Známy reťazec chce v Turci postaviť logistické centrum. Okolité samosprávy sú proti
Nemecký nákupný reťazec Lidl plánuje na Slovensku výstavbu nového logistického centra. Vyrásť by malo medzi obcami Príbovce a Rakovo neďaleko Martina a malo by doplniť súčasné rozmiestnenie logistických centier spoločnosti v Prešove, Nemšovej a Seredi. Lidl odhadol náklady na 50 miliónov eur.
Stovky pracovných miest a dobrá dostupnosť
Centrum, v ktorom by malo nájsť uplatnenie zhruba 400 ľudí, má slúžiť ako centrálny sklad predajného sortimentu, z ktorého budú následne zásobovať obchodné predajne v regióne.
Na 19-hektárovom pozemku firma plánuje postaviť halu s rozlohou približne 77-tisíc metrov štvorcových a parkovisko pre stovky osobných a nákladných vozidiel.
Areál by mal vyrásť vo východnej časti katastra obce Rakovo a nahradiť nevyužívaný priemyselný areál, v minulosti využívaný na výrobu dreveného nábytku.
Výhodou umiestnenia je podľa investora dobrá dostupnosť vďaka napojeniu na cestu prvej triedy I/65 z Martina do Žiaru nad Hronom, ako aj perspektíva výstavby rýchlostnej cesty R3.

Nové pracovné miesta vraj netreba
Zatiaľ čo obec Rakovo výstavbu logistického centra víta, hlavne z dôvodu podielových daní, ďalšie dotknuté obce – Benice a Príbovce – sú radikálne proti. Obávajú sa hluku a kamiónov, ktoré môžu komplikovať už aj tak zlú dopravnú situáciu.
Starostka Príboviec Viktória Fľaková i starosta Beníc Milan Remšík svorene tvrdia, že nevýhody výstavby logistického centra nevyváži ani vytvorenie nových pracovných miest. Podľa nich totiž v regióne nie je veľká nezamestnanosť. Pracovných príležitostí je dostatok a nepracujú len tí, ktorí nechcú.
Na druhej strane chápu aj iniciatívu starostu obce Rakovo Patrika Antala, ktorý výstavbu víta a obhajuje ju. Do obce totiž z toho pritečie množstvo financií, ktoré môže využiť na jej ďalší rozvoj. Oni však tiež bojujú za dobro svojich obyvateľov.
„My s kolegom Remšíkom sme zásadne proti tejto výstavbe. Negatívne to totiž ovplyvní život našich občanov a aj život všetkých v Turci. Doprava v dnešnej dobe je už veľmi zlá a nárastom 280 kamiónov za 24 hodín sa to ešte zhorší,“ povedala pre Štandard Viktória Fľaková.
Obáva sa tiež emisií a hluku. „Logistické centrum bude doslova osadené medzi rodinné domy. Pár metrov od našich rodinných domov. Takisto aj Rakovo má takúto situáciu. Im to však nevadí, lebo budú mať príjem do obecnej pokladnice. Im natečú obrovské financie, z ktorých budú môcť budovať obec a my z toho nebudeme mať nič, iba nám to znepríjemní život,“ vysvetlila starostka.
Podľa nej sa poukazuje na tzv. vyššie dobro, ktoré súvisí so zamestnanosťou. „Najskôr sa hovorilo o 400 nových pracovných miestach. Podľa nás to bude oveľa nižšie číslo. Tu v okolí však nepracujú iba zdravotne postihnutí, či dlhodobo nezamestnaní, ktorí pracovať nechcú. Nemáme problém v lokalite s veľkou nezamestnanosťou, kto chce, ten pracuje. Nezamestnanosť nie je horúci problém. Skôr je otázka, kde zoberieme tých 400 ľudí, ktorí by tam mali pracovať,“ dodala.
„Pre mňa je vyššie dobro blaho mojich občanov. Budovali si tu domy, žijú tu generácie a teraz sa vedľa nich postaví megalomanská 21-metrová stavba s veľkou protihlukovou stenou, k tomu hluk a parkovisko pre kamióny,“ vyhlásila starostka Príboviec.

Obavy z dopravy
Podľa oboch starostov i nespokojných obyvateľov nie je na výstavbu logistického centra vytvorená vhodná infraštruktúra a hrozí kolaps dopravy. Na ceste do práce, nemocnice či škôl do okresného mesta Martin sa tvoria ráno veľké kolóny. Poobede je dopravná situácia katastrofálna v opačnom smere, keď sa ľudia vracajú domov.
„Logistické centrum má byť postavené na ťahu juh – sever a opačne. U nás v obci sme zriaďovateľom základnej školy. Chodia k nám deti z okolitých obcí. Je to celkovo osem obcí a dopravná situácia je už teraz kritická,“ povedal pre redakciu starosta obce Benice Milan Remšík.
„Všetka doprava sa 'zipsuje' v križovatke na vjazde Príbovce. Ak tam pribudne ďalších 280 áut, ktoré budú 24 hodín zásobovať logistické centrum a potom odtiaľ musia aj odísť, tak to bude raz toľko. Plus autá, ktoré budú tovar rozvážať do jednotlivých obchodov,“ vysvetlil Remšík.
Tvrdí, že dopravná situácia je už teraz zlá a po výstavbe sa ešte zhorší. „Ani nové pracovné miesta nie sú výhodou. Tu je nezamestnanosť zhruba tri percentá a v susednom okrese Turčianske Teplice asi päť percent. Takže nezamestnanosť nie je akútny problém. Žiadne benefity z toho okrem obce Raková nebudeme mať, len nervy. Starosti budeme mať všetci, len oni ich budú mať zaplatené,“ dodal.

Rakovo si polepší
Obec Rakovo výstavbou nového logistického centra získa niekoľko sto tisíc eur ako poplatok za rozvoj a každoročne slušné podielové dane. „Podľa mňa to bude mať prínos pre celý región. Či už v zamestnaní, alebo ekonomický prínos, aký dokáže priniesť takéto logistické centrum. Bude prínos pre celé územie a pre obec už ani nehovorím,” povedal pre náš denník starosta obce Patrik Antal.
„Lokalita existuje na priemyselné účely už viac ako 40 rokov. Je už dlhodobo nevyužívaná. Pôda v lokalite nie je orná, ide o trvalý trávnatý porast, kde je celé územie podmáčané a nižšej bonity,“ doplnil.
V obci Rakovo je časť obyvateľov za výstavbu, časť je proti. „Je dobré, že to tu postavia. Budeme mať blízko do obchodu a nakúpime si,“ uviedla pre Štandard miestna dôchodkyňa. Tá sa však rovnako ako viacerí starší ľudia mylne domnieva, že nemecká spoločnosť postaví v dedine aj obchod. V logistickom centre však obyvatelia nenakúpia, bude slúžiť iba na zásobovanie ďalších predajní.
„Viacerí naozaj nevedia, čo znamená logistické centrum. Majú mylnú predstavu. Stretávam sa s názormi, že 'pani starostka, vy tak bojujete proti tomu Lidlu, ale všetci tam pôjdeme kúpiť rožky'. No nepôjdeme, lebo tam sa rožky kupovať nedajú,“ objasnila Fľaková.
Nespokojné obce poslali už viaceré námietky a spísali aj petície. Nič im to však doposiaľ nebolo platné. Rakovo už vydalo rozhodnutie o umiestnení stavby, ku ktorému podali ďalšie odvolania a pripomienky. V súčasnosti čakajú na ich vyriešenie. O stanovisko sme požiadali aj Lidl, spoločnosť však na otázky do uzávierky neodpovedala.