V Poľsku klesajú ceny potravín vďaka obrovskému konkurenčnému boju Lidla a Biedronky

Príbeh masívneho zlacňovania potravín v poľských obchodných sieťach Biedronka a Lidl sa začal ostrým marketingovým súbojom na začiatku februára. Zákazníci Biedronky, ktorí sa vo vernostnom programe musia registrovať cez svoje telefónne čísla, dostali v nedeľu večer SMS správu s oznámením o akciovej ponuke masla. Nebolo by na tom nič zvláštne, keby v texte SMS správy marketéri reťazca Biedronka nespomenuli, že takéto maslo je v Lidli o niekoľko percent drahšie ako u nich.

Marketéri siete Lidl nenechali na seba dlho čakať, a tak sa zo dňa na deň zmenila cena masla v Lidli tak, aby bola lacnejšia ako v Biedronke. V pondelok ráno si tak vo výsledku konkurenčného boja o zákazníka Poliaci mohli kúpiť 200 gramové balenie masla za 66 centov (2,85 zlotých). Odvtedy obchodný spor o najlacnejšiu sieť potravín v Poľsku prakticky neutíchol.

Cena za nákupný košík

Marketingová súťaž eskalovala po tom, ako jedny poľské noviny vo svojej pravidelnej rubrike priniesli informáciu, že cena základného nákupného košíka spotrebiteľa je najnižšia v Lidli. Biedronka okamžite správu dementovala rozposielaním SMS správ, kde uviedla novú, korigovanú cenu bravčového karé tak, aby sa po zlacnení stala sieťou s najlacnejšími potravinami práve ona.

Nekončí sa to však len pri mäse a masle. V súboji lacnejú aj potraviny ako cukor, vajcia, múka, mlieko, ovocie, čokoláda a dokonca aj vodka. Na tom všetkom získava zákazník. Pri porovnaní cien z januára s cenami zo začiatku februára podľa košíka portálu Fakt zákazík ušetrí na nákupe základných potravín v sieti Lidl 10,41 eura (44,84 zlotých) a v sieti Biedronka 9,96 eura (42,91 zlotých).

Ak však vezmeme do úvahy informácie z aktuálnych reklamných letákov, môžeme vidieť pokles ceny oproti januáru v reťazci Lidl o 16,76 eura (72,19 zlotých) a v Biedronke dokonca až o 22,93 eura (98,79 zlotých).

Ceny základných potravín v obchodných reťazcoch v Poľsku podľa Fakt.pl, Reprofoto: Fakt.pl
Ceny základných potravín v obchodných reťazcoch v Poľsku. Vpravo ceny zo 6. februára 2024, vľavo ceny z 3. januára 2024. Reprofoto: Fakt.pl

Hoci v tohtotýždňových cenách sú zahrnuté aj množstevné a aktuálne zľavy reťazcov, nič to nemení na fakte, že oproti januárovým cenám základných potravín sú tie februárové aj o polovicu nižšie. A v prípade Poľska sa o to nepostaral štát, ale vyhrotená konkurenčná súťaž dvoch najpopulárnejších obchodných reťazcov.

Nízke ceny, ale nepoctivá súťaž?

Kontrolné úrady v Poľsku však už dostali podnet na preverenie férovosti súťaže Lidla s Biedronkou. Okrem vynárajúcich sa otázok, či neprišlo k použitiu takzvaných predátorských cien, ktoré majú za cieľ odstrániť konkurenciu, je problémom aj spôsob, akým reťazec Biedronka komunikuje na svojich bilbordoch smerom k zákazníkom. Na svojich reklamých plagátoch totiž nepridáva zdroj informácie, kde by si spotrebitelia mohli overiť jej pravdivosť.

Treba podotknúť, že reťazec Biedronka sa napriek svojej popularite v Poľsku v minulosti nevyhol viacerým pokutám zo strany poľského kontrolného úradu na ochranu konkurencie a konzumentov. Ten mu udelil pokutu aj minulý rok za to, že v regáloch mal nižšie ceny tovaru, aké následne zákazníkom započítal pri pokladni.

Aktuálne ceny základných potravín podľa aktuálnych letákov obchodných reťazcov. Reprofoto: Lidl.pl, Biedronka.pl
Aktuálne ceny základných potravín podľa aktuálnych letákov obchodných reťazcov. Reprofoto: Lidl.pl, Biedronka.pl

Okrem úradov sa ozývajú aj ďalšie hlasy, ktoré takýto spôsob znižovania cien kritizujú. Napríklad Poľská národná komora výrobcov hydiny a krmív vo svojom stanovisku tvrdí, že obaja poprední predajcovia ponúkajú vo svojich obchodch slepačie vajcia pod nákupné ceny. Spôsobuje to, že zákazníci podozrievajú výrobcov vajec z nerovnakého zaobchádzania s dodávateľmi.

Spotrebiteľom pravdepodobne neprekáža to, akým spôsobom reťazce medzi sebou súperia, keďže výsledkom je nižšia cena. Otázne naďalej ostáva, či je reálne dosiahnuť také značné zníženie cien tovaru len konkurenciou. A to bez ujmy na kvalite výrobkov alebo zavádzania zákazníkov či spravodlivej cenovej politiky voči dodávateľom.