Samospráva reaguje na popularitu cyklochodníkov. Prezradila ambiciózne plány

PREŠOV – Cyklisti sa v súčasnosti dostanú z Prešova na predtým nedostupné miesta aj k prírodným krásam. Mesto i kraj rozširovanie siete cyklochodníkov a zlepšovanie služieb cyklistom radia medzi svoje priority. Štandardu priblížili ambiciózne plány, ako napríklad cyklookruh okolo Domaše s prístaviskami či osvetlené altánky v katastri mesta.

15 - Lesný úsek Lesný úsek cyklochodníka obľubuje pozoruhodne bohatá avifauna a flóra. Foto: Dušan Guman

Chodníky pre cyklistov sú jedinečnou možnosťou dostať sa z jedného sídliska alebo mesta do druhého bez ohrozenia hektickou premávkou.

Radnica kvituje zvýšenie bezpečnosti aj zníženie emisií

Prešov podľa jeho hovorcu Michala Hudáka vníma ako najväčšie pozitívum cyklochodníkov, že ich užívatelia dostávajú v premávke vyhradený priestor. „Ktorý jednak zvyšuje ich bezpečnosť a zároveň im umožňuje jednoduchší presun v rámci mesta. Popularita cyklodopravy sa zvyšuje a s príchodom elektrobicyklov sa posúva aj hranica veku používateľov,“ skonštatoval M. Hudák.

Často sme svedkami, ako aj seniori na ťažkých a tichých eletrobicykloch dosahujú rýchlosť nedosiahnuteľnú klasickému horskému bicyklu. „Ako obrovské pozitívum vnímame aj zdravotné benefity. Cyklistická infraštruktúra ponúka priestor na aktívny relax, výlety a podporu cyklistickej komunity v meste. V širšom pohľade sú to ale najmä ekologické faktory, ktoré považujeme za kľúčové. Znižovanie emisií a uhlíkovej stopy, zlepšovanie kvality životného prostredia,“ dodal hovorca mesta.

Chodník ako prepojenie viacerých celkov

Cyklisti všetkých vekových a výkonnostných kategórií prechádzajú v prešovskom okrese nenáročným terénom, no neobyčajne variabilnou krajinou. Cyklistické trasy vedú cez Košickú kotlinu, Šarišskú vrchovinu, Spišsko-šarišské medzihorie a Slanské vrchy. Otvárajú sa tiež výhľady na Čergov, Branisko, Bachureň a Čiernu horu.

Chodníky prechádzajú kvitnúcimi poľami i okolo vodných hladín Torysy, Šarišských rybníkov a nádrže Sigord. Prírodné krásy dopĺňajú technické a historické zaujímavosti. Torysu s prítomnosťou pôsobivých volaviek, bocianov a vzácnejšie kormoránov striedajú sídliská, kde je veľká pravdepodobnosť, že stretnete známych, či ako cyklistov, korčuliarov, bežcov, psičkárov alebo kolobežkárov. Na konci Sídliska III. vstupuje chodník do klimaticky príjemnejšieho lesa a mnohí netušia, že ponad nich lietajú a vyspevujú vtáky, ktoré sú typické a vzácnejšie aj v odľahlejších lesoch.

Desiatky vtáčích krásavcov…

Stretávame tu útle, no výnimočnými hlasivkami obdarované oriešky, neraz celkom pri chodníku zvedavé červienky s oranžovou hruďou, penice, glezgy, vtáka horských bystrín trasochvosta horského, žltú strnádku, ktorej nápev použil Beethoven vo svojej symfónii, pŕhľaviare, kanáriky záhradné, prepelice, myšiaky, sokoly a ďatle.

Zazreli sme tiež vzácneho muchárika a dokonca „africky“ pôsobiaceho bociana čierneho. Donedávna na Toryse bolo počuť jedinečný krik samčeka vzácnejšej kačice hvízdalky. Rastie počet lesných holubov hrivnákov a pribudli tiež lokality s krikľavožltou africkou vlhou. Zabudnúť by sme nemali na množstvo drozdov, kolibkárikov, nad sídliskami pištiacich dážďovníkov, vrán a sýkoriek.

Prešov v minulosti navštívil „Škandinávec“ chochláč severský. Foto: Dušan Guman

… aj desiatky liečivých rastlín

Novinkou na niektorých miestach „cyklisťáku“ sú bobry. Chodník nám križoval aj had, ktorých tu bude pravdepodobne viac. Najmä záhradkárskym „hitom“ sú slizniaky. Trasy lemujú plochy vysokej trávy, čo sa mnohým obyvateľom nepáči, no pre milovníka bylín sú radosťou. Kvety sa navyše menia sezónne, a tak na malom kúsku zelene môžu rásť aj dve desiatky druhov.

Po bielych a žltých veterniciach, ktoré sú indikátorom čistých lesov, podbeli, hluchavke purpurovej, deväťsile, chochlačke, sedmokráskach a plejáde ďalších, prichádzajú s oteplením astrovité a kapustovité druhy, ružový pakost smradľavý, vlčí mak, mydlica, silenka, tyrkysový hrachor, veronika, zvončeky.

Každý druh má jedinečné vlastnosti a väčšina je aj prakticky využiteľná. Okrem liečivých bylín zvyknú ľudia popri chodníku zbierať bazu. V prázdninových dňoch na seba výškou a krásou upozorňuje vŕbovka úzkolistá a pod lesom pred Šarišom pútavo dvojfarebný čermeľ hájny. Objavili sa tiež mäta a na depresiu odporúčaný ľubovník.

Občerstviť sa, nakúpiť, zabaviť deti a zašportovať si

Z chodníka je na skok na kúpalisko a k terasám, zmrzline a dokonca bezlepkovým palacinkám. Horšie je, že aj k pivu, ktorému mnohí cyklisti neodolajú. Popri chodníkoch nechýbajú atrakcie pre deti, tenisové kurty a blízko ihriska pre plážový volejbal sme vo Veľkom Šariši zastihli na petangovom ihrisku seniorov.

Oproti minulosti na chodníkoch ubudli mamičky s kočíkmi, čo si zaslúži ocenenie. Nahradili ich ťažké, rýchle a tiché elektrobicykle. Obľúbené sú tiež bajky s „traktorovými“ kolesami, ktoré by sa nestratili ani na poli s hlbokou orbou.

Pri rybníkoch vo Veľkom Šariši môžete doplniť tekutiny a energiu. Foto: Dušan Guman

Oživenie prinášajú „saganovci“ – jazdci spravidla v dresoch tímov štartujúcich na Tour de France, ktorí cyklisťák využívajú na rýchlostný tréning a skupinky, jazdiace vedľa seba. Kontroverzným úsekom prechádza chodník pred lokalitou známou Prešovčanom ako Marakana, kde sa v predrevolučných časoch s obľubou konávali branné cvičenia. Chodník tu narušili a ohrozujú zosuvy kamenia a pôdy.

Kultúru v premávke nevybudujú eurofondy ani príkazy

K najnovším úsekom patrí cyklochodník, ktorý vznikol z krajnice hlavnej cesty na Sídlisku III. „Obavy z problémov, na ktoré pred vybudovaním cyklopruhov na Sídlisku III. viacerí upozorňovali, sa nakoniec nenaplnili a doprava pre cyklistov určite nekolabuje. Rovnako neevidujeme zvýšený počet incidentov alebo zranení zo stretov cyklistov a áut v tomto úseku, resp. nič, čo by sa vymykalo bežnej štatistike z tejto oblasti z času pred vybudovaním cyklopruhov. Integrovaním cyklopruhov do premávky na Sídlisku III navyše došlo k celkovému upokojeniu dopravy v tejto lokalite,“ priblížil M. Hudák pohľad radnice.

Ako nás ubezpečil, cyklochodníky zrealizovali v rámci projektu, ktorý spĺňa európske štandardy pre komunikáciu určenú cyklistom. „Zároveň si uvedomujeme, že v našom meste ide o novinku, a to ako pre cyklistov, tak pre motoristov. Okrem samotnej cyklistickej infraštruktúry potrebujeme v Prešove vybudovať aj určitú ‚kultúru cyklodopravy‘, ku ktorej sa viaže najmä ohľaduplnosť, tolerancia a vzájomný rešpekt všetkých účastníkov dopravy na ceste. Je to niečo, čo nedokážeme financovať z eurofondov, niečo, čo nedokážeme naprojektovať alebo vydať príkazom.“

Chce to vychytať chybičky a hmyz

Na niektorých úsekoch je kvôli stretu s chodníkom alebo spojenia chodníka pre cyklistov s chodníkom pre peších – znížená rýchlosť na 10 km/h, no s jej dodržiavaním sú tu problémy. Keďže cyklotrasa vedie popri Toryse s bohatým trávnatým porastom a lesom, osobitne v týchto mesiacoch je nežiaducim spestrením hmyz. Ochrannými okuliarmi však už disponuje väčšina cyklistov.

„Máme víziu projektu nového dopravného značenia, ktoré by pomohlo sprehľadniť situáciu najmä v rámci nových cyklopruhov v meste. Pri ďalších projektoch v cyklodoprave počítame s cykloaltánkami, resp. prístreškami a osvetlením,“ avizuje hovorca mesta.

Výzvou pre Prešov bude prepojenie centra s medzinárodnou cyklistickou sieťou EuroVelo 11 a medzi Sekčovom a Sídliskom III. Spojiť by tiež radi Prešov, Ľubotice a Nižnú Šebastovú. Prešov, Ľubotice, Haniska a Záborské majú spoločné eurofondové projekty a v rámci spolupráce sa chcú sústrediť aj na rozvoj cyklodopravy a prepojenie mesta i priemyselného parku Záborské, obce Petrovany, Haniska a Ľubotice.

Obľúbený Cyklomost SARUS. Foto: Dušan Guman

Altánky, ohniská a rodinný trail

„Rozvoj cyklodopravy by sme chceli podporiť aj na Borkúte, kde pripravujeme nadväzujúci projekt na revitalizáciu prostredia prostredníctvom osadenia altánkov a ohnísk. Pribudnúť by v druhej fáze mal tiež nový rodinný trail, teda horský cyklochodník s nízkou náročnosťou,“ priblížil Michal Hudák.

Pokračovať bude budovanie cyklotrasy na Solivare, kde nedávno poklepali základný kameň cyklochodníka na Zlatobanskej ulici. „Cieľom je dosiahnuť ucelený cyklochodník, ktorý bude začínať už pri ZŠ Važecká a bude sa tiahnuť až na Sigord.“ A napokon cyklodoprava by sa mala posunúť na vyšší level na Jesennej ulici.

Kraj oznámil ambiciózne plány

„Podpora cykloturizmu v kraji patrí medzi priority PSK. Cez našu organizáciu Správu a údržbu ciest PSK máme rozpracovaných celkovo 245 km cyklotrás. Pustili sme sa napríklad do veľkého projektu Poloniny trail, ktorý prinesie vybudovanie 74 km dlhej viacúčelovej turistickej trasy pre cyklistov,“ uviedla hovorkyňa PSK Daša Jeleňová.

„Nedávno sme otvorili prvý úsek tejto trasy, viacúčelovú cestu popri Vodnej nádrži Starina, Starina – bývalá obec Ruské, v dĺžke 14,35 km. Na jeseň by mali byť hotové ďalšie dva úseky v celkovej dĺžke 11,5 km,“ avizuje kraj.

Každý vlčí mak obsahuje okolo 2,5 milióna peľových zrniek Foto: Dušan Guman

Podľa Jeleňovej podáva kraj takisto pomocnú ruku v projekte EuroVelo 11, finančne, stavebne, či prípravou projektovej dokumentácie a metodiky, ktoré bude v PSK dosahovať 150 km.

„V pláne je pokračovanie cyklotrasy od Lipian smerom na Krivany a Starú Ľubovňu. V stave prípravy projektovej dokumentácie pre zvyšné obce na severnom úseku s majetkovo-právnym vysporiadaním pozemkov sú obce Chmeľnica, Plavnica, Plaveč a Orlov.“

Cyklisti sú taktiež v očakávaní prepojenia s našimi severnými susedmi. „Prepojenie s Poľskom by mohlo byť reálnejšie zhruba v roku 2027. Pracujeme aj na projektovej dokumentácii pre účely výstavby cyklotrás na vybraných úsekoch smerom na Košice. Konkrétne Prešov, Haniska, Kendice, Drienovská Nová Ves, Ličartovce, Janovík, Bretejovce a Seniakovce,“ informovala o ďalšej skupine plánov Daša Jeleňová.

Okruh okolo Domaše s prístaviskami má mať takmer 40 km

„Našou snahou je vybudovať cyklookruh okolo Domaše v celkovej dĺžke 38,2 km. Aktuálne je v príprave sedemkilometrový úsek Holčíkovce a osemkilometrový úsek Dobrá – Valkov. Unikátny projekt počíta s vybudovaním dvanástich prístavísk vo všetkých strediskách v okolí Domaše s prepojením jednotlivých rekreačných stredísk,“ informovala Prešovský Štandard hovorkyňa kraja.

Samospráva nezabúda ani na Spiš a obľúbené pútnické trasy. „Pracujeme na cyklistickej trase pútnického významu Levoča – Spišský Jeruzalem – Spišské Podhradie, ktorý má cca 24 km. Aktuálne je v stave technickej štúdie. Máme snahu prepojiť aj Vysoké Tatry so Slovenským rajom – ide o zhruba deväťkilometrový úsek. Cykloinfraštruktúru chceme vybudovať na vybraných úsekoch v Pieninách, Červený Kláštor, Spišská Stará Ves a Haligovce. Aktuálne pracujeme aj na aktualizácii Kostrovej siete v PSK, kde sa stretávame so zástupcami miest a obcí a spoločne sa venujeme jej čo najpresnejšiemu zakresleniu. Aktualizácia sa týka katastrov vyše 200 obcí. Jej aktuálna podoba je dostupná na geoportáli kraja,“ upresnila hovorkyňa. 

Cyklisti sa môžu vyjadriť priamo na trase

Kraj na viacerých úsekoch cyklotrás avizuje osadiť cyklosčítače, aktualizuje web pre cyklistov a na niektoré úseky umiestňuje kvôli zberu spätnej väzby QR kódy s dotazníkmi. „To následne využijeme pri plánovaní strategických aktivít v kraji,“ vysvetlila Daša Jeleňová.

Prešovský samosprávny kraj organizuje a podporuje takisto cyklistické aktivity ako Dovolenka na bajku (v spolupráci s Krajskou organizáciou cestovného ruchu), bezplatný cykloservis, cykloraňajky, cyklobusy, kampaň Do práce na bicykli a ďalšie kampane zamerané na podporu zdravého životného štýlu a cyklotémy.

Odpočinúť si môžete aj v blízkosti mestskej haly a Prešovskej univerzity. Foto: Dušan Guman

Štátnej forme pomoci rodinám s deťmi na Slovensku trvalo až 18 rokov, kým z pôvodných 13,32 eura poskočila na niečo vyše 43 pred dvomi rokmi. Krok, ktorý priklepol na dieťa ešte zhruba o stovku viac,…
Prejsť na článok