Rodiaca Panna Mária v lineckej katedrále: Sakrálne umenie, alebo provokujúca blasfémia?

Už niekoľko dní vyvoláva protichodné reakcie socha rodiacej Panny Márie u našich západných susedov v lineckom dóme. Pozornosť verejnosti sa na ňu sústredila najmä po tom, ako soche odrezal hlavu neznámy, no očividne pobúrený páchateľ. Socha zobrazujúca Božiu Matku ako rodiacu ženu bola predstavená vo štvrtok 27. júna v rámci viacdielneho cyklu podujatí DonnaStage k 100. výročiu lineckého Dómu nepoškvrneného počatia Panny Márie.

Domplatz Linz, Neuer Dom, Mariendom 26.04.2024, Domplatz Linz, AUT, Mariendom, Neuer Dom, im Bild Domcenter, Neubau, Inf Mariendom Linz. Foto: ČTK / Harald Dostal/ Profimedia

Autorku sochy Esther Straußovú tento vandalizmus znepokojil a vysvetlila si ho svojsky – „vysokou patriarchálnou náchylnosťou k používaniu násilia“. V rozhovore pre rakúsky der Standard tiež vyvodila spojitosť medzi skutkom a vysokou mierou vrážd žien v Rakúsku.

Pre sochárku je teraz dôležité, aby započatý diskurz pokračoval: „Socha bola zničená, a niečo sa tým odhalilo,“ hodnotila Straußová incident, ktorý vníma ako útok na svoju osobu. Autorka vysvetlila vytvorenie takejto sochy ako snahu o „vyplnenie prázdneho miesta v biblickej správe o narodení Ježiša Krista“.

Protiváha patriarchálneho umenia?


Dočítajte tento článok zadarmo vytvorením účtu alebo sa prihláste.

Po kliknutí na tlačidlo Registrovať sa Vám bude na uvedenú e-mailovú adresu doručená správa s odkazom pre dokončenie procesu registrácie. Kliknutím na odkaz v zaslanej správe vyjadríte súhlas so Všeobecnými obchodnými podmienkami Prémiového Obsahu a potvrdíte, oboznámenie sa s Podmienkami k ochrane súkromia.