O bezmocnosti Boha, dobre, zle a statočných farároch z lágrov 

Pri pohľade na miesta, kde sa nespravodlivo prelievala či prelieva ľudská krv, je namieste pýtať sa, kde sa berie v človeku všetko to zlo. Pre ľudské zlo existuje viacero vysvetlení, odpovedá naň filozofia i teológia. Ak chceme byť pravdiví, dôveryhodné vysvetlenia nesmú zlo nikdy ospravedlňovať, relativizovať ho, ani ho vydávať za človečiu prirodzenosť. 

Sculpture representing barbed wire at the Nazi German concentration camp at Dachau, outside Munich V koncentračnom tábore v Dachau bolo väznených viac ako 2 700 duchovných, najmä katolíkov. Foto: Profimedia.sk

Kresťanstvo učí, že zlo je porazené. Porazil ho Ježiš na kríži. V iných náboženských systémoch je zlo akýmsi protipólom dobra. Zlo a dobro zvádzajú vyrovnaný zápas, raz má navrch zlo, inokedy dobro. Takýto koncept kresťanstvo odmieta. 

Čo si ale počať so zlom, keď sme s ním zoči-voči konfrontovaní?

Nemecký protestantský teológ a bojovník proti nacizmu Dietrich Bonhoeffer, ktorý bol popravený vo veku 39 rokov na Hitlerov príkaz, má o tom zaujímavú úvahu. Boha nezavrhuje ako mnohí iní, ktorých sa dotklo „diabolské vyčíňanie“ človeka. 


Dočítajte tento článok zadarmo vytvorením účtu alebo sa prihláste.

Kliknite na tlačidlo Poslať email a obdržíte odkaz na registráciu. Tým súhlasíte s obchodnými podmienkamiochranou súkromia.