Nespokojní trhovníci. Vysoký nájom, chýbajúci prístup k vode a toaletám. Odpadky berú domov
Medzi služobne najstarších predajcov z košického „pľacu“ patrí Stefan Pejčev, ktorý predáva svoje výpestky na košickom trhovisku už 37 rokov.
„Chápem, že rokmi sa menia ceny, ale ten skok, aký prišiel po tom, čo sa stal starostom v Starom Meste Igor Petrovčik, je už priveľký. Niekto si zrejme myslí, že na trhu zarábame milióny. To, že potrebujeme z príjmu aj investovať do toho, čo nás živí, ako keby nikoho nezaujímalo. Ja sa venujem pestovaniu zeleniny. Nič nevyrastie samo od seba, musíme sa o to postarať i zaplatiť,“ rozpráva Bulhar, ktorý prišiel do metropoly východu pred takmer päťdesiatimi rokmi a založil si tu rodinu.
Predajcovia veria, že na najstaršom košickom trhu dôjde v krátkom čase k zmene v ich prospech. Autor videa: Daniela PirschelováSpomína, že keď začínal, platba za stôl a miesto bola mesačne 60 korún, poplatok sa vyberal denne, nie jednorazovo ako v súčasnosti. Teraz, keď predajca nezaplatí do 25. dňa v mesiaci, príde o dobré predajné miesto. Hodnotí, že rokmi sa čiastky za prenájom menili, ale nebolo to až také dramatické ako momentálne.
„Predchodca súčasného starostu Ľubomír Grega to s požehnaním poslancov vytiahol na 105 eur. Keď v roku 2018 zasadol na starostovskú stoličku Igor Petrovčik, zvyšovanie nabralo riadne tempo. Začalo na čiastke 145 eur, vlani to už bolo 165 a dnes platíme 215 eur. Šušká sa, že ešte v závere tohto roka, respektíve začiatkom nového, to môže byť až 250,“ hovorí znechutene skúsený trhovník.
„Je nehorázne, že ceny zvýšia vždy v zime, keď je predaj pre pokles počtu kupujúcich mizerný. Ak sa človek úradníkom posťažuje alebo ich kritizuje, povedia, nech sedím doma, a vybavené.“
Poznamená, že predstavitelia miest a obcí v jeho rodnom Bulharsku, ale aj Turecku, Grécku či Maďarsku, vnímajú trhoviská ako raritné miesta, a podľa toho sa o ne i predajcov starajú.
„V Košiciach je to iné. My platíme, ale okrem stola nemáme za to nič naviac. Keď si potrebujem umyť ruky alebo ísť na toaletu, zájdem do jednej z blízkych reštaurácií, dohodol som sa na tom s majiteľom. Takto to robia aj mnohí ďalší trhovníci. Odpadky musím likvidovať sám. Beriem ich preto so sebou domov. Parkujem na platenom parkovisku za tri eurá/hodinu. Denné náklady mám neraz aj 30 – 40 eur, čo je veľmi veľa. Často ani toľko nezarobím,“ posťažoval sa nám.
Tvrdí, že preto postrehol odliv predajcov. „Niektorí pre vysoký poplatok skončili s podnikaním, iní sa presťahovali na niektorý z trhov v iných mestských častiach alebo praktizujú predaj z dvora. Keď to tak pôjde ďalej, môže sa veľmi ľahko stať, že Dominikánske námestie bude zívať prázdnotou,“ znie nie príliš lichotivá prognóza Stefana Pejčeva.
Jeho slová potvrdili aj ďalší kolegovia, ktorým sa nepáči konanie správcu najstaršieho košického trhoviska.
Dva manželské páry merajú cestu do Košíc od maďarských hraníc, čo je tam a späť zhruba 230 km.
K vode sa predajcovia nevedia dostať, keďže prístup je zamknutý. Autor videa: Daniela Pirschelová„Ešte ani nezačneme predávať a už sme stratoví – náklady na benzín, potom na parkovanie v Košiciach, niečo ide na náš obed, čaj alebo kávu. Nemôžeme byť predsa ,na sucho‘ šesť až sedem hodín v nekrytom priestore trhu. Naozaj sa máme čo obracať, aby sme na konci mesiaca neskončili v mínuse. Ten nájom je privysoký a starostlivosť o trhovníkov od správcu slabá,“ povzdychne si Eva.
Spomenie takmer vždy zatvorenú studňu, z ktorej by si mali brať vodu i nedostupnú toaletu na Hradbovej. Nevedia sa k nej dostať, keďže tam akurát prebiehajú stavebné práce. O pravdivosti jej slov sme sa presvedčili na vlastné oči. Pre zámok sme si nemohli nabrať vodu a cez rozkopanú Hradbovú je prechod zakázaný. Kým by sme sa tam dostali obchádzkou z Mäsiarskej cez Poštovú, zrejme by už bolo neskoro a nestihli by sme…
V snahe zistiť, prečo je to tak, sme oslovili referentku pre komunikáciu s verejnosťou oddelenia kultúry, športu a PR mestskej časti Košice – Staré Mesto Renátu Némethovú.
Potvrdila, že aktuálna cena nájmu je 215 eur za stôl v hlavnej sezóne (od 1. apríla do 31. októbra).
„K zvýšeniu ceny došlo schválením Všeobecne záväzného nariadenia, ktorým sa vydáva poriadok trhoviska. Mierne navýšenie súm sa realizovalo za uplynulých päť rokov dvakrát (2019 a 2023) v nadväznosti na nárast účtov za vodu a odpad,“ vysvetľuje hovorkyňa.
Némethová poukazuje na to, že správca investoval do nových stolov, markíz, opravy dlažby, osvetlenia a tiež do spropagovania trhoviska podujatiami, ktoré lákajú predajcom údajne stovky nových návštevníkov (koncerty v sobotu dopoludnia, Kapustobranie, Rybí trh a ďalšie).

Ku kritike trhovníkov, že za svoje nemalé peniaze za nájom nedostávajú okrem stola nič iné, referentka dodala: „Správca zabezpečuje servis, výber poplatkov, rozhodnutia o povolení predaja, každodenné upratovanie, kontrolu predaja (s dôrazom na alkohol a iné zakázané veci), pitnú vodu zo studne, ktorá je k dispozícii všetkým trhovníkom i návštevníkom a WC v priestoroch správy trhoviska, o ktoré sa starajú naši pracovníci a je pre nich grátis.“ (Trhovníci o prístupe k vode a toaletám hovoria niečo úplne iné – pozn. red.)
K téme odpadkov, ktoré je nútený každý predávajúci likvidovať sám, sme sa dozvedeli, že trhovník platí za stôl s úložným priestorom, nie za odvoz odpadu, ktorý súvisí s predajom jeho tovaru. Ten je preto povinný odviezť preč.
„Napriek tomu, že predajcovia sú o podmienkach prenájmu stolov riadne informovaní a súhlasia s nimi, mnohí ich porušujú. Správca každý deň po skončení obchodu zabezpečí kompletné vyčistenie trhoviska a odvoz odpadu, ktorý tam zostal. Ráno zasa pred začiatkom trhu sa neraz musíme vysporiadať aj s tým, že po nočných ,výpadoch‘ občanov tam zostávajú fľaše od alkoholu a neraz aj výkaly,“ prízvukuje.
V Košiciach sa už mnoho rokov hovorí o vybudovaní novej modernej krytej tržnice, ale zatiaľ sa v danej veci nijako nepokročilo.
„Starosta Igor Petrovčik navrhol primátorovi mesta, aby pred rekonštrukciou starej športovej haly zvážil jej ďalšie využitie pre mestskú tržnicu, ktorá metropole východu chýba. Nestretol sa však s pochopením, hoci odozvy občanov boli pozitívne. Mestská časť nedisponuje pozemkom ani finančnými prostriedkami na jej výstavbu,“ uviedla Némethová.
Povedala, že ako perspektívny sa javí zámer developera v areáli niekdajších Malinovského kasární. Zvažuje možnosť, že jednu zo zachovaných historických budov premení na tržnicu.
Z dôvodu, že Všeobecne záväzné nariadenie o trhovom poriadku prejde vďaka dvojtretinovej väčšine hlasov miestneho zastupiteľstva, kontaktovali sme dlhoročnú staromestskú poslankyňu Evu Hulmečíkovú.
„Za správu a fungovanie trhu zodpovedá starosta so svojimi úradníkmi. Oni prišli s úpravou VZN v časti o odpadkoch, že si ich musia likvidovať sami predajcovia. Myslím si, že je to aj pre prechod na vrecový systém zberu,“ zhrnula poslankyňa.
K prístupu ľudí k pitnej vode a sanitárnym zariadeniam poznamenala: „To počujem prvýkrát. Úrad nám tvrdil, že voda je zabezpečená. Veď platíme Východoslovenskej vodárenskej spoločnosti za pitné fontánky (trhovníci potvrdili, že na nič také si nepamätajú – pozn. red.). Toaleta pokiaľ viem, je na Hradbovej,“ neskrývala prekvapenie Hulmečíková.
Poslankyňa vyzvala trhovníkov, že ak majú problém, pokojne sa môžu obrátiť s podnetom na ňu alebo jej poslaneckých kolegov: „Určite to budeme promptne riešiť.“
Neopomenula ani úhradu nájomného dennými platbami (3,50 – 8,00€), nie jednorazovo za celý mesiac.
„Takáto možnosť je uvedená vo Všeobecne záväznom nariadení. Problém vidím buď v zlej komunikácii úradu s trhovníkmi, alebo spočíva v niečom inom. O čo by mohlo ísť, netuším. Vidím však podľa vznesených otázok Štandardu, že to nefunguje. Za Komisiu finančnú, výstavby a verejného poriadku, ktorej predsedám, môžem prisľúbiť, že sa v spolupráci s predajcami budem zaoberať fungovaním trhu,“ povedala dôrazne.
V snahe porovnať, ako funguje najväčšie trhovisko v Bratislave, sme oslovili správcu známej „Miletičky“, tým je mestská časť Ružinov.
„Nájom sa pohybuje v závislosti odo dňa, v ktorý trhovník plánuje predávať, zohľadňujeme aj počasie (ak prší je nižší), tiež miesto, kde sa predaj uskutočňuje. Rozdiel je medzi denným nájmom predajného stola a vyznačeného miesta na chodníku, rovnako v závislosti od množstva a hodnoty predávaného tovaru,“ reagoval na otázky redakcie riaditeľ obchodného úseku Trhoviská Ružinov s. r. o. Richard Pittner.

V súvislosti s problémami košických predajcov Pittner vysvetlil, aký systém služieb funguje pre tieto osoby u nich.
„Prístup k vode je zabezpečený buď na verejných WC, vonkajšími studničkami, prípadne ju majú zavedenú v prenajatom predajnom stánku. Toalety sú pre predávajúcich zadarmo. Likvidáciu odpadu zohľadňujeme v cene prenájmu,“ uzavrel riaditeľ obchodného úseku.












