Svet, ktorý prehliadame

V galérii umenia Ernesta Zmetáka prebieha výstava Kameň – papier – krajina, ktorá spája tvorbu dvoch dnes už nežijúcich výtvarníkov, Márie Bartuszovej a Michala Kerna. O tvorbe umelcov sa s kurátorkou Danielou Čarnou rozprávala Soňa Koželová.

Autor Michal Kern: Dotyk, 1982. Foto: archív PSIS (Prvej slovenskej investičnej skupiny, a.s.) Autor Michal Kern: Dotyk, 1982. Foto: archív PSIS (Prvej slovenskej investičnej skupiny, a.s.)

Prečo ste sa rozhodli ich dielo vystavovať spoločne?

Tvorbe Michala Kerna (1938 – 1994, Močiare) sa venujem dlhodobo a vnímam ju v kontexte vtedajšieho vývinu umenia, ale aj vo vzťahu k súčasnosti, pre ktorú je jeho odkaz stále naliehavo aktuálny. Dotýka sa tém, ako je úcta človeka k životnému prostrediu, zmysel a podstata bytia. Maria Bartuszová (1936 Praha – 1996 Košice), ktorej tvorba patrí ku klenotom našej výtvarnej scény, tvorbou hľadala spôsob, ako zaznamenať javy a procesy v prírode, ako je klíčenie, topenie snehu, dážď, kvapka vody, témy, ktoré rovnako reflektoval aj Kern. Slovami autorky: „Moje pokusy o vlastný výraz sa začínajú malými plastikami modelovanými z hliny, z jednoduchých oblých tvarov vychádzajúcich z prírody – kvapka vody, obilné semeno, puky klíčiacich rastlín, často motív klíčenia, tvary pripomínajúce delenie buniek alebo dotýkanie buniek.“


Dočítajte tento článok zadarmo vytvorením účtu alebo sa prihláste.

Kliknite na tlačidlo Poslať email a obdržíte odkaz na registráciu. Tým súhlasíte s obchodnými podmienkamiochranou súkromia.