V Košiciach dávajú električkám ďalší život, zatiaľ čo v Bratislave nakupujú nové
Mestská koľajová doprava má na Slovensku svoje korene v Košiciach, kde bola zavedená už v roku 1891. Elektrifikácie sa dočkala až v roku 1914, čím Košice prišli o prvenstvo, keďže prvá elektrická linka vznikla v Bratislave v roku 1895.
Najstaršie električky jazdia na východe
Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) sa tento rok rozhodol pre modernizáciu starších koľajových vozidiel typu KT8D5, ktoré sa začali vyrábať ešte v roku 1984. K finálnemu rozhodnutiu vynoviť zariadenia namiesto kúpy ďalších došlo po dôkladnom vyhodnotení všetkých okolností. Prioritou bolo udržať v meste chod električkovej dopravy.
„Sú to najstaršie električky prevádzkované v Košiciach. Staršie vozidlá typu Tatra T1, T2 a T3 využívame už len príležitostne na akcie a podujatia,“ uviedla pre Štandard hovorkyňa DPMK Vladimíra Bujňáková.
Hlavné mesto nakúpi nové vozidlá
Kým v Košiciach sa obyvatelia dočkajú zmodernizovaných koľajových vozidiel, hlavné mesto sa rozhodlo pre iný prístup — investíciu do kúpy električiek.
„Dopravný podnik Bratislava využíva eurofondy na nákup nových vozidiel. V našom vozidlovom parku sa nenachádzajú električky typu KT8D5 ako v Košiciach,“ vysvetlil hovorca Dopravného podniku Bratislava (DPB) Jozef Vozár.
Dodal, že v hlavnom meste nejazdia staršie typy tak, ako je tomu v Košiciach. „V súčasnosti má Dopravný podnik Bratislava 90 nových moderných nízkopodlažných električiek, ktorých nákup bol realizovaný s využitím eurofondov. Momentálne čakáme na dodávku ďalších desiatich jednosmerných zariadení,“ objasnil Vozár.

Aj Dopravný podnik mesta Košice pôvodne uvažoval o nadobudnutí približne 30 nových obojsmerných električiek, no po prehodnotení prevádzkových potrieb sa vedenie rozhodlo modernizovať deväť starších obojsmerných vozidiel.
„Plán nákupu ďalších električiek v horizonte troch až piatich rokov naďalej zostáva, avšak v menšom počte,“ vysvetlila podrobnosti hovorkyňa DPMK.
Aké zmeny nastanú do dvoch rokov?
S cieľom zvýšiť komfort a efektivitu mestskej hromadnej dopravy sa Dopravný podnik mesta Košice rozhodol zmodernizovať zariadenia v časovom období najneskôr do 24 mesiacov od podpisu zmluvy.
„Električky prejdú komplexnou obnovou vrátane výmeny stredného článku za nízkopodlažný, doplnenia celovozidlovej klimatizácie, vynovenia interiéru a exteriéru včítane modernizácie kabín vodiča a pridania moderného informačného a odbavovacieho systému,“ priblížila detaily inovácie Bujňáková.
Dvere zariadení budú po novom so skladacím systémom, ochranou proti zovretiu a svetelnou signalizáciou. Bočné okná vymenia za odolnejšie voči vandalizmu s ochrannou fóliou. Cestujúci budú mať sedadlá s koženkovým poťahom a pribudne aj úsporné LED osvetlenie.
Dopravný podnik mesta Košice takto zlepší pohodlie pre pasažierov a predĺži životnosť električiek na ďalších 15 až 20 rokov. Obnova stojí 40 až 50 percent ceny nového vozidla. „Výhodou je nižšia cena, rýchlejšie nasadenie do prevádzky a dlhšia životnosť,“ informovala hovorkyňa DPMK.
Prečo modernizácia a nie nákup nových?
Košice nedávno prišli o možnosť získať nové električky a finančný príspevok z Európskej únie na ich nákup. Dôvodom bolo neúspešné verejné obstarávanie.
„K modernizácii sme pristúpili z dôvodu rýchlejšej obnovy vozového parku, keďže dodanie nových vozidiel by trvalo tri až štyri roky, kým inováciu je možné vykonať v kratšom čase,“ vysvetlila Bujňáková.
Uviedla tiež, že pre obnovu sa rozhodli aj z ekologického hľadiska, keďže sa snažia dodržiavať myšlienku opráv a znovupoužitia, čím znižujú množstvo odpadu, ktorý vyprodukujú. Podľa nej sa Dopravný podnik mesta Košice usiluje držať tejto myšlienky, čím znižuje množstvo odpadu a zároveň predlžuje životnosť vozidiel. Dodala, že náklady na vylepšenie predstavujú len 40 až 50 percent ceny nového zariadenia.
Financovanie bez zaťaženia mestského rozpočtu
Financovanie projektu zabezpečil aj Dopravný podnik mesta Košice z eurofondov, čo znamená, že obnova nebude mať negatívny dopad na mestský rozpočet a zároveň využije prostriedky určené na rozvoj udržateľnej mestskej dopravy. Pre Košice je to dôležitý krok, pretože modernizácia električiek prispieva k ekologickejšej a efektívnejšej verejnej doprave.
Dopravný podnik realizoval proces verejného obstarávania formou nadlimitnej zákazky, čo znamená, že museli byť dodržané prísne pravidlá verejnej súťaže. Vyhodnotenie ponúk sa konalo 28. augusta 2024. Do súťaže sa prihlásila iba jedna spoločnosť – česká firma PRAGOIMEX, a. s., vlastnená Krnovskými opravárenskými a strojárenskými podnikmi a Škodou Transportation.
Uvedená firma má skúsenosti s obnovou električiek, pričom v posledných troch rokoch zmodernizovala 13 vozidiel pre Dopravný podnik hlavného mesta Praha. Spoločnosť ponúkla cenu 14 699 790 eur bez DPH, ale predložila aj alternatívne riešenie s úplne novou elektrickou výzbrojou za 16 130 790 eur bez DPH. Podmienky verejnej súťaže však neumožnili zohľadniť ďalšie návrhy.
Košice sa inšpirovali modernizáciou v Prahe
Dopravný podnik mesta Košice pri rozhodovaní o obnove čerpal aj z príkladov Dopravného podniku Praha (DPP). „DPP už dlhé roky ide cestou modernizácie tohto typu električiek. Vynovené KT8 sú v Prahe veľmi obľúbené medzi cestujúcimi a z prevádzkového hľadiska sú nízko poruchové, preto sme sa rozhodli nasledovať vzor práve DP Praha,“ vysvetlila Bujňáková zdroj inšpirácie.
Dopravný podnik Praha rieši nedostatok obojsmerných vozidiel nákupom vyradených električiek KT8 z maďarského Miškovca, no inovácia naráža na komplikácie. Podľa českého portálu vzrástli náklady v roku 2023 o takmer 200-tisíc eur za vozidlo a obnova sa predlžuje, pričom plán dokončiť poslednú rekonštrukciu v roku 2024 sa posúva na rok 2025.

Zákazka na modernizáciu električiek vyvolala diskusiu, pretože za jej cenu by sa podľa portálu Česko-slovenský dopravák v Poľsku dali kúpiť úplne nové koľajové vozidlá. Cena za rekonštrukciu jedného je približne 1,63 milióna eur, čo je dvojnásobok sumy, ktorú Praha zaplatila za vynovenie svojich zariadení.
Tu sa natíska otázka, či bola modernizácia električiek najlepšou voľbou, alebo by bolo rozumnejšie vložiť prostriedky do nových vozidiel. Kým Bratislava investuje do nákupu, Košice sa rozhodli pre rýchlejšiu možnosť, ktorá predlžuje životnosť električiek a znižuje odpad.