AI používa väčšina e-shopov, dbať však musia na ochranu osobných údajov

Umelá inteligencia (AI) je zakomponovaná aj v bežne používaných nástrojoch, ako sú automatizované prekladače či reklamné nástroje.

Umelá inteligencia, ilustračný obrázok. Foto: pixabay.com Umelá inteligencia, ilustračný obrázok. Foto: pixabay.com

Odborníci však upozorňujú, že ani pri využívaní AI netreba zabúdať na povinnosti spojené s ochranou osobných údajov. Upozornila na to spoločnosť Upgates, ktorá vytvára platformu pre e-shopy.

Umelú inteligenciu v súčasnosti najviac využívajú reklamné nástroje. Cieľom je čo najpresnejšie oslovenie relevantných zákazníkov v čo najlepšom čase. Podnikatelia čoraz viac siahajú po nástrojoch AI pri tvorbe obsahu, grafiky či obrázkov. Pomôcť môže AI aj so spracovaním dát alebo s návrhmi na rozvoj podnikania či pri strategickom rozhodovaní.

Podľa odborníka na marketing e-shopov Michala Benatzkyho z platformy Upgates môžu online obchody AI využiť predovšetkým pri motivovaní zákazníkov k opätovným nákupom či v zákazníckej personalizácii. Výrazný efekt môže mať AI podľa neho aj pri zahraničnej expanzii e-shopu.

Upozornil však, že AI je v súčasnosti vhodná skôr na základné nasmerovanie zákazníka alebo zodpovedanie jednoduchých otázok. „Pri zložitejších otázkach naráža súčasná úroveň jazykových modelov na svoje limity a môže zákazníkov v konečnom dôsledku skôr odradiť. Preto je dôležité zákazníka v správny moment presmerovať na človeka, ktorý požiadavky a otázky dorieši,“ upozornil Benatzky.

Podľa odborníkov by využívanie AI, aj napriek jej aktuálnym nedostatkom, mohlo byť v blízkej budúcnosti kľúčovým faktorom úspechu. „Marketing a e-commerce sú momentálne oblasti číslo jeden, kde sa AI začína naplno presadzovať. Umelá inteligencia však potrebuje napríklad efektívnejšie napojenie na administráciu a schopnosť odpovedať na komplikovanejšie otázky v rámci zákazníckej podpory, kde je potrebné lepšie porozumenie kontextu,“ doplnil Matej Vittek z marketingového laboratória Artexe.

Aj pri používaní AI však treba dbať na dodržiavanie nariadení týkajúcich sa ochrany osobných údajov. Podľa odborníkov pri ich spracúvaní musia byť prevádzkovatelia e-shopov opatrní, v prípade porušenia nariadení im totiž môžu hroziť sankcie.

„Podnikatelia v e-commerce musia porozumieť, ako AI ovplyvňuje nielen ich podnikanie, ale aj aké má dosahy na zákazníkov a aké záruky poskytujú dodávatelia týchto riešení. To je základný uhol GDPR, ktoré priamo vyžaduje ľudský zásah v niektorých prípadoch. Od mája 2025 bude niektoré formy AI zakazovať nariadenie o umelej inteligencii. Tieto podmienky by mali byť preverené pred nasadením riešenia,“ upozornil odborník na ochranu osobných údajov Jakub Berthoty z advokátskej kancelárie Dagital Legal.

(tasr)


Transakčná daň zamáva cenami na Slovensku. Poľnohospodári aj veľké spoločnosti upozorňujú na to, že táto daň spôsobí špirálu, ktorá bude mať za následok zdražovanie tovaru a služieb. Ak bolo na Slovensku draho, tak teraz bude…
Prejsť na článok
Vtáčia chrípka zistená na farme Novogal vo Dvoroch nad Žitavou v novozámockom okrese skomplikovala situáciu nielen v jej blízkom okolí, ale najmä v obchodnej sieti, kde nastal nedostatok vajec. Farma by mala opäť nabiehať na…
Prejsť na článok
Stála etická komisia Súdnej rady posudzovala hranice prípustnosti prejavov sudcu Juraja Klimenta po tom, ako dvíhal varovný prst na advokáta Mareka Paru a kritizoval svojich názorových odporcov v médiách. Záver konštatoval porušenia na strane sudcu.…
Prejsť na článok