Brusel i Čína nútia európske automobilky spolupracovať. V hre je vznik nového kolosu na spôsob Airbusu

GGYalpUXYAA6p8B Šéf Stellantisu Carlos Tavares. Foto: Zoe Schneeweiss/X

Európskym automobilkám prechádzajúcim na výrobu elektrických vozidiel sa pre vysoké náklady, za ktoré môže do veľkej miery tvrdá zelená politika Bruselu, znižuje konkurencieschopnosť. Spomaľovanie predaja a záplava áut z Číny súťaž ešte viac zostruje. Pozrime sa, čo v tejto situácii chcú európski výrobcovia robiť.

Hoci je na starom kontinente proces prechodu na elektrické autá v plnom prúde, deje sa tak najmä vo výrobných halách automobiliek a v ich inovačných centrách. Čísla o dopyte totiž nie sú až také ružové.

Údaje za posledné mesiace ukazujú, že sa predaje nových elektroáut naprieč starým kontinentom spomaľujú. V januári klesli z mesiaca na mesiac o vyše 40 percent, hoci medziročne ešte stále zaznamenali výrazný rast.

A červené čísla boli zaznamenané aj v decembri, keď prepad na nemeckom trhu s elektromobilmi o zhruba 50 percent spôsobil, že sa prvýkrát od začiatku roka 2020 znížil ich predaj v celej Európskej únii.

Môže za to kombinácia faktorov

Analytici agentúry Bloomberg zároveň odhadujú, že predaj plne elektrických automobilov zrejme porastie najpomalšie od roku 2019 a trend ďalšieho vytláčania benzínových áut je dosť otázny. A neočakávaný pokles dynamiky predajov zároveň zintenzívni konkurenciu.


Dočítajte tento článok zadarmo vytvorením účtu alebo sa prihláste.

Pokračovaním súhlasíte s aktualizovanými Podmienkami k ochrane súkromia a Všeobecnými obchodnými podmienkami