Čoraz viac ľudí sa snaží obohatiť cez poistné podvody. Ich odhalením si poisťovne uchránili desiatky miliónov eur

Rok 2023 priniesol podľa vedúcej oddelenia kontroly a špeciálnych činností Allianz – Slovenskej poisťovne Jaroslavy Kováčikovej tri zásadné čísla v súvislosti s pokusmi neoprávnene získať prostriedky zo strany klientov. "Oddeleniu sa podarilo uchrániť 14,2 milióna eur po preverení 3 710 prípadov. Oproti predchádzajúcemu roku tak ide o nárast poisťovacích podvodov o štvrtinu," vyčísľuje.

Pokusy o oklamanie poisťovne stúpli naprieč všetkými oblasťami, výnimkou bolo len povinné zmluvné poistenie. Nezaostávali snahy bežných občanov obohatiť sa prostredníctvom poistenia osôb, ale významne sa snažili aj podnikatelia v rámci takzvaného poistenia privátneho majetku. "Vysoký, až 36-percentný nárast pokusov o podvod sme odhalili aj v poistení privátneho majetku. Išlo o 795 prípadov," konštatuje Kováčiková s dôvetkom, že v životnom a úrazovom poistení riešili 1 332 prípadov, čo je o 32 percent viac ako v roku 2022.

Najvyššie celkové sumy odhalil Allianz v poistení priemyslu (4,2 milióna eur), v poistení podnikateľov (3,4 milióna eur), v PZP (2,2 milióna eur) a v poistení osôb (2,1 milióna eur).

Finančná inštitúcia si vedie aj regionálne štatistiky jednotlivých regiónov, v ktorých sa víťazom stal Žilinský kraj. Odhalili v ňom 487 pokusov za takmer 1,4 milióna eur. V okolí Nitry sa zase našli adepti, ktorí sa chceli priživiť na nedávnom zemetrasení, ktorého epicentrum bolo na východe Slovenska. "Pritom z fotografií prasklín na budove bolo zrejmé, že nemohli byť spôsobené zemetrasením, rástla v nich totiž náletová zeleň, nehovoriac o vzdialenosti od východného Slovenska," dopĺňa koordinátor špeciálnych činností Allianz – Slovenskej poisťovne Vojtech Kosík.

Druhú priečku si za vlaňajšok odnáša Bratislavský kraj, kde bolo pokusov o poistný podvod len o päť menej oproti víťazovi. Nasledovali Prešovský (468) a Nitriansky kraj (463). Ten sa zasa zapísal ako oblasť s najvyššou celkovou sumou podvodov za viac ako 3,3 milióny eur. Regióny Trnavy a Košíc obstáli najlepšie.

Snahám o oklamanie poisťovne vládnu trendy

Ľudia sa podľa skúseností najväčšej poisťovne rozhodli šetriť. Znamená to, že pri uzatváraní zmlúv často preferujú len poistný úplný základ. To, samozrejme, neskôr spôsobí, že riziko, s ktorým sa stretnú, nemajú kryté. A tak nastupuje kreativita. "Aj v minulom roku sa niektorí klienti snažili pri hlásení doslova prispôsobiť vznik poistnej udalosti svojej poistnej zmluve, napríklad snahou zmeniť príčinu vzniku škody alebo zatajiť niektoré skutočnosti," uvádza poisťovňa.

Aby totiž ušetrili, volia často lacnejší variant poistenia a nepoistia si najfrekventovanejšie riziko, ktoré je aj najdrahšie. „Napríklad stret s iným vozidlom alebo náraz na prekážku sa snažia nahlásiť ako stret so zverou, prípadne zavinenie iným vodičom z jeho PZP alebo ako poškodenie vandalizmom,“ opisuje Kováčiková.

Častý bol aj výskyt prípadov zvyšovania nákladov za škodu, snahy o opakované uplatnenie už vzniknutej škody alebo uplatňovanie škôd, ktoré vznikli ešte pred začatím platnosti poistenia. V životnom a úrazovom poistení bola najčastejším pokusom o podvod snaha uplatniť si nárok na plnenie za chorobu alebo úraz, ktorý vznikol buď pred uzatvorením poistnej zmluvy, alebo iným spôsobom, ako popisuje poistený.

Podivuhodné prípady

Poisťovací podvod je trestný čin, za ktorý hrozí sadzba od 8 do 15 rokov v závislosti od závažnosti prípadu. Ale ani to mnohých neodradí, práve naopak. "Dva týždne po zemetrasení napríklad nahlásil poistený upchanie odpadového potrubia vodným kameňom, ktorý sa mal uvoľniť v dôsledku zemetrasenia," hovorí Kosík. Oprava bola možná iba vykopaním a výmenou potrubia.

Keďže škoda bola mimo epicentra otrasov, po detailnom šetrení sa zistilo, že nejde o následky zemetrasenia, ale o dlhodobé upchávanie potrubia tuhými zvyškami splaškov spôsobené najmä nedostatočným vyspádovaním.

Ani viacnásobné nahlasovanie jednej poistnej udalosti nie je raritou. "Poistený nahlásil úraz zápästia, ktorý údajne vznikol v posledný deň platnosti poistnej zmluvy," uvádza koordinátor a dodáva, že i keď z lekárskej správy nebolo možné určiť čas vzniku úrazu, poistné plnenie vo výške 80 eur mu vyplatili.

Prekvapenie nastalo, že vzápätí uzatvoril novú poistku, z ktorej si chcel nárok na odškodné z toho istého úrazu uplatniť znovu. "Ide o pokus vylákať dvojnásobné poistné plnenie za jednu škodu, keď si klient zrejme uvedomil, že má novú zmluvu, z ktorej by bolo poistné plnenie niekoľkonásobne vyššie, a to až 800 eur. Požadovaný nárok na plnenie sme zamietli,“ dodáva Kosík.

Podvodom sa nevyhýbajú ani podnikatelia. Detektívi Allianzu riešili aj kuriózny prípad vo veľkosklade so spotrebnou elektronikou. Zamestnávateľ tam postupne v mene svojich zamestnancov nahlásil desať poistných udalostí, ktoré sa stali v krátkom časovom slede a vždy rovnakým spôsobom. „Podľa hlásenia zamestnanec prevážal na vysokozdvižnom vozíku paletu s televízormi a svojou neopatrnosťou poškodil vždy jeden kus televízora," vysvetľuje špecialista poisťovne.

Nasledovalo však deväť rovnakých hlásení, vždy v mene iného zamestnanca. Vyšetrovatelia nakoniec zistili, že škodu spôsobil len jeden zamestnanec. Jeho poistka však nepokrývala celú vzniknutú škodu v hodnote 18-tisíc eur, preto sa zamestnávateľ snažil uplatniť si ju z poistných zmlúv ďalších deviatich
zamestnancov.

K odhaleniu nekalých praktík prispel aj Google Street View. Poškodený si chcel z poistenia zodpovednosti stavebnej firmy uplatniť poškodenie základov a obvodového múra rodinného domu vplyvom stavebných prác na vedľajšom pozemku. „Porovnaním fotiek na Google Street View sme zistili, že jeho stavba bola poškodená už pred začatím stavebných prác u suseda,“ uzatvára Kosík.

Pokusmi o zavádzanie sa to hemžilo aj v poisťovni Uniqa. Klient si poistil svoj dom približne pred dvanástimi rokmi. Dva roky po dojednaní poistenia chcel od poisťovne vymáhať škodu na budove. Vtedy sa však zistilo, že vznikla ešte pred uzatvorením poistenia.

Minulý rok zasiahlo túto lokalitu zemetrasenie, no a zákazník vycítil príležitosť. Svoje tvrdenie o poškodení konštrukcie doložil čestným vyhlásením a vyjadrením statika, že trhliny mohli byť spôsobené otrasmi zeme. Poisťovňa však siahla do svojich archívov a zistila, že deklarované škody boli úplne totožné s tými spred desiatich rokov. Poistné plnenie vo výške 80 640 eur mu tak zamietla.

Konanie mnohých ľudí, ktorí berú svoje snahy na ľahkú váhu, však neostáva bez odozvy. Len za minulý rok má Allianz rozpracovaných celkovo 13 trestných oznámení za pokusy o podvod. Štandard sa opýtal aj na dosah, aký má na klienta odhalenie takého konania pri pokračovaní poistnej zmluvy. "Samozrejme, poisťovňa posudzuje motívy i závažnosť konania týchto klientov a môže pristúpiť, a aj pristúpi, k zrušeniu zmlúv," hovorí pre Štandard Kováčiková.

Konanie podvodníkov sa môže dostať až k orgánom činným v trestnom konaní. Ostáva však evidované aj v rámci poisťovne, a tak sa niektorým adeptom v konkrétnej poisťovni pristúpiť k novému poisteniu už nepodarí. Za zmienku stojí aj spolupráca poisťovateľov združených v Slovenskej asociácii poisťovní. I tam sa poistné udalosti evidujú a každý člen má prístup k údajom.

Aj ostatné poisťovne riešia špekulantov

O tom, že pokusov o poisťovacie podvody pribúda, svedčia aj štatistiky spoločnosti Uniqa. Tá uchránila vlani viac ako štyri milióny eur. Len na Slovensku prešetrila 663 neštandardných hlásení, čo predstavuje medziročný nárast o 17 percent. Spolu so svojou českou kolegyňou mali na stole až 2 800 sporných prípadov, z toho 1 016 bolo uzavretých ako poistný podvod.

Na rozdiel od najväčšieho hráča na slovenskom trhu zaznamenala Uniqa najviac snáh sa obohatiť pri poistení vozidiel a majetku. Opačný trend vládol pri poistení zodpovednosti a životnom poistení, kde špekulácií ubudlo. Celkové čísla však naznačujú, že sa Slováci pokúšajú stále vo väčšej miere od poisťovní prostriedky vylákať. "Priemerná výška pokusu o podvod bola 5 535 eur, medziročne o takmer 16 percent viac," komunikuje hovorkyňa Beáta Lipšicová.

Analytici sa na dôvodoch, pre ktoré počet pokusov, ale aj ich celková hodnota z roka na rok rastú, zhodujú. "Minuloročný vývoj možno opäť pripísať kombinácii negatívnych ekonomických vplyvov.
Stále pretrváva jasná tendencia zlepšovať svoju finančnú situáciu na úkor poisťovní," potvrdzuje Ivana Glombová, manažérka pre podvody Uniqa a dodáva, že podobne, ako sa v roku 2022 zvýšil počet vyšetrovaných prípadov, sa výrazne zvýšila priemerná suma na jeden pokus.

O podvody sa snažia aj za hranicami

V Českej republike Uniqa vybavila 2 095 nových nejednoznačných pohľadávok klientov, čo predstavuje medziročný nárast o približne 43 percent. Najviac prípadov bolo v poistení vozidiel a majetku. České štatistiky tak nekopírujú vývoj u nás. V roku 2023 bolo 755 vyšetrovaných prípadov uzavretých so záverom, že išlo o pokus o poistný podvod, a to predstavuje len päťpercentný medziročný nárast.

Trend, že sa klienti snažia od poisťovní vylákať vyššie sumy, sa potvrdil aj za riekou Moravou. "Celkovo sa poisťovni podarilo ušetriť zhruba 2,6 milióna eur, ktoré odmietla vyplatiť klientom z dôvodu preukázania podvodného konania. Táto suma sa medziročne zvýšila o 64 percent," dopĺňa Lipšicová. A svedčí o tom aj priemerná suma na jeden odhalený podvod v Českej republike v minulom roku, je podstatne nižšia ako na Slovensku, približne 3 508 eur. Oproti roku 2022 však ide o zvýšenie o viac ako polovicu.

Zaujmú aj čísla českej trhovej trojky, ktorou je Allianz (po Českej poisťovni a Kooperative). "V roku 2023 sme prešetrovali celkovo 2 191 prípadov a celková uchránená hodnota dosiahla 372,5 milióna českých korún (v prepočte takmer 15 miliónov eur), čo predstavuje oproti roku 2022 mierny nárast v objeme ochránených prostriedkov," hovorí pre Štandard Marie Petrovová, hovorkyňa Allianz Česko.

V roku 2022 sa zaoberali 2 470 prípadmi a ušetrili tak 368,2 milióna korún (14,8 milióna eur).

Čo sa týka podvodov v okolitých krajinách, určite sa im nevyhne žiadna. "Západné krajiny ako Nemecko, Británia či Holandsko tieto témy nekomunikujú verejne, preto o tom ani nemáme informácie," uzatvára Kanderková zo slovenského Allianz s dôvetkom, že na Slovensku dochádza k podvodom veľmi často, preto tieto dáta spoločnosť komunikuje najmä z dôvodu prevencie.