O Bohu celkom blízkom a súčasne úplne vzdialenom

„Oheň, Boh Abraháma, Boh Izáka a Boh Jakuba, nie Boh učencov a filozofov.“ Skúsenosť počas jednej novembrovej noci roku 1654 priviedla Pascala, aby si túto vetu napísal na lístok, a odvtedy ju neustále nosil na podšívke svojho saka.

In Christian Church: Portrait of The Minister In Silently Praying, Reads From The Holy Book, The Bible, Gospel of Jesus Christ, Prophet. Priest Kňaz v tichej modlitbe. Profimedia.sk

Matematik a fyzik Blaise Pascal dospel k poznaniu, že Boh ako „večná geometria vesmíru“ ňou môže byť práve preto, lebo je stvoriteľskou láskou. Nie je len čistým myslením, ale Bytím vo vzťahu. Osvietil ho starozákonný príbeh o horiacom kríku, kde sa Boh zjavuje Mojžišovi v podobe ohňa, z ktorého vstupuje do dejín človeka najsvätejšie meno Boha: Som, ktorý som tu pre vás.

Na rozdiel od Boha filozofov je Boh Biblie živým Bohom dejín viery živých ľudí. Dokazuje, že je živý tým, že vstupuje do vzťahov so svojím stvorením, zachraňuje nás z núdze, ponúka sa ako životný partner a ponúka nám účasť na plnosti svojho života. Boh teda nie je sterilným, nedejinným Bohom filozofov, ale vstupuje do dejín. Teológovia hovoria, že Boh je „imanentný“, že patrí do tohto sveta, je „zapojený“ do jeho procesov a „zostáva“ v tomto svete (in-manere).  


Dočítajte tento článok zadarmo vytvorením účtu alebo sa prihláste.

Kliknite na tlačidlo Poslať email a obdržíte odkaz na registráciu. Tým súhlasíte s obchodnými podmienkamiochranou súkromia.