Zo stavu transparentných účtov v stredu 13. marca vyplynulo, že najväčšie výdavky mal zatiaľ Korčok – takmer 418-tisíc eur. Kubiš minul 117-tisíc eur. Pellegriniho náklady sú 105-tisíc. Materská strana Hlas mu v januári poskytla 250-tisíc z členských príspevkov a sponzorských darov. Ďalšie peniaze mu majú prísť na účet od ministrov, poslancov a ďalších straníckych kolegov.
Sociológ Václav Hřích z výskumnej agentúry AKO pre Štandard povedal, že kandidát, ktorý vo verejnom priestore pôsobí dlhšie, môže hlavne v skorších fázach kampane minúť podstatne menej financií v porovnaní s kandidátom, ktorý nie je všeobecne známy. Pellegrini by mohol podľa sociológa vďaka svojej poznateľnosti peniaze investovať v posledných dňoch kampane, ak nájde vhodnú tému.
Hřích sa tiež domnieva, že Pellegrini môže financie šetriť aj do ďalšej fázy kampane a použiť ich na mobilizovanie voličov, ktorých kandidáti sa nedostali do druhého kola.
Pellegrini po úvere nesiahol
Pellegrini pritom vôbec neprijíma na kampaň dary od bežných ľudí, ako je to u iných kandidátov. Spolieha sa len na svoju stranu. Najviac, necelých 37-tisíc eur, minul na zabezpečenie podujatia pri ohlásení svojej kandidatúry v Banskej Bystrici.
Vo februári pre Štandard povedal, že štvrť milióna, ktorý mu strana zaslala koncom januára, pochádza z členských príspevkov a sponzorských darov. Strana však neuviedla, koľko z toho tvoria členské príspevky a koľko dary. Na svojej webovej stránke neuvádza ani mená svojich darcov.
Z doterajších výročných správ Hlasu je len zrejmé, že na členskom vybral v roku 2021 niečo vyše 44-tisíc eur a v nasledujúcom roku 46-tisíc eur. Presné príjmy strany z členského za rok 2023 a z darov budú známe až cez leto po zverejnení výročnej správy o hospodárení. Je pravdepodobné, že väčšia časť zo sumy 250-tisíc, ktorú už strana poskytla Pellegrinimu, pochádza zo sponzorských darov, ktoré Hlas nezverejňuje.
Okrem prvého príspevku 250-tisíc eur Pellegrini v rozhovore pre Štandard hovoril, že si plánuje zobrať úver na ďalších 250-tisíc eur a túto pôžičku chcel splatiť z členského a z darov. Tento týždeň však hovorkyňa Hlasu Patrícia Medveď Macíková Štandardu povedala, že namiesto úveru dostane príspevky od ministrov, poslancov a nominantov Hlasu. O príspevok ich požiadal samotný Pellegrini a oni súhlasili, povedala hovorkyňa.

Korčok obvinil Pellegriniho z porušovania pravidiel
Pred časom Korčok hovoril, že v schránkach po Slovensku je už druhé číslo netransparentného volebného časopisu Pellegriniho. Podľa Korčoka v časopise nebolo povinné označenie politickej reklamy, a to i napriek tomu, že je to podľa jeho názoru očividne organizovaná a cielená Pellegriniho kampaň. Jej hodnotu Korčok odhadol na viac než 100-tisíc eur. Podal preto podnet na ministerstvo vnútra.
Svoj transparentný účet musel Korčok 6. marca uzatvoriť, pretože dosiahol polmiliónový limit na kampaň. Všetky peniaze, ktoré mu naň prišli po tomto dátume, posiela darcom naspäť. V kampani doposiaľ minul vyše 400-tisíc eur, takže na kampaň zostalo necelých 100-tisíc eur.
Peniaze získal od 3 300 darcov, pričom priemerná výška príspevku bola 140 eur. Ešte v lete 2023 Korčok prispel na svoj transparentný účet z vlastných zdrojov sumou 20-tisíc eur.
Pomohli mu aj viacerí známi podnikatelia. Spoločnosť Filmosa, ktorá sa venuje ťažbe dreva, mu darovala 50-tisíc eur. Zakladateľ potravinárskeho veľkoobchodu KON – RAD Pavol Konštiak poslal 20-tisíc eur. Zakladateľ obchodného reťazca s elektronikou Nay Peter Zálešák poskytol 10-tisíc eur.

Harabinovi pomohli malí darcovia
Štefan Harabin, ktorý sa v predvolebných prieskumoch objavuje na treťom mieste, doposiaľ minul viac ako 34-tisíc eur. Peniaze má prevažne od malých darcov.
Predsedovi SNS Andrejovi Dankovi zaslala na kampaň jeho strana koncom januára 31-tisíc eur. Na otázky, z akých príjmov strany peniaze pochádzajú, SNS neodpovedala. Na Dankov transparentný účet prišli aj stovky jednocentových príspevkov, ktoré darcovia doplnili odkazmi na jeho kauzy a brbty.
Medzi prezidentských kandidátov, ktorí si väčšinu finančných prostriedkov na svojich transparentných účtoch zabezpečili zo svojich peňazí, patrí bývalý minister zahraničných vecí Ján Kubiš. Doteraz minul vyše 117-tisíc eur.
Sumu 50-tisíc eur vložil do svojej prezidentskej kampane Krisztián Forró zo strany Maďarská aliancia. Kandidát Marian Kotleba si na účet poslal 5-tisíc eur.
Líder hnutia Slovensko Igor Matovič si nezaložil transparentný účet, pretože doteraz neminul na prezidentskú kampaň žiadne peniaze, uviedol pre Štandard hovorca hnutia Matúš Bystriansky.
Patrik Dubovský, ktorého kandidatúru podpísali členovia poslaneckého klubu Slovensko, Za ľudí, KÚ, má na svojom účte niečo vyše 400 eur. Na kampaň neminul ani euro.

Finančný strop obmedzuje neznámych kandidátov
Kandidáti môžu v kampani minúť najviac 500-tisíc eur. Táto suma sa vzťahuje na prvé aj druhé kolo prezidentských volieb. Do financovania kampane sa počítajú aj výdavky vynaložené 180 dní pred vyhlásením volieb.
Kampaň sa oficiálne začala 9. januára. Volebné moratórium začne plynúť 20. marca minútu pred polnocou a trvať bude 48 hodín. Prvé kolo voľby hlavy štátu sa uskutoční v sobotu 23. marca. Moratórium pred druhým kolom sa začne 3. apríla pred polnocou a samotné hlasovanie bude v sobotu 6. apríla.
Sociológ Hřích hovorí, že dnes je prakticky nemožné urobiť dobrú kampaň pre kandidátov, ktorí pred jej začiatkom neboli známi. Pri súčasných sumách v reklame je podľa sociológa pre prezidentských kandidátov nemožné urobiť kampaň v rádiách a televíziách.
„Dnes už nemôže nastať prípad pána Kisku, keď jeho tvárou bolo oblepené celé Slovensko,“ zhodnotil Hřích. Domnieva sa, že skôr, ako zvýšiť limit na kampaň, by sa mohol jej strop naviazať na minimálnu mzdu alebo na ceny v médiách.
Viacerí kandidáti investovali do kampane skôr menšie sumy. Hřích to vysvetlil možným zámerom kandidátov uchádzať sa neskôr o poslanecké kreslá v europarlamente. Už len samotná účasť v prezidentských voľbách im môže zvýšiť poznateľnosť. Druhým dôvodom môže byť to, že sa spoliehajú na televízne diskusie, ktoré im pomôžu k lepšiemu výsledku.
Prezidentská kampaň v minulosti
Náklady na prezentáciu kandidátov sa v minulosti pohybovali v odlišných číslach. Zákon však inak upravoval podmienky financovania. Prezidentská kampaň trvala oficiálne 15 dní. Finančný strop pre kandidáta bol 132 775 eur. Pred druhým kolom mohli dvaja najúspešnejší kandidáti minúť ešte raz rovnakú sumu. Zákon nepoznal obdobie pred oficiálnou kampaňou.
Pred prezidentskými voľbami v roku 2014 Andrej Kiska minul celkovo 1,095 milióna eur. Svoju prezentáciu začal ešte pred letom 2013. Úlohu zohralo najmä to, že nebol natoľko známy ako jeho vtedajší hlavný súper Robert Fico. Obaja sa tesne vošli pod zákonný limit oficiálnej kampane pre obidve kolá volieb, ktorý bol vtedy vo výške 265 550 eur.