Železničný sektor pociťuje značný nedostatok pracovníkov. Záujem o železničné profesie klesá a platí to aj v prípade rušňovodičov, pričom možných uchádzačov môže odrádzať aj náročná odborná príprava.
Na preukaz rušňovodiča budú mať po novom nárok osoby v minimálnom veku 19 rokov, ale iba na území Slovenska. Od budúceho roka to umožní parlamentom schválená novela zákona o dráhach. Na Slovensku chýbajú stovky rušňovodičov.
Ministerstvo dopravy SR pre Štandard zdôvodnilo zníženie vekovej hranice o jeden rok otváraním nových študijných odborov na stredných školách, ktoré budú čiastočne pripravovať uchádzačov na povolanie rušňovodiča.
„V prípade úspešného absolvovania maturitnej skúšky, dokončenia odbornej prípravy a po úspešnom zložení skúšky, do dosiahnutia veku 20 rokov, môžu absolvovať zácvik u dopravcu, pre ktorého budú ako rušňovodiči pracovať,“ priblížilo ministerstvo.

Riadiť vlak nie je len otázkou veku
Podľa pravidiel Európskej únie môžu železničné vozidlo viesť osoby vo veku minimálne 20 rokov vo viacerých členských krajinách. Zároveň je možné znížiť vekovú hranicu, ak rušeň riadia iba v jednom štáte, až na 18 rokov. Slovensko si vybralo zlatú strednú cestu.
Pre vysokú odbornosť profesie rušňovodiča a jeho zodpovednosť je totiž vek 18 rokov predsa len dosť nízky. Preto je u nás znížená veková hranica na 19 rokov a tiež obmedzená rýchlosť vozidla, ktoré môže viesť.
Na zníženie veku rušňovodičov sa ozvali aj kritické hlasy, podobne, ako to bolo v minulosti pri vodičoch: „Spôsobilosť na vedenie vlaku nie je len záležitosťou veku, ale overuje sa aj komplexným psychologickým vyšetrením zameraným na schopnosť správne reagovať na rôzne dopravné situácie,“ uviedol rezort dopravy.
Jednotliví dopravcovia navyše dlhé roky presadzujú prax, že nováčikov bez ohľadu na vek nasadzujú do vlakov a na trate, kde je nižšia intenzita premávky, jazdia pomalšie alebo je prevádzka týchto vlakov jednoduchšia.

Tisícové náborové príspevky pre nových pracovníkov
Štandard sa zaujímal o situáciu s rušňovodičmi u oboch národných dopravcov - osobnom a nákladnom. Potvrdili spolu približne tristo chýbajúcich rušňovodičov, ale snažia sa motivovať nových finančne a inak. Situáciu má zlepšiť práve zníženie ich vekovej hranice. Dopravcovia zatiaľ nevedeli konkretizovať, koľko rušňovodičov by im po tejto zmene mohlo pribudnúť, prípadne ako môže klesnúť počet chýbajúcich.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) mala koncom leta 1 156 rušňovodičov, na naplnenie ideálneho stavu jej chýbalo 149. Osobný dopravca očakáva, že po znížení vekovej hranice sa noví rušňovodiči po ukončení kurzu rýchlejšie a plynulejšie začlenia do pracovného procesu.
„Uvedomujeme si personálnu situáciu a podnikáme aktívne kroky na jej riešenie aj prostredníctvom novej náborovej kampane pod názvom Držíme Slovensko v pohybe. Neustále hľadáme kvalifikovaných ľudí na najrôznejšie prevádzkové pozície,“ potvrdil nám hovorca ZSSK Dominik Drevický s tým, že okrem rušňovodičov sú to aj vlakvedúci, elektromechanici, zámočníci, mechanici či vozmajstri.
Zároveň kontinuálne zvyšujú platy svojich zamestnancov. Zvýšenie miezd a nový tarifný systém naposledy priniesla nová kolektívna zmluva, ktorá platí do roku 2028.
Očakávaný priemerný plat v ZSSK v roku 2024 je skoro dvetisíc eur, pričom skutočná priemerná mzda rušňovodičov už dosiahla 2 265 eur. Spoločnosť poskytuje náborový príspevok do 4-tisíc eur a príspevok na ubytovanie do 400 eur.

Odchody aj pre zmenu v dôchodkoch
Železničná spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSK CARGO) evidovala začiatkom septembra 550 rušňovodičov v prevádzke a zároveň 77 zamestnancov v kurze, ktorí sa pripravujú na pozíciu rušňovodiča. „Evidujeme podstav 140 rušňovodičov," priblížila riaditeľka kancelárie generálneho riaditeľa nákladného dopravcu Silvia Kuncová.
„Očakávame nárazovejšie doplnenie chýbajúceho stavu zamestnancov a zmiernenie odlevu zamestnancov,“ podotkla v súvislosti so znížením vekovej hranice rušňovodičov Silvia Kuncová. Ich odlev spôsobila aj zmena dôchodkového systému koncom minulého roka, s možnosťou predčasného odchodu na dôchodok po odpracovaní 40 rokov.
Priemerná mzda rušňovodičov v spoločnosti sa priblížila k úrovni dvetisíc eur, medziročne vzrástla o viac ako pätinu. Vo vzťahu ku konkurencii prijali opatrenia v nábore a stabilizácii zamestnancov.
„Zároveň chceme motivovať súčasných zamestnancov k rekvalifikácii na chýbajúce nosné profesie a v neposlednom rade sa zameriavame aj na zamestnancov s nárokom na predčasný dôchodok. V rámci investičnej činnosti je našou snahou zlepšovať pracovné prostredie a podmienky našich zamestnancov,“ dodala Silvia Kuncová.
Koľkí prichádzajú, toľkí odchádzajú
ZSSK vo svojej akadémii v Martine školí budúcich kolegov rôznych vekových kategórií. V minulom roku certifikovala takmer sto rušňovodičov a pokračuje v tomto roku s ďalšími.
Z analýzy od roku 2018 vyplýva, že dopravca v profesii rušňovodič a rušňovodič v príprave priemerne ročne prijíma stovku zamestnancov a približne rovnaký počet zároveň končí pracovný pomer.
Približne polovica z nich odchádza do starobného, respektíve predčasného starobného dôchodku. „Dôvody skončenia pracovného pomeru u zvyšných 50 percent nevieme identifikovať, ide prevažne o skončenie dohodou, prípadne výpoveďou zo strany zamestnanca,“ ozrejmil Dominik Drevický.
Rovnako sa môžu iba domnievať, že hlavnou motiváciou záujmu o pozíciu rušňovodič sú ponúkané poskytnuté benefity a v určitých regiónoch Slovenska je to aj mzda.

Profesia s náročnými podmienkami
Stať sa rušňovodičom nemôže hocikto. Kandidát na túto pozíciu musí zvládnuť psychologické a zdravotné vyšetrenia, mať počas prípravy aktuálne najmenej 19 rokov. Zákonnú skúšku však vykoná až po dovŕšení 20 rokov, keď získa aj preukaz rušňovodiča.
K ďalším predpokladom na vykonávanie tejto profesie patria aj stredné odborné alebo úplné stredné všeobecné vzdelanie, bezúhonnosť či výborný zdravotný a psychický stav.
Potrebné sú aj komunikačné zručnosti, samostatné a rýchle rozhodovanie, ako aj schopnosť čeliť nepríjemným situáciám, rýchle a kvalitné riešenie krízových situácií.
Pochybnosti o správnosti zníženia vekovej hranice
„Je správne, že podmienky sú nastavené v takom režime,“ potvrdil pre Štandard prezident Federácie strojvodcov SR Dušan Kaša. Pomôže zníženie minimálneho veku rušňovodičov zmierniť ich nedostatok? „K tomu majú čo povedať možno aj lekári, psychológovia,“ myslí si.
Zároveň sa pýta, či znižovanie vekovej hranice je správna cesta a či mladému človeku, uchádzačovi, ten rok nebude chýbať v príprave. V minulosti bol výcvik iný, v súčasnosti sa zrýchľuje. „Ľudia uchádzačov preskúšajú a rozhodnú, či sú schopní. Zodpovednosť za to, či výcvik prebehol ako má, je na nich,“ uviedol Dušan Kaša.
Nie každý záujemca sa dostane k tomuto povolaniu, povedal viceprezident odborovej organizácie rušňovodičov Peter Dubovský. Nedostatok ľudí v tejto profesii je spôsobený práve tým, že záujemcovia musia spĺňať prísne podmienky.

„Toto povolanie je náročné. Má veľmi netradičnú pracovnú dobu. Niekedy sa začína práca o jednej v noci, niekedy o štvrtej, o ôsmej ráno, inokedy o tretej popoludní,“ priblížil Peter Dubovský.
Maximálna dĺžka zmeny dovolená zákonom je trinásť hodín, minimálny odpočinok je jedenásť hodín. „To znamená, raz za týždeň musí byť odpočinok 48 hodín. Nedá sa to prirovnať k žiadnemu inému povolaniu,“ podotkol.
Dĺžky zmien rušňovodičov sú rozdielne. Podľa Dušana Kašu môžu trvať šesť až trinásť hodín. „Je to špecifické. Vodiči autobusov, mestskej hromadnej dopravy by sa mohli prirovnať k nám,“ dodal pre Štandard prezident Federácie strojvodcov.