Posledný úsek diaľnice D1 je najdrahší v histórii Slovenska, varuje ministerstvo financií
Diaľnica D1 je na Slovensku samostatnou témou, keďže ide o najväčší národný projekt v dopravnej infraštruktúre. Cieľom je prepojiť dve najväčšie slovenské mestá na východe a západe a tým zefektívniť dopravu medzi týmito časťami Slovenska. Diaľnica D1 je zároveň súčasťou základnej Transeurópskej dopravnej siete. V skratke to znamená, že jej dokončenie je aj záležitosťou medzinárodných záväzkov Slovenska.
V minulosti sme výstavbe posledného úseku venovali samostatný článok. Už teraz je jasné, že výstavba úseku Turany - Hubová bude nákladnejšia, než sa sprvu očakávalo. Útvar hodnoty za peniaze vydal v máji tohto roka štúdiu, v ktorej sa zaoberá rozpočtom a nákladmi na výstavbu tohto úseku. Kameňom úrazu je totiž alternatíva výstavby s tunelmi.
V súčasnosti sa Národná diaľničná spoločnosť (NDS), zodpovedná za stavbu diaľnice, sústredí iba na trasovanie s tunelmi Korbeľka a Havran, ktoré majú dokopy dĺžku 8,6 kilometra. Podľa prepočtov bude výstavba týchto tunelov dvojnásobne drahšia ako výstavba iných diaľničných tunelov na D1 či na rýchlostnej ceste R4.
Cena za kilometer tunela sa vyšplhala na 144 miliónov eur. Takýto nárast sa dá z časti ospravedlniť širšou rúrou tunela, to však podľa odborníkov predstavuje len 14 percent z cenového nárastu.
„Najpodstatnejšia vyzerá byť položka v rozpočte s názvom ‚razený tunel‘ za 870 mil. eur, ktorá však nie je podrobnejšie štruktúrovaná. Za vysokými nákladmi môže byť dvojité započítanie niektorých prác alebo ocenenie maximalistických riešení výrubu a opatrení na ochranu vôd. Na overenie položky v rozpočte je potrebný podrobnejší rozpočet jednotlivých objektov," uvádza sa na facebookovej stránke Útvaru hodnoty za peniaze.
Útvar hodnoty za peniaze preto dôrazne odporúča, aby bola položka „razený tunel" bližšie špecifikovaná a rozdelená na menšie samostatné položky.
(Facebook/ Útvar hodnoty za peniaze)