Najbežnejšou komoditou je krvná plazma. Odber je jednoduchý, s minimálnymi rizikami a plazma sa veľmi rýchlo obnovuje, takže darca môže prísť aj niekoľkokrát za mesiac. V nemenovanom centre hneď za slovenskými hranicami je možné darovať plazmu 50-krát do roka s kompenzáciou 35 eur.
Vo výsledku to dáva pre mnohých pomerne zaujímavú sumu, ktorá má charakter pravidelného zárobku. Na sociálny efekt darovania plazmy v americkom kontexte sa preto v štúdii s názvom „Blood money“ pozreli ekonómovia John Dooley z Washington University a Emily Gallagher z University of Colorado.
Sledovali otvorenie 589 nových plazma centier v USA v období rokov 2014 až 2021 a porovnali to s dátami o rýchlopôžičkách (krátke a drahé), v USA známych ako payday loans.
Nie prekvapivo, priemerný darca bol mladší ako 35 rokov a s nižším vzdelaním a s nízkym príjmom. Možnosť predať krvnú plazmu viedla k viditeľnému poklesu využívania payday loans v rámci komunity, pričom efekt bol trvalý.
Štyri roky po otvorení centra medzi mladými ľuďmi kleslo využitie rýchlopôžičiek o 13 až 16 percent. Tento efekt bol podobný ako zvýšenie hodinovej mzdy o 1 dolár. Iným vysledovaným efektom bol napríklad nárast návštev v okolitých obchodoch o 4 percentá.
Možnosť predávať krvnú plazmu tak pozitívne ovplyvňuje blahobyt v komunite. Je to názorný príklad toho, ako môže mať etická otázka viacero rozmerov.
