Tunel Soroška mešká. Kedy sa rozbehne?

KOŠICE – Zase nič. O čom je reč? O plánovanom tuneli Soroška, ktorý by nahradil súčasný horský priechod. Minister dopravy Jozef Ráž na minulotýždňovom výjazdovom zasadnutí vlády na rovinu povedal, že spomínaný tunel nie je prioritou.

NDS tunel Soroška Vizualizácia tunela Soroška Zdroj: NDS

Bohužiaľ, nič nové pod slnkom. Pôvodne sa malo začať stavať v roku 2013. Lenže sľuby sa sľubujú, blázni sa radujú. A termíny sa ďalej posúvajú. Už zľudovel výrok, že na východe nič nie je. V Košickom kraji pomaly ani diaľnice. Tých pár kilometrov situáciu v žiadnom prípade nezachráni.

V posledných desaťročiach tu už bolo X vlád, no ani jedna tento stav nejako radikálne nezmenila. Pravda, keby sa dali zhmotniť všetky ich sľuby, už by sme mali štvorprúdovky pomaly do každého „valalu“. Lenže zatiaľ nemáme ani len obchvat Košíc.

Minister Ráž priznal, že bude rád, ak sa stihne to, čo je zadefinované, a prípadnej výstavbe tunela Soroška zatiaľ nepomôže ani začiatok výroby v automobilke Volvo vo Valalikoch. Prijatie Zákona o strategických investíciách môže začiatok výstavby tunela priblížiť. Avšak šlo by o prípravné procesy a konania.

No vzhľadom na vysokú mieru pripravenosti sa diskutuje o tuneli Karpaty. Áno, bude –kde inde, ako pri Bratislave. Tu si možno trochu rypnúť, že na Slovensku idú všetky tunely popod Karpaty.

No dôležité je niečo iné. Príprava výstavby tunela, ktorý bude spájať vysoko rozvinuté regióny, je ďalej ako v prípade iného tunela, kde sa na to doterajšie garnitúry nezmohli za desaťročia. Pritom by pomohol hlavne Gemeru, presnejšie okoliu Rožňavy, Revúcej a sčasti aj Rimavskej Soboty, ktoré sú doteraz akoby zakliate. Aj oficiálne patria medzi najmenej rozvinuté regióny.

Celkom pekným príkladom nemohúcnosti je, že železničný tunel Soroška bol postavený v rokoch 1951 – 1954. Mimochodom, má dĺžku 3 148 metrov. Naši dedovia a pradedovia to dokázali v horších podmienkach a bez technológií, ktoré máme dnes k dispozícii.

Iróniou je, že cestný tunel Soroška sa má raziť 50 metrov pod železničným. Preto je zarážajúce, že ani 70 rokov od dokončenia železničného tunela sme sa nezmohli na cestný, a aby nebolo toho luxusu priveľa, v pláne je len jednorúrový. Nuž, ide o priority. Potom aj štúdie, štúdie štúdií, procesy, „povoľovačky“, „papierovačky“… A tie neraz trvajú dlhšie ako vyrazenie tunela.

Obyvatelia okolitých obcí aj Rožňavy už strácajú nervy i nádej. A nielen oni sú v prípade, že natrafia na kamión, ktorý sa plazí hore kopcom, odkázaní na to, aby sa vliekli za ním celé kilometre. Veľa šancí na predbiehanie nie je. A ak, tak často s rizikom.

Po súčasnej ceste cez horský priechod Soroška sa chodí od 19. storočia dodnes. Za vyše 100 rokov pribudli akurát asfalt, zvodidlá a dopravné značenie. Možno sa zúfalí obyvatelia rožňavského okresu rozhodnú raziť tunel aj sami. Veď projekt existuje a kým sa štát kvôli prioritám a zbytočnej byrokracii rozhýbe, tunelovú rúru si brigádnicky prerazia aj sami. Potom „zhotoviteľ“, ktorý uspeje vo verejnej súťaži, dokončí infraštruktúru a vybavenie tunela.

Medzitým sa ešte musí podpísať zopár dodatkov k zmluve, aby sa cena patrične navýšila. A nakoniec príde niekto z budúcich papalášov slávnostne prestrihnúť pásku. Raz darmo, smotanu musia zliznúť vždy tí praví…