezpečne nízko nad zemou. Živelnosť, priamočiarosť a barbarstvo v jej prejavoch je príliš desivé. Aj úspech dostal  v našej krajine novú definíciu, ako by nestačilo, že sme naň vždy hľadeli s podozrením.

Pri čítaní si položíme niekoľko otázok o toľko diskutovanej úlohe intelektuála v spoločnosti. Býva to človek, ktorý si vďaka svojej akademickej rozhľadenosti a sčítanosti myslí, že rozumie svetu. Ale je to len ilúzia  a na to, aby sa stal aktívnym účastníkom dejín mu chýba odvaha ( ktorá s takýmto typom osobnosti výrazne koreluje.) Takíto ľudia nebývajú aktívni a nie vždy rozumejú podstate problému. Pokiaľ sa stanú lídrami politických hnutí, sú zneužití pragmatikmi, ktorí veľmi dobre vedia, ako funguje svet a mocenské mechanizmy. 

Alexander prichádza k poznaniu pomaly. Nie vždy sú mu veci jasné a nepozná rýchle riešenia. Jeho domovom zostáva svet umenia – písania, scenáristickej tvorby a výstav, ktorý však tiež prešiel  brutálnou premenou – zmena režimu bola pre kultúru likvidačná. Štát ju prestal financovať, celý systém jej fungovania sa do terajšej podoby formoval desaťročia. Mnohých umelcov roky neistôt ničili existenčne, morálne i fyzicky. Alexander zostáva šokovaný z následkov tohto procesu na jeho život a hodnoty, ktoré považoval za konštantné a s nedôverou sleduje osudy svojich spolupútnikov, ktorí sa dostávajú bližšie k novým centrám moci. On sám sa viac a viac uzatvára do mikrosveta svojho domova. Táto zdanlivá prehra je však relatívna. Vo svete, ktorý sa ostro polarizuje a redukuje do hesiel a sloganov  je jeho neustále hľadanie osviežujúce a nenápadná urputnosť sympatická.

Autor predstavuje hrdinu ako ostýchavého muža, ktorý svoj vnútorný svet prežíva s istou zdržanlivosťou. Otvára ho pomocou jeho piesňových textov a zápiskov. V týchto útržkoch je hrdina zraniteľný. Hľadá lásku a duchovnú oporu vo svojom racionalisticky prísnom vesmíre. Pátra po zmysle svojho bytia. Ten nekonečný dialóg so svetom a hlavne so sebou samým ho unavuje. V týchto chvíľach sa k nemu ako čitatelia  približujeme najviac.

Milujem knihu Richarda Yatesa Núdzový východ i film, ktorý podľa nej nakrútili. Je aj o zmierení sa s vlastnou priemernosťou. Poznanie toho, ako veľmi sme v skutočnosti obyčajní, tu má fatálne následky.  Jasen svojho Alexandra neobnažuje na kosť s takou krutou nemilosrdnosťou – je  oveľa zmierlivejší. Napokon, väčšina z nás nič veľkého nedokáže. Sme osamelí, zaseknutí v nejakom zamestnaní a na staré kolená sa začíname podobať na svojich rodičov, ale dokážeme s tým žiť. Oblúk a odstup, ktorý hrdinu charakterizuje, je pre čitateľa príjemný. Zmierenie sa s vlastnou malosťou i možnosťami nie je tragédiou, ale smutným povzdychom. 

Táto kniha je určená pre ľudí ako Jasenov hrdina Alexander – pre vášnivých čitateľov, ktorí radi poznávajú svet bezpečným spôsobom. Práve oni budujú rozsiahle knižnice predstavujúce ich skutočný domov. Jej autor necháva hrdinu zostarnúť, aby pochopil zásadnú životnú pravdu – všetko je napokon inak. Záblesk tejto múdrosti si Alexander v čase plnej mužnej sily na okamih uvedomil „Mravec nechápe mravenisko, pomyslel si,“ ale zmysly mal opojené mágiou prítomného okamihu. Autor ju necháva naplno vyznieť až v čase, keď sa jeho hrdina vyrovnáva s vlastnou smrteľnosťou.