Obrubníky na Vajanského nábreží musí Bratislava odstrániť, tvrdí minister Ráž

Minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru) s poslancami parlamentu Richardom Glückom a Jánom Mažgútom (obaja Smer) priamo pri azda najdiskutovanejšej cyklotrase hlavného mesta oznámili výsledky kontroly štátneho stavebného dohľadu.

Nové cyklopruhy na Vajanského nábreží v Bratislave Cyklotrasa na Vajanského nábreží. Foto: Dano Veselský/TASR

„Od 1. augusta vstúpila do účinnosti novela cestného zákona, ktorá umožnila zakročiť vtedy, ak niekto niečo postaví na ceste, čo následne ohrozuje plynulosť dopravy alebo jej bezpečnosť. Táto známa cyklotrasa sa bude musieť zmeniť,“ ozrejmil minister dopravy Ráž.

Konkretizoval, že štátny odborný dohľad uložil mestu výzvu, aby do 40 dní cyklotrasu upravilo, a to odstránením obrubníkov, ktoré „viacerým vodičom spôsobovali nehody“ a budú musieť do 90 dní aj zúžiť cyklotrasu v miestach, kde je obmedzená cesta, ktorá týmto spôsobom „nespĺňa technické normy“.

Mestu za neodstránenie obrubníkov hrozí pokuta

Ráž podotkol, že nehovorí o odstránení cyklopruhov, ale o odstránení obrubníkov. Pri nerešpektovaní výzvy pohrozil zákonnou pokutou 33 190 eur, ktorá sa môže následne strojnásobiť.

„Nie je žiadne tajomstvo, že som sa téme venoval v podstate od jej prvopočiatku, odkedy bola zverejnená vizualizácia,“ upozornil Mažgút s tým, že aj táto situácia je príkladom pre ďalšie samosprávy, aby ich „vrcholní predstavitelia nekonali svojvoľne tak, ako si to dovolil progresívny primátor Matúš Vallo“.

Mažgút: Vajanského nábrežie musí byť v pôvodnom stave

Ján Mažgút tiež spomenul rozhodnutie krajského dopravného inšpektorátu, podľa ktorého cyklotrasa nespĺňa očakávané požiadavky tak, ako to bolo naplánované. „Vzniknutá situácia a cyklotrasa musí byť zrušená a Vajanského nábrežie musí byť v pôvodnom stave,“ zdôraznil poslanec za Smer.

Jeho kolega Richard Glück podotkol, že podľa záverov hlavnej kontrolórky mesta tiež nie je možné vyčísliť presné náklady. „Nevieme, či to stálo 600- alebo 800-tisíc eur,“ povedal s tým, že ak by mal toto „na saláme“ hociktorý iný primátor či starosta, ktorý by bol navyše podporený stranou Smer, tak by sme tu mali „hon na čarodejnice“.

Tlačovku narušili cirkusové melódie

Tlačová konferencia troch štátnych predstaviteľov priamo v teréne však spôsobila rozruch a okrem prerušovania cirkusovými melódiami z reproduktorov prišlo aj na slovné výkriky.

Vôkol stojacich ľudí, ktorí do rečnenia politikov zasahovali, trojica neustále upokojovala. „Pán kolega, upokojte sa,“ ozýval sa Glück, ktorý vykrikujúceho vyzýval, aby predstúpil pred kamery, predstavil seba a aj argumenty. „Nepatrí sa to. Umelo zvyšovať pohľadovosť a vyťaženosť trasy, je to trápne,“ dodal minister dopravy.

„Je to výstraha občanom, aby nedovolili v komunálnych voľbách, aby sa k moci dostali ľudia ako Vallo, ktorí svojvoľne zdevastujú mestá, pokiaľ ide o dopravu. A to aj napriek porušovaniu zákona, že to nebude hospodárne, že to bude drahé, že to bude spôsobovať nehody a bude to spôsobovať narušenie dopravy ako takej, lebo tu máme progresívne hodnoty,“ uzavrel Glück.

Vallo reaguje

Hlavné mesto Bratislava konkrétne výhrady Ministerstva dopravy (MD) SR k cyklotrase na Vajanského nábreží preverí a ak sa ukážu byť vecné, mesto nevidí problém problematické miesta cyklotrasy upraviť. Uviedol to primátor hlavného mesta SR Bratislavy Matúš Vallo v reakcii na utorkový brífing ministra dopravy.

„Minister dopravy Jozef Ráž dnes verejne komunikoval výhrady jeho rezortu k cyklotrase na Vajanského nábreží. S pánom ministrom máme korektnú diskusiu a na mnohých témach sa vieme zhodnúť. Na tejto jednej sa však nezhodneme,“ priblížil Vallo.

„Po niekoľkých mesiacoch skúmania cyklotrasy nám jeho rezort doručil výzvu, v ktorej už nehovorí o rušení cyklotrasy, ale žiada na nej zosúladiť dopravné značenie tak, aby bolo v súlade so všetkými normami a predpismi. Značenie na nábreží tak, ako je dnes, sme opakovane preverovali. Jednoznačne si myslíme, že je v súlade s predpismi a k celému projektu vydal súhlasné stanovisko aj Krajský dopravný inšpektorát. Preveríme však konkrétne výhrady MD a ak sa ukážu byť vecné, nevidíme problém takéto miesta upraviť,“ zdôraznil primátor Bratislavy.

Informoval, že MD SR zároveň žiada, aby mesto odstránilo obrubníky, ktoré oddeľujú cyklotrasu od priľahlého jazdného pruhu pre autá, pretože vraj tvoria prekážku na ceste.

„V tomto prípade budeme určite voči výzve ministerstva namietať, keďže tieto obrubníky sú určené ako vodiace dopravné zariadenie, a za také ich považoval aj Krajský dopravný inšpektorát, ktorý k projektu vydal súhlasné stanovisko. Ich zmyslom je zvýšenie bezpečnosti cyklistov jazdiacich v oddelenom cyklopruhu a navyše ani nie je v pôsobnosti MD posudzovať toto zvolené riešenie,“ podčiarkol Vallo.

„Hoci odstránenie obrubníkov budeme namietať, neznamená to, že zároveň neuvažujeme o inom type tohto oddeľovníka, ktorý nemusí byť taký masívny, ale ktorý bude zároveň aj naďalej dostatočne chrániť tisícky cyklistiek a cyklistov, ktorí jazdia po tejto trase, vrátane rodín s deťmi,“ upozornil primátor.

Jedna z najobľúbenejších cyklotrás je Vajanského

Vallo dodal, že ho mrzí, že niektorí vládni poslanci túto cyklotrasu naďalej populisticky zneužívajú ignorujúc fakt, že situácia na tomto mieste sa oproti prvým týždňom už dávno zmenila.

„Cyklotrasa na Vajanského sa pomerne rýchlo stala jednou z najobľúbenejších a najfrekventovanejších v Bratislave (automatické cyklosčítače ukazujú 40-tisíc prejazdov cyklistov mesačne) a dopravné dáta jednoznačne potvrdzujú, že jazdné doby pre autá na tomto úseku sú už porovnateľné s tými, aké boli pred realizáciou projektu,“ priblížil.

„Sme presvedčení, že historické centrum mesta nemá od Dunaja predeľovať štvorprúdová cesta a nemyslíme si, že štát by mal samosprávam určovať, ako si má mesto organizovať dopravu, kde má byť cyklotrasa, kde má byť jednosmerka a kde zákaz vjazdu. Na to je samospráva, ktorá túto situáciu vyhodnocuje z pohľadu potrieb obyvateľov a rozvoja mesta, a nie z pohľadu predvolebných vyhlásení politikov,“ uzavrel bratislavský primátor.

(max, tasr)