Elektromobily zrazu nie sú v EÚ posvätné. Začína sa o nich hovoriť skepticky

V uplynulých dňoch sa úspešne dokončil projekt na zníženie normy Euro 7 pre osobné automobily, čím sa koniec klasických áut oddiali o niekoľko rokov. V nemalej miere ide o českú iniciatívu, napríklad europoslanca Alexandra Vondru. A keďže sa blížia voľby do Európskeho parlamentu – budú o štvrť roka – časť politickej kasty v Európe prejavuje väčšiu pružnosť.

Zisk skupiny Volkswagen v 1. polroku klesol Logo nemeckej automobilky Volkswagen na elektromobile I.D. Buzz. Foto: TASR/DPA

Videli sme to pri ústupkoch poľnohospodárom, ktorým by sa Green Deal nemal tak rýchlo vnucovať, ako aj pri kľúčovom bode zelenej politiky, ktorým je zákaz nových spaľovacích motorov od roku 2035. Optimista si dokonca môže vydýchnuť a predstaviť si, že voľby do Európskeho parlamentu povedú až k zrušeniu zákazu spaľovacích motorov. Potom by aj zmeny normy Euro 7 boli dôležité na získanie času, počas ktorého by sa mohol politicky uskutočniť obrat od automobilov „elektrických“ na „fosílne“.

CDU zrušenie zákazu spaľovákov nepresadila

Prieskumy z viacerých európskych krajín naznačujú, že budúci Európsky parlament bude viac pravicový. Konkrétne to vyzerá na oslabenie Zelených a výrazné posilnenie takzvanej krajnejšej pravice, teda strán ako Slobodná strana Rakúska alebo SPD v Česku. To sú priaznivé podmienky na revíziu zákazu, ale okrem toho, že frakcia Európskych konzervatívcov a reformistov, do ktorej patrí česká ODS a poľské hnutie PiS, si prinajmenšom zachová svoju silu, bude sa musieť pohnúť predovšetkým najsilnejšia frakcia, ktorou je a vždy bude Európska ľudová strana (EPP).


Dočítajte tento článok zadarmo vytvorením účtu alebo sa prihláste.

Kliknite na tlačidlo Poslať email a obdržíte odkaz na registráciu. Tým súhlasíte s obchodnými podmienkamiochranou súkromia.