Cyklotrasu na nábreží sprevádza viacero porušení zákona, konštatuje správa kontrolórky
Cyklotrasa na Vajanského nábreží dostáva ďalší úder. A tentoraz na základe výsledku kontroly vlastnej mestskej kontrolórky. Tá vykonala kontrolu hospodárnosti a efektívnosti vynaložených finančných prostriedkov na realizáciu cyklotrasy na nábreží Dunaja na základe plánu kontrolnej činnosti. Tú schválili poslanci mestského zastupiteľstva ešte koncom minulého roku, a to na základe odstúpeného podnetu Najvyššieho kontrolného úradu SR.
Ako už aj úvod správy napovedá, hlavná mestská kontrolórka Jana Bezáková so svojou kontrolnou skupinou nemala ľahkú úlohu. „Výkon kontroly bol predlžovaný nepredkladaním požadovaných kompletných dokladov, účtovných zostáv v primeranej kvalite, čím boli údaje v nich uvedené ťažko kontrolovateľné,“ uvádza sa v správe.
Následne v nej poukazuje na viaceré porušenia. Jedným z nich je absencia cyklotrasy na Vajanského nábreží v krátkodobých plánoch, ktoré nadväzovali na návrh rozpočtu hlavného mesta na rok 2023, keď bola realizovaná.
V Akčnom pláne na roky 2021 až 2023 sa neuvádzala vôbec, objavila sa až v Správe o plnení akčného plánu za rok 2023, ktorú však schvaľovali až v tomto roku. Kontrolnej skupine nebol do ukončenia kontroly predložený ani Rozvojový dokument cyklistickej a pešej dopravy, čím nebolo možné preveriť jeho zohľadnenie v rozpočte.
V námietkach, ktoré ku kontrolnej správe uviedol magistrát, sa síce konštatuje, že existencia cyklotrasy je definovaná v územnom pláne hlavného mesta, Územnom generele dopravy a aj v Zásadách rozvoja cyklistickej a pešej dopravy. Rovnako ako aj náklady na cyklotrasu, ktoré sú zachytené v rozpočte na rok 2023 v položke „Rekonštrukcie a budovanie cyklistickej infraštruktúry“.
Ako však konštatuje správa kontrolórky, použitie deklarovaných výdavkov by na pokrytie celkových nákladov nepostačovalo, takže túto námietku kontrolná skupina neakceptovala.
Kontrolná skupina zároveň konštatovala nepreukázateľnosť celkových výdavkov na cyklotrasu na nábreží. Z predkladaných dokumentov, faktúr či preberacích listov totiž nebolo možné vyhodnotiť celkové vynaložené náklady. Zároveň kontrola poukázala na to, že im po opätovnom vyžiadaní boli dodávané ďalšie a ďalšie faktúry.
Chybné údaje, ktoré by čitateľa mohli uviesť do omylu, sú uvedené aj v Záverečnom účte hlavného mesta za rok 2023. Tu je uvedená suma 593 125,56 eura pričom, ako sa píše v kontrolnej správe, vynaložené výdavky, ktoré mala kontrolná skupina k dispozícii, boli výrazne vyššie.
Celkové výdavky na vybudovanie cyklotrasy na nábreží Dunaja definovala kontrolná skupina na sumu 695 352,66 eura. Ani tu však nejde o jednoznačnú sumu, za ktorú by sa vedel niekto definitívne postaviť. Ako na mestskom zastupiteľstve povedala Jana Bezáková, dôvodom je absencia prehľadnosti, jednoznačnosti, jednotnosti a nemennosti pomenovania cyklotrasy vo fakturácii.
Kontrolou ďalej zistili aj vznik dodatočných výdavkov na vypracovanie dvoch projektových dokumentácií a štúdií na jeden projekt, ako aj nedostatky pri odpisovaní a evidencii do majetku, čím bol skreslený výsledok hospodárenia mesta za daný rok. V tomto prípade dáva dokonca kontrolórka na zváženie vyvodenie personálnej zodpovednosti.
Poslanec Juraj Káčer: Táto kontrolná správa je strašná
Na množstvo problémov a chýb opísaných v kontrolnej správe zareagoval pri prerokovaní na septembrovom mestskom zastupiteľstve najmä poslanec Juraj Káčer z klubu SOM Bratislava, ktorý ju označil za zatiaľ najhoršiu kontrolnú správu pre toto mesto.
„My tu nehovoríme o malých výdavkoch, hovoríme tu o sume takmer 700-tisíc eur a nám nesedia náklady na jej realizáciu, je tu nesúlad s rozpočtom či záverečným účtom. V správe sa píše o množstve porušení, ba dokonca drvivej väčšine námietok voči kontrolným zisteniam, ku ktorým sa zamestnanci mesta vyjadrili, sa nakoniec ani nevyhovelo. Veď to je jedna katastrofa,“ rozhneval sa Káčer.
Kontrolnú správu privítala aj karloveská starostka a predsedníčka Klubu starostov Dana Čahojová, ktorá ju odporučila aj ďalším kolegom. „Mňa mrzí, že pán primátor s tímom, ktorý pripravoval túto cyklotrasu, nebol taký odvážny ako pri parkovacej politike, pri ktorej otvorene komunikoval s obyvateľmi o jej prínosoch a výhodách. Tu táto diskusia úplne chýbala. Neprebehla s obyvateľmi, ani s mestskými časťami, ktorých sa v mnohom dotkla,“ poznamenala Čahojová.
Ako ďalej podotkla, ani obyvatelia si nezaslúžia, aby sme takúto investičnú aktivitu, o ktorej sa toľko diskutuje, nevedeli nakoniec podľa nejednoznačnosti predložených dokladov nákladovo vyčísliť.
Naopak, poslankyňa za Staré Mesto Dana Kleinert z primátorovho klubu odmietla, že by mestská časť Staré Mesto bola pri príprave cyklotrasy z tejto debaty vynechaná. „Výsledkom bolo to, že by tam obyvatelia práve uvítali tento typ zmeny organizácie dopravy. Áno, bolo to odvážne, ale práve preto tu obyvatelia Bratislavy zvolili tento tím, pretože, ľudia tu nechcú vidieť iba autá v meste, ale naopak aj cyklistov, pretože to je budúcnosť udržateľnosti miest,“ poznamenala Kleinert.
Na jej slová však opäť zareagoval poslanec Káčer, ktorý pripomenul, že debata nestojí na tom, či cyklotrasu ľudia uvítali, alebo nie. Prízvukoval však, že v kontrolnej správe sa píše o mrhaní finančnými prostriedkami. „Mám však za to, že táto cyklotrasa rozdelila Bratislavčanov, pričom mohla mať ambíciu obyvateľov spájať. Nie je to určite úspešný projekt,“ dodal Káčer.
S kritikou vystúpil aj nezaradený poslanec Martin Winkler, ktorý sa obrátil na všetkých v pléne. „Vie niekto v tejto sále, koľko reálne stála cyklotrasa na Vajanského? Myslím si, že nie som jediný, koho to naozaj zaujíma a aká je tá reálna hodnota, lebo do posledných dní tam stále prebiehajú rôzne úpravy,“ spýtal sa vedenia mesta Winkler, no konkrétnu odpoveď ani na opätovnú otázku nedostal.
Primátor Vallo sa kritike bránil
K situácii sa vyjadril aj primátor Matúš Vallo, ktorý vo svojej reakcii na Winklera dokonca uviedol ďalšiu sumu, a to 472-tisíc. „To je položka za rekonštrukciu celej cesty, pretože tá cesta sa najprv rekonštruovala, odhliadnuc od toho, že sa následne prerobila pre potreby cyklistov,“ ozrejmil.
Vallo si pripúšťa chyby pri odkomunikovaní tohto zámeru a že sa spustila v októbri, stále si však myslí, že ide o úspešný projekt. „Neskúšajte mi nahovoriť, že táto cyklotrasa polarizuje mesto. Naskakujete na vlnu súčasnej koalície dať tomu nejakú nálepku. Zaznelo tu kopec manipulatívnych vecí,“ uzavrel primátor. Ku kontrolnej správe sa však ani slovom nevyjadril.
Rovnako sa nevyjadrilo ani množstvo ďalších poslancov, predovšetkým z jeho poslaneckého klubu. V hlasovaní o kontrolnej správe, ktoré po diskusii prebehlo, však správu zobrali jednohlasne na vedomie. Naopak, Vallovi poslanci v hlasovaní odmietli návrh starostky Devína Jany Jakubkovič, ktorá požadovala vykonanie kontroly vyznačovania cyklotrás v rokoch 2020 až 2024.