V rozhovore pre Štandard tiež priblížil, aký je záujem o využívanie autobusovej dopravy a čo cestujúci od nej najmä očakávajú. Zaujímali sme sa aj o to, nakoľko pri mnohých linkách a spojoch, ktoré zabezpečujú, dokážu dodržiavať cestovné poriadky.
Skupina Arriva je najväčším prevádzkovateľom verejnej autobusovej dopravy na Slovensku. Jej autobusy premávajú v Bratislavskom, Trnavskom, Nitrianskom, Žilinskom a Košickom kraji.
Dopravca stabilizoval počet vodičov, hoci ich nedostatok je dlhodobý problém nielen v autobusovej doprave a nielen na Slovensku. Michal Horák prezradil dôvod, prečo chcú presadiť ďalšie zníženie minimálneho veku pre vodičov autobusov z 21 na 18 rokov. Spoločnosť plánuje vstup aj do železničnej dopravy.

Na Slovensku v budúcom roku vzrastú náklady firiem aj domácností. Ako sa prejavia u vás v autobusovej doprave a pocítia to aj cestujúci?
Konsolidačný balíček analyzujeme a počítame dopady jednotlivých opatrení. Očakávame nárast nákladov nielen vo verejnej autobusovej doprave, ale v celej spoločnosti. My sa ich budeme snažiť vykryť vyššou efektivitou, aby sme udržali naše záväzky k akcionárom v zmluvách.
Aký celkový dopad to bude mať pre cestujúcich, ktorí využívajú verejnú autobusovú dopravu, odhadnúť neviem. Bude to záležať aj od toho, ako sa s tým vyrovnajú samosprávne kraje, či tieto zvýšené náklady premietnu ďalej do cestovného.
Ako dopravca v piatich krajoch, kde pôsobíte, navrhnete zvýšenie cestovného pre rast nákladov?
Každá zmluva je špecifická, má mechanizmus indexácie nákladov, pomerne sofistikovaný spôsob, ako zohľadňovať infláciu, nárast nákladov. Určite budeme o tejto téme diskutovať s objednávateľmi dopravy, pretože cestovné určujú oni.
Náklady na prevádzku regionálnej autobusovej a mestskej dopravy, ktorú si objednávajú kraje a mestá, pravidelne rastú. Zvyšuje sa aj počet cestujúcich alebo stagnuje?
Počet našich cestujúcich rastie každoročne už od pandémie a môžem potvrdiť, že v roku 2024 sa opäť zvýšil, a to o 3,5 percenta. Ak sme vlani prepravili 56 miliónov cestujúcich, náš odhad v tomto roku je 58 miliónov v regionálnej a mestskej doprave. (Ide o súčet za všetky dopravné spoločnosti Arriva na Slovensku).
Chcem zdôrazniť, že sme najazdili zhruba rovnaký počet kilometrov ako v minulom roku. Za nárast počtu cestujúcich teda vďačíme ich väčšiemu záujmu, nie vyšším výkonom.
Čím si vysvetľujete viac cestujúcich a je to tak vo všetkých krajoch, kde fungujete?
Nárast počtu cestujúcich je výsledkom našej dlhodobej snahy spraviť cestovanie verejnou dopravou pre ľudí jednoduchším a pohodlnejším. Medziročný nárast je plošný, hoci rozdiely medzi mestami a regiónmi existujú, a ukazuje, že pre mnohých cestujúcich sa stáva autobusová doprava prirodzenou súčasťou života.
V poslednom období sme v prieskume spokojnosti cestujúcich zaznamenali informácie o tom, že pomerne veľká časť má možnosť využiť iný spôsob dopravy, ale rozhodnú sa pre náš autobus. Dôvodom je skvalitnenie služieb, investície do vozidlového parku, uľahčenie nadväznosti vlakov a autobusov a celková spokojnosť s dopravcom.

Čo je pre cestujúcich najdôležitejšie, aby využívali autobusovú dopravu pravidelne?
Hlavné pohnútky pre voľbu autobusu sú presnosť, spoľahlivosť spojov, komfort a bezpečnosť. To považujú za kľúčové pri rozhodovaní, či ísť autobusom alebo autom.
Nakoľko dokážete pri množstve liniek a spojov dodržiavať cestovné poriadky?
Arriva ako dodávateľ služby spolupracuje s objednávateľmi pri príprave grafikonu a modelovaní spojov. Pracujeme s požiadavkami cestujúcich a v regionálnej doprave napríklad aj so spätnou väzbou od starostov obcí. Takto vzniká zadanie pre nás ako dopravcu.
Máte dostatok vodičov a autobusov, aby ste zabezpečili objednávané výkony na linkách?
Čo sa týka našich zmlúv naprieč Slovenskom, môžem za spoločnosť Arriva povedať, že vykonávame všetky spoje podľa zmluvných podmienok a zadania objednávateľov. Takže odpoveď je áno.

Koľko máte autobusov a vodičov na Slovensku?
Arriva má v súčasnosti približne 2 000 vodičov a prevádzkujeme flotilu 1 500 autobusov.
Dlhodobým problémom nielen na Slovensku je nedostatok vodičov aj v autobusovej doprave. Už ich máte dosť alebo stále chýbajú?
Situácia u nás sa za posledný rok stabilizovala, dokonca sme dosiahli nárast počtu vodičov. Od jesene minulého roka sme začali nábor vodičov riešiť inak a môžem povedať, že sa nám podarilo dosiahnuť sľubný výsledok. Vďaka tomu máme dnes dostatok vodičov autobusov. Samozrejme, nových záujemcov vítame, práca pre nich sa vždy nájde.

Pomohlo tomu už skôr zníženie minimálneho veku pre vodičov autobusov na 21 rokov?
Je to výsledok mnohých opatrení, medzi ktoré patrí aj zníženie potrebného veku na 21 rokov. Potenciál
vidíme aj v ďalšom znížení tejto hranice, na ktorom Arriva aktívne spolupracuje v rámci pracovnej skupiny pod taktovkou Česmadu. Chceme presadiť zníženie minimálneho veku vodičov autobusov z 21 na 18 rokov.
Prečo?
Je to z môjho pohľadu koncepčná a systémová vec, ktorá zatiaľ chýba. Súbežne s duálnym vzdelávaním by umožnila pripravovať mladých uchádzačov, ktorí premýšľajú o tom, čo budú robiť po skončení strednej školy. Pokiaľ by mali možnosť získať oprávnenie vodiča skupiny D v 18 rokoch, mohli by pracovať hneď a nemuseli čakať ďalšie tri roky, kým dovŕšia vek 21 rokov.
Je to zodpovedná aj psychicky náročná práca. Nebolo by to nebezpečné, ak aby ju robili takí mladí ľudia?
V rámci Európskej únie existujú krajiny, ktoré prijali túto zmenu a majú podmienku pre získanie vodičského oprávnenia skupiny D vek 18 rokov. V pracovnej skupine aj v rámci spoločnosti Arriva chceme analyzovať, aký počet nových vodičov by sme takto mohli získať, ako zároveň garantovať bezpečnosť a prijať opatrenia, ktoré tieto krajiny urobili, aby bola táto zmena stabilná.
Aké podmienky aj mzdové ponúkate vodičom, zodpovedajú aj požadovaným nárokom a zodpovednosti tejto práce?
Chceme a musíme byť konkurencieschopní, čo sa týka platových podmienok, prispôsobujeme sa trhu. A zároveň chceme oslovovať tým, že sme spoločnosť, ktorá investuje do pracovného zázemia.
Modernizujeme autobusy, investujeme do pracovného aj oddychového prostredia pre vodičov, staráme sa o nich vo forme nefinančných benefitov, aby sme boli lepší ako konkurencia. Dôkazom toho je, že sme dokázali stabilizovať stav vodičov.

V bratislavskom regióne pôsobíte už viac ako tri roky. Predošlého dopravcu ste vymenili na poslednú chvíľu, s čím boli spojené meškania aj vypadávania spojov? Už je to stabilizované?
To obdobie je už dávno preč. S objednávateľom v súčasnosti hovoríme o koncepcii, o tom, ako verejnú autobusovú dopravu zatraktívniť, posunúť na vyššiu úroveň. Zároveň všetky naše zmluvné záväzky plníme k spokojnosti nášho objednávateľa, ktorým je Bratislavský samosprávny kraj.
V cestnej premávke sú najmä v dopravných špičkách kolóny, ktoré zdržujú nielen individuálnu dopravu, ale meškajú aj autobusy. Čo s tým?
Ak sa nám podarí posunúť autobusovú dopravu ešte o úroveň vyššie a bude ešte atraktívnejšia, som presvedčený, že veľa vodičov, ktorí sa dnes v autách často vozia sami, ich nechajú doma a pôjdu autobusom. Tým uvoľnia cesty a autobus hladko prejde.
Plánujete rozšíriť svoju pôsobnosť na Slovensku aj v železničnej doprave. Aké máte zámery v tejto oblasti, keďže v rámci liberalizácie budú súťaže na prevádzkovanie vlakov na diaľkových a regionálnych tratiach?
Prípravu liberalizácie vlakovej dopravy na Slovensku aktívne sledujeme. Dlhodobým strategickým cieľom spoločnosti Arriva Slovensko je profilovať sa aj ako poskytovateľ verejnej vlakovej dopravy.
Do tendrov sa chceme aktívne zapojiť a využiť naše skúsenosti v rámci skupiny Arriva. Napríklad kolegovia z Veľkej Británie a Holandska majú významné postavenie v železničnej doprave.
Chceme využiť aj skúsenosti spoločnosti Arriva Česká republika, ktorá vlakmi zachádza cez hranice aj do regiónu Myjavy. Ponúka sa otázka, či na tieto spoje plynule nenadviazať už pod taktovkou našej slovenskej spoločnosti, ale to je hudba budúcnosti.

Arriva funguje na Slovensku šestnásť rokov
Generálny riaditeľ spoločnosti Arriva na Slovensku Michal Horák je na tomto poste od apríla 2023. Predtým dlhodobo pracoval na vedúcich pozíciách v nadnárodných spoločnostiach v oblasti leteckej a cestnej nákladnej dopravy i logistiky. Pochádza z Českej republiky, pôsobil v Belgicku, takmer desať rokov žil a pracoval na Slovensku. Študoval na Univerzite Palackého v Olomouci a Viedenskej univerzite.
Arriva sídli v britskom Sunderlande na severe Anglicka. Vlastníkom skupiny po dokončení jej prevzatia od nemeckej Deutsche Bahn v tomto roku je investičná spoločnosť I Squared Capital so sídlom v Miami na Floride (USA). Osobnú dopravu vrátane autobusovej, železničnej a iných druhov zabezpečuje vo Veľkej Británii, na Slovensku, v Česku, Poľsku, Maďarsku, Slovinsku, Chorvátsku, Holandsku, Taliansku a Španielsku. Prevádzkuje aj firmu na prenájom koľajových vozidiel v Rumunsku. Dopravca zamestnáva spolu bezmála 35-tisíc ľudí.
Na Slovensku Arriva pôsobí od roku 2008, má tu viac ako 2 500 zamestnancov a tvorí ju šesť dopravných spoločností.