Psychologička: Ak dieťa prosí o odvoz z tábora viac dní za sebou, rodičia by mali spozornieť

Rozprávali sme sa aj o tom, ako pripraviť dieťa na jeho prvý pobytový tábor, aj čo v prípade, ak v ňom maloletý spozoruje či sám zažije šikanovanie. Osobitnou témou boli mobilné telefóny a častý kontakt s rodičmi. Ovplyvňuje práve ten úspech adaptácie či prílišnú plačlivosť? Viac sa dočítate v rozhovore.

Blíži sa sezóna letných táborov, prečo by sme ich mali deťom dopriať a aké z nich pre ne plynú výhody?

Deti by si mali po ukončení školského roka odpočinúť, relaxovať, aby nabrali veľa energie, tak fyzickej, ako aj psychickej pred začatím nového školského roka. Uvoľnenie, dobrodružstvo, hry a šport im vie umožniť dobre vybraný letný tábor, ktorý im ponúka nezabudnuteľné zážitky v novom kolektíve. V táboroch sa učia spolu vychádzať, komunikovať s rovesníkmi a akceptovať sa navzájom. Možno práve v tábore dieťa zistí, čo ho zaujíma, čo ho robí šťastným, po čom naozaj túži. Tábor umožňuje deťom, aby si skúsili nové veci a zažili nové dobrodružstvá.

Aký majú letné pobyty vplyv na rozvoj emocionálneho a kognitívneho vývinu detí?

Mimo známeho prostredia domova sa deti učia v tábore samostatne zvládať svoje emócie. Rozvíjajú empatiu interakciou s rôznorodou skupinou rovesníkov. Táborové aktivity a skupinová dynamika
poskytujú dostatok príležitostí na efektívnu komunikáciu, čím prispievajú k celkovému emocionálnemu rastu každého dieťaťa. Cez skupinové aktivity sa dieťa učí prehrávať či vyhrávať a vzájomne sa akceptovať a tolerovať. Tábor je preň výbornou príležitosťou vyskúšať si, aké je to stráviť istý čas bez rodičov a blízkych. Byť za seba zodpovedný a vedieť si poradiť v neznámom prostredí.

Čomu všetkému sa deti ešte môžu naučiť okrem zručností vyplývajúcich z konkrétneho zamerania letného pobytu?

Učia sa väčšej samostatnosti a zodpovednosti, čo pozitívne ovplyvňuje ich sebavedomie. Táborové aktivity by mali deti zabaviť, rozvíjať ich záujmy a pomôcť deťom objavovať ich silné stránky, zistiť, v čom sú dobré. V táboroch si môžu tiež oddýchnuť od mestského života a spojiť sa s prírodou.

Psychologička Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie (VÚDPaP) Ľubica Kövérová. Foto: Kristóf Gremsperger

A čo denné verzus pobytové tábory? Aký je medzi nimi pre deti rozdiel z hľadiska vplyvu na ich psychiku?

Dĺžka tábora by sa mala zohľadniť už pri plánovaní. Pre deti, ktoré nezvládajú odlúčenie od rodiny a domova je ideálnou alternatívou pobytového tábora denný tábor, v ktorom je pre deti počas dňa pripravený program. Ráno rodičia privedú svoju ratolesť do tábora a poobede si ju odvedú domov, a tak nestratí kontakt s rodičom. Takýto tábor môže vyhovovať niektorým mladším deťom, ktoré potrebujú ešte čas na psychické, fyzické alebo emocionálne dozretie. Denný tábor tak môže byť dobrým odrazovým mostíkom k bezproblémovému neskoršiemu pobytovému táboru.

A ako by mali rodičia pripraviť svoje ratolesti na pobyt v tábore najmä, ak sa na ňom majú zúčastniť prvýkrát?

Dôležité je, aby rodič priblížil dieťaťu, čo je letný tábor a ako to v ňom funguje. Ak je to možné, aj zo svojich vlastných pozitívnych skúseností. Porozprávať mu, čo všetko môže v táborovom kolektíve nových kamarátov prežiť, napríklad výlety, opekačky, spoznávanie prírody či orientáciu v prírode.

Originálne tipy na letné tábory. Čo si rodičia pri výbere všímajú

Mohlo by Vás zaujímať Originálne tipy na letné tábory. Čo si rodičia pri výbere všímajú

Dieťa by teda malo vedieť, čo všetko ho v tábore čaká?

Áno, čím viac bude mať informácií a pochopí, ako to v tábore funguje, tým lepšie sa naň bude vedieť pripraviť. Rodičia by mali poskytnúť dieťaťu informácie o táborovom režime a zamerať sa na pozitíva, ktoré mu môže priniesť. Nemali by však zabudnúť pripomenúť dieťaťu, že v tábore strávi niekoľko nocí bez rodičov zvlášť, keď ide do tábora prvýkrát. Preto sa odporúča dať dieťa do tábora spolu so svojím súrodencom alebo dobrým kamarátom, aby sa necítilo osamotené hlavne prvé dni.

Od čoho závisí, ako rýchlo a či vôbec sa dieťa dokáže v tábore adaptovať?

Od komunikácie rodiča s dieťaťom. Príprava na tábor je dôležitou súčasťou, aby dieťa prežilo zmenu prostredia a prinieslo si domov len tie najkrajšie zážitky, na ktoré bude dlho spomínať.

Od akého veku sú pre maloletých letné tábory vhodné?

Neexistuje jednoznačné odporúčanie, aký vek dieťaťa je na letný tábor vhodný. Osem rokov môže byť primeraný vek, v ktorom si už dieťa dokáže užiť táborový život, a keď sa pre dieťa stávajú dôležití jeho
rovesníci. Dlhšie odlúčenie od rodičov a rodiny môže byť pre deti medzi 6. a 7. rokom novou situáciou, hlavne, ak ide o dlhšie odlúčenie prvýkrát. Ak dieťa nebolo dlhší čas bez rodičov cez noc, je dobré to vyskúšať pred odchodom do tábora.

Máte na mysli napríklad naplánovaním "prespávačky" u starých rodičov alebo u inej rodiny, ktorú dieťa pozná a cíti sa v prostredí bezpečne?

Napríklad. Odporúča sa zrealizovať táborový tréning u starých rodičov, blízkych príbuzných alebo kamarátov na 2 – 3 noci. Rodičia by mali vedieť, že u dieťaťa, ktoré je prvýkrát v tábore, môžu nastať adaptačné problémy, kým si zvykne na táborový režim a odlúčenie od domova a rodiny. V prípade, ak dieťa tento pobyt nezvládne, bude plakať a chcieť telefonovať rodičom, že je mu smutno a chce ísť domov, znamená to, že bude týždeň v tábore zvládať ťažšie a nebude preň zábavou a relaxom. Vtedy sa odporúčajú denné pobytové tábory.

Psychologička Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie (VÚDPaP) Ľubica Kövérová. Foto: Kristóf Gremsperger

Ako možno navrhnúť dieťaťu pobyt v tábore spôsobom, aby si nemyslelo, že ho chceme len niekam odložiť?

S dieťaťom by mali rodičia prediskutovať význam jeho pobytu v tábore. Priblížiť mu, čo všetko sa môže v tábore v kolektíve nových kamarátov naučiť a prežiť. Dôležité je, aby rodič vyberal tábor spolu s dieťaťom podľa jeho záujmov. Vhodné je vypočuť si predstavy dieťaťa a podľa toho sa poobzerať po konkrétnych možnostiach. Rodičia by nemali tlačiť dieťa do niečoho, čo samo nechce. Napríklad prihlásiť dieťa, ktoré nemá vzťah k športu na futbalový tábor, lebo majú pocit, že by malo mať viac pohybu.

Dieťa by malo mať dostatok informácií o prostredí tábora, v akej lokalite sa nachádza, na aké aktivity je zameraný, teda napríklad na športové, tvorivé, tanečné, hudobné. Ak sa nevie rozhodnúť, môže spolu s rodičmi navštíviť internetovú stránku letnetabory.sk, na ktorej sa nachádzajú rôzne ponuky pobytových či denných táborov spolu s fotogalériou. Takisto si môžu nájsť referencie na vybraný tábor na rôznych rodičovských fórach. Najlepšie sú však osobné referencie od bývalých účastníkov tábora.

Kam poslať deti do letných táborov? Pozreli sme sa na ich ponuky aj zvyšovanie cien

Mohlo by Vás zaujímať Kam poslať deti do letných táborov? Pozreli sme sa na ich ponuky aj zvyšovanie cien

Vtedy sa dieťa nebude cítiť "odložené"?

Keď dieťa pochopí, ako to v tábore funguje, vie sa na tábor lepšie pripraviť a áno, necíti sa „odložené“. Najdôležitejšie je, aby do letného tábora išlo dobrovoľne bez prehovárania a nátlaku. Nemá mať pocit, že ho rodičia potrebujú niekam odložiť. Vlastné rozhodnutie vyjadruje postoj dieťaťa k ponúknutému zážitku a dieťa vlastným rozhodnutím potvrdzuje svoju samostatnosť.

Prečo nie je správne nútiť deti proti ich vôli, aby sa zúčastnili na letnom tábore?

Treba si uvedomiť, že sú deti, ktoré nemajú záujem o pobytové tábory, a to z viacerých dôvodov.

Napríklad?

Môžu byť úzkostnejšie, nemajú rady zmeny a nové situácie alebo sú introvertnejšie a neláka ich tráviť voľný čas v novom kolektíve detí. Nie každé dieťa sa dokáže rovnako rýchlo osamostatňovať. Niektoré môžu byť ešte emocionálne nezrelé na to, aby boli odlúčené od rodičov. Rodičia by mali brať do úvahy, že sme každý iný a nemali by nátlakovo presviedčať svoje ratolesti. Sú deti, ktoré si potrebujú oddýchnuť voľnejšou formou, rozhodnúť sa samy, čo by chceli cez prázdniny robiť. Pobyt v tábore má byť pre ne radosťou a nie „trestom“ na vyplnenie prázdninového času.

A čo robiť, ak sa rodičia stretnú v tábore so šikanovaním? Mali by ešte pred pobytom o tejto téme s deťmi komunikovať?

Určite by mali o tejto téme pred odchodom do tábora s deťmi komunikovať. O tom, ako sa môže prejaviť v tábore. Upozorniť dieťa, že ak bude svedkom šikanovania, malo by vedieť, že je potrebné vyhľadať
pomoc u vedúceho tábora. Zároveň by mali podporiť svoje dieťa v tom, aby sa nebálo povedať, ak sa mu niečo nepáči alebo mu niekto ubližuje. V prípade fyzického, či psychického šikanovania by sa malo dieťa zdôveriť vedúcemu tábora, ktorý by mal začať konať.

Ako by sa mal kompetentný postaviť k takejto situácii?

Mal by byť vyškolený v riešení negatívnych javov, ako je šikanovanie a mal by mať základné poznatky o tom, čo je šikanovanie, ako ho rozpoznať a v prípade potreby riešiť. Rodičia by mali spozornieť, ak sa prosby dieťaťa o odvoz z tábora vyskytujú viac dní za sebou. Nemali by za tým vidieť iba smútok z odlúčenia dieťaťa od domova a rodičov, ale mali by začať situáciu aktívne riešiť. Je dobré, ak sa rodič nakontaktuje na vedúceho tábora, a v prípade pochybností s ním môže prediskutovať negatívne prežívanie dieťaťa v tábore.

Psychologička Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie (VÚDPaP) Ľubica Kövérová. Foto: Kristóf Gremsperger

Osobitnou témou táborov sú však aj mobilné telefóny. Ako často by mali rodičia počas pobytu kontaktovať svoje deti?

V táboroch zvyčajne platia pravidlá ohľadom používania mobilov. Deti by mali byť dopredu oboznámené s tým, ako komunikovať s rodičmi a následne by mali tieto pravidlá rešpektovať. Ak sú zrozumiteľne a vopred komunikované, dieťa ich dokáže prijať. Mobily nie sú vyslovene zakázané, ale nie sú organizátorom odporúčané. Rodičia by mali deťom vysvetliť, že v detských táboroch sa primárne uprednostňujú aktivity mimo virtuálneho sveta. Deti by sa mali v tábore vybehať v prírode, venovať sa športovým hrám, tvorivým aktivitám a podobne. Mobily a tablety by mali na čas odložiť. Vedúci im môže stanoviť čas, kedy môžu použiť mobil, aby mohli zavolať rodičom, prípadne starým rodičom alebo im napísať správu.

Pri deťoch v mladšom školskom veku [1. – 4. ročník základnej školy, poz. red.] sa mobily veľmi neodporúčajú. Dieťa, ktoré je často kontaktované rodičom, sa môže vracať k myšlienke návratu domov a po telefonáte s rodičom môže byť precitlivené alebo plačlivé. Preto v niektorých táboroch to je nastavené tak, že rodič môže získať informácie o dieťati od vedúceho tábora, s ktorým sa môže dohodnúť
na vzájomnej spolupráci v núdzových prípadoch. Dobré je, ak si rodičia dopredu naštudujú táborový poriadok, lebo každý tábor môže mať iné nastavenie týkajúce sa komunikácie s rodičmi a používania mobilov deťmi.

A čo organizátori alebo animátori? Aká je ich úloha, ak má dieťa domovskú nostalgiu?

Dobrý tábor by mal mať vedúcich a animátorov, ktorí majú skúsenosti s prácou s deťmi, pedagogické alebo psychologické vzdelanie. Skúsení vedúci potom vedia efektívne riešiť prípadné
konflikty medzi deťmi, smútok detí z odlúčenia od rodičov alebo aj spomínané šikanovanie. Mali by dokázať dieťa upokojiť a primerane k veku sa s ním porozprávať o jeho probléme a pomôcť mu ho vyriešiť. Ak dieťa nedokáže alebo nechce z rôznych dôvodov komunikovať s vedúcim tábora alebo animátorom, vtedy je potrebné komunikovať s rodičom o prežívaní a pocitoch dieťaťa.

Ideálne by bolo, keby sa rodičia s vedúcimi zoznámili ešte pred začatím tábora a dohodli sa na vzájomnej spolupráci v núdzových prípadoch. Rodič má mať vždy kontakt na hlavného vedúceho a zdravotníka v tábore.

Ak vedúci tábora zavolá rodičom, že si ich dieťa na pobyte nezvyklo a neustále plače, mal by to byť pre rodičov istý signál?

Rodičia by mali prehodnotiť situáciu a porozprávať sa s dieťaťom o tom, čo sa deje a upokojiť ho. Ak sa to nepodarí a rodič cíti, že sa udialo niečo, čo bolo pre dieťa nezvládnuteľné, nemá význam ho nechávať preň v stresujúcom prostredí.

Psychologička Ľubica Kövérová sa vo Výskumnom ústave detskej psychológie a patopsychológie zameriava na Duševné zdravie detí a mládeže. V Detskom centre pre vzdelávanie a výskum VÚDPaP sa zaoberá vývinom dieťaťa predškolského, mladšieho a staršieho školského veku a poradenskej intervencii. Realizuje individuálne a súrodenecké sedenia zamerané na arteterapiu a muzikoterapiu.