Vlaky budú od nedele premávať inak. Pribudne 70 nových spojov
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) ako národný osobný dopravca zmien zavádza mnoho. Týkajú sa najmä prevádzky vlakov na hlavnej linke medzi Bratislavou a Košicami cez Žilinu, kde končia naše najrýchlejšie InterCity (IC) vlaky a po novom budú jazdiť prvý raz celodenne každú hodinu posilnené expresy. Počet diaľkových vlakov na tejto trase vzrastie z 22 na 32, vrátane štyroch zrýchlených.
So štyrmi pármi IC vlakov sa po ôsmich rokoch od ich obnovenia rozlúčime 14. decembra. Dôvodom ich konca je malý záujem ľudí. Od nedele ich nahradia čiastočne dva páry ranných a popoludňajších, respektíve večerných urýchlených expresov Kriváň, ktoré zvládnu cestu medzi dvoma najväčšími slovenskými mestami podobne ako „icečká“ tiež pod päť hodín.
Všetky vozne v týchto vlakoch sú podľa ZSSK povinne miestenkové, s možnosťou bezplatnej prepravy pre študentov a dôchodcov. Okrem východiskovej a cieľovej stanice budú zastavovať v ďalších ôsmich staniciach: Kysak, Spišská Nová Ves, Poprad-Tatry, Liptovský Mikuláš, Žilina, Trenčín, Trnava a Bratislava-Vinohrady.
Expresy Kriváň majú odchod z Bratislavy Hlavnej stanice o 5:27, 15:27, príchod do Košíc o 10:26, 20:26. Z Košíc odchádzajú o 5:35, 17:35, s príchodom do hlavného mesta o 10:33, 22:33.

Pribudnú desiatky nových spojov denne
Generálny riaditeľ národného dopravcu Peter Helexa informoval, že od 15. decembra pribudne 70 nových spojov, čím sa ich počet zvýši zhruba na 1 800 denne. „Nový grafikon je výsledkom intenzívnych rokovaní s Ministerstvom dopravy SR, Železnicami Slovenskej republiky, pričom zohľadňuje pripomienky samospráv aj cestujúcich,“ priblížil.
Pre nich to znamená nielen optimalizáciu trás a prípojov, ale aj zabezpečenie pohodlného a spoľahlivého cestovania. „Veríme, že tieto zmeny pocítia naši cestujúci vo forme kratších jázd a lepšej nadväznosti spojov,“ očakáva šéf ZSSK.
Štrnásť párov expresov Tatran prejde trasu z Bratislavy do Košíc a opačne približne za päť a pol hodiny. Z Košíc do Bratislavy budú jazdiť každú hodinu od 4:07 do 19:07, opačne od 3:27 do 18:27. Oproti expresom Kriváň zastavia navyše aj v Púchove, Považskej Bystrici, vo Vrútkach, v Kraľovanoch, Ružomberku, Štrbe a Margecanoch, čiže spolu v 17 staniciach vrátane začiatočnej a konečnej.
Vlaky majú podľa dopravcu jeden povinne miestenkový vozeň 1. triedy a sedem vozňov druhej triedy. V troch vozňoch druhej triedy je povinná miestenka, v ďalších si ju možno zakúpiť. Multifunkčný vozeň má zdvíhaciu plošinu na prepravu imobilných cestujúcich na vozíku, povinne miestenkovú pojazdnú úschovňu batožín a bicyklov, kupé pre cestujúcich s deťmi do desať rokov.

Niektoré expresy bez reštauračného vozňa
„Reštauračný vozeň pre rekonštrukciu vozňov nebude v približne šiestich vlakoch na trase Košice – Bratislava na začiatku platnosti grafikonu, neskôr bude vo všetkých expresoch,“ upozornila ZSSK. Vo vlakoch bez reštauračného vozňa bude mobilbar s drobným občerstvením.
„Od začiatku platnosti nového cestovného poriadku bude naším cieľom mať reštauračné vozne radené vo všetkých expresných vlakoch Tatran a Kriváň,“ povedal pre Štandard hovorca národného dopravcu Dominik Drevický. Potvrdil, že v prípade technických problémov, keďže ide o staršie vozidlá, ktoré sa už
nevyrábajú, ich nahradia pojazdným mobilbarom.
„Trendom v diaľkovej doprave sú integrované jednotky s menšími bistro zónami a obsluhou priamo na mieste, ako je to napríklad v Česku alebo Rakúsku. ZSSK bude tento koncept postupne zavádzať,“ priblížil.

Jeden pár expresov Tatran pribudne na úseku medzi Žilinou a Košicami, tri páry aj na linke z Bratislavy do Žiliny, Martina, Vrútok a opačne. Zavedením hodinového taktu vzniknú prípoje na hlavnej stanici v Bratislave na a od vlakov EuroCity Budapešť – Bratislava – Praha s prestupným časom 25 minút, v Púchove 5 až 15 minút od a na vlaky EC Púchov – Praha.
Viac kilometrov, rovnaká výška dotácie
ZSSK ubezpečila, že bude mať dostatok vozidiel aj zamestnancov na zabezpečenie všetkých spojov podľa grafikonu. Okrem vozidiel vo svojom vlastníctve si prenajme 15 rušňov Vectron, aby zabezpečila vozbu doma aj v zahraničí.
Národný dopravca v roku 2025 počíta s celkovými dopravnými výkonmi 41,7 milióna vlakových kilometrov, čo je oproti súčasnosti viac o 3,6 milióna kilometrov. „Naša spoločnosť očakáva, že v budúcom roku bude hospodáriť s rovnakou výškou dotácie ako tento rok, čo je 430 miliónov eur. Ročná úhrada za dopravné služby vo verejnom záujme zo štátneho rozpočtu je na úrovni limitu schváleného rozpočtu verejnej správy na rok 2025,“ doplnila pre Štandard ZSSK.
Spoločnosť by mala v tomto roku prepraviť celkovo takmer 71 miliónov cestujúcich. Za jedenásť mesiacov ich počet presiahol 65 miliónov, pričom cestujúci s nárokom na 100-percentnú zľavu z cestovného mali podiel 34 percent.
Nové priame spojenie Nitry a Bratislavy, vlaky každé dve hodiny
Nitra bude mať nové denné priame spojenie s Bratislavou regionálnymi vlakmi REX, ktoré budú premávať každé dve hodiny v oboch smeroch počas celého dňa. „Vďaka dlhodobo očakávanej priamej linke medzi Bratislavou a Nitrou počítame so zlepšením dostupnosti hlavného mesta s ďalším krajským mestom. Cesta medzi týmito dvomi mestami potrvá 1 hodinu a 37 minút,“ priblížil Dominik Drevický.
Na linke bude jazdiť 18 vlakov, okrem východiskovej a cieľovej stanice zastavia aj v staniciach Bratislava predmestie, Pezinok, Trnava, Brestovany, Leopoldov, Hlohovec, Alekšince, Zbehy a Lužianky.
Regionálne vlaky na linke Bratislava – Trenčín budú po novom jazdiť ako rýchliky až do Púchova. Na trase Košice – Zvolen pribudnú ďalšie štyri rýchliky, čo umožní celodenný dvojhodinový takt vlakov na tejto linke. Rýchliky na linke Prievidza – Bratislava-Nové Mesto budú jazdiť každé dve hodiny celý deň predĺžením dvoch párov vlakov o úsek Leopoldov – Bratislava-Nové Mesto. Hodinové spoje medzi Banskou Bystricou a Zvolenom budú podľa ZSSK premávať aj cez víkendy. Košice budú mať lepšie prepojenie s Prešovom, Popradom či Lipanmi.
Na medzinárodnej linke Bratislava – Praha pribudnú dva nové EC vlaky. „Ranný a nočný vlak prinesie ešte lepšiu dostupnosť hlavného mesta do Českej republiky. Na linke Bratislava – Viedeň pribudne dvanásť nových spojení po ukončení výluky v Marcheggu s predpokladom v polovici roka 2025,“ podotkol Dominik Drevický.
Približne po piatich rokoch je opäť obnovená slovensko-česká cezhraničná regionálna doprava osobnými vlakmi z Púchova do stanice Horní Lideč. Na linke bude premávať denne 10 medzištátnych regionálnych vlakov.

Nové vlakové spojenie s Ukrajinou
Slovensko bude ešte lepšie prepojené s Ukrajinou. Na trase Košice – Čop pribudnú nové vlaky s priamymi vozňami do a z Bratislavy. V Čope cestujúci môžu prestúpiť na vlak Ukrajinských Železníc do Kyjeva „O záujem o nové spojenie sa neobávame, keďže značná časť Ukrajincov pracuje v krajinách Európskej únie a pravidelne navštevujú svojich blízkych, ktorí z rôznych dôvodov v krajine ostali,“ podotkol hovorca ZSSK.
Dva páry vlakov na linke Košice – Mukačevo slúžia prioritne na prepojenie zakarpatskej Ukrajiny a východného Slovenska. Pre cestujúcich z ďalekých regiónov Ukrajiny je spojenie komplikované a v prípade, ak cestujú západnejšie od Košíc, musia dvakrát prestúpiť.
Dva vlaky na linke Košice – Čop budú mať priame vozne do Bratislavy a späť. V Košiciach ich preradia na expres Tatran s odchodom z Košíc o 14:07 a s príchodom do Bratislavy o 19:33. V opačnom smere vozne preradia z expresu Tatran, ktorý má odchod z Bratislavy o 11:27 a príjazd do Košíc o 16:53. V Čope je zabezpečený prípoj na expresný vlak do Kyjeva a opačne.
Hraničná kontrola sa presunie priamo do železničnej stanice Čierna nad Tisou, kde vlak zastavuje len pre colnú a pasovú kontrolu. „Eliminujú sa tak prípadné meškania, ktoré vznikali pri porušení colného zákona, respektíve zadržaní a vylúčení problémovej osoby z vlaku. Od nového grafikonu bude prípadné vylúčenie z prepravy prebiehať na stanici Čierna nad Tisou a vlak bude bez meškania pokračovať ďalej,“ vysvetlil Dominik Drevický.
Pri priamom spojení Čop – Bratislava podľa dopravcu hraničná kontrola trvá v smere na Slovensko 161 minút a v smere na Ukrajinu 90 minút. Pri vlakoch linky Košice – Mukačevo je to v smere na Ukrajinu 27 a 55 minút, v opačnom smere 52 minút a 1 hodinu 4 minúty. Časy sa líšia v závislosti od možností grafikonu.

IC vlaky fungovali s prestávkou tridsať rokov
Prvé dva páry IC vlakov sa vydali na svoju cestu medzi Košicami a Bratislavou koncom roka 1993. Pauzu mali od januára 2016, ale už v decembri toho istého roku, s príchodom grafikonu 2016/2017, sa vrátili späť. „IC vlaky prepravili od roku 2016 viac ako 4 milióny cestujúcich,“ uviedol Dominik Drevický. Za jedenásť mesiacov tohto roka ich bolo 474-tisíc, v minulom roku takmer 500-tisíc, predvlani skoro 525-tisíc.
ZSSK skončila komerčnú prevádzku IC vlakov na vlastné náklady, lebo nedokázali naplniť potenciál. „Väčšina ľudí sa už vozí na tejto trase expresmi Tatran, ktoré pred dvoma rokmi výrazne zrýchlili zrušením zastavení,“ poznamenal hovorca.
Jedným expresom priemerne cestuje tisíc ľudí, jedným IC vlakom cestovalo priemerne len 165 ľudí. A to vrátane ľudí, ktorí jazdili aj na kratšie vzdialenosti, nielen celú trasu Bratislava – Košice. Cena lístka v IC vlakoch bola vyššia, využívalo ich veľmi málo študentov a dôchodcov, keďže si v nich nemohli uplatniť 100-percentnú zľavu z cestovného.
V rokoch 2020 a 2021 prevádzku IC vlakov výrazne ovplyvnili protipandemické opatreniama, ktoré si vyžiadali opakované pozastavenie ich fungovania. Počas nasledujúcich rokov sa zmenili aj cestovné návyky, najmä v súvislosti s prechodom na online rokovania a hybridné pracovné modely, čo ovplyvnilo celkový počet prepravených cestujúcich.

Výluky a obmedzenia v rôznych regiónoch pokračujú
Pre výluky na tratiach Bratislava – Marchegg, Žilina -Rajec, Nová Baňa – Hronský Beňadik či Bánovce nad Ondavou – Humenné, kde Železnice Slovenskej republiky pokračujú v ich rekonštrukcii, bude aj v roku 2025 náhradná autobusová doprava. Zlepšenia majú po dokončení prác priniesť ešte bezpečnejšiu
vlakovú dopravu.
Presnosť či meškania vlakov môžu ovplyvniť aj rôzne nepredvídateľné dôvody, ktoré ZSSK ako dopravca nedokáže priamo ovplyvniť. Absolútne plnenie vlakového grafikonu, ako jeden z dvoch hlavných ukazovateľov meškania, je v súčasnosti u národného dopravcu vyše 87 percent.
Podielové plnenie grafikonu zohľadňuje len meškania spôsobené priamo ZSSK, napríklad technické problémy s vozňami či rušňami, a nezahŕňa externé faktory. „Tento ukazovateľ poskytuje presnejší obraz o výkonnosti ZSSK a v súčasnosti dosahuje hodnotu 98,3 percenta,“ dodal Dominik Drevický.
RegioJet zvyšuje kapacitu vlakov na Slovensko
Český súkromný dopravca RegioJet v novom grafikone zachoval rozsah dopravy na Slovensko. Výrazne však navyšuje kapacitu spojov vďaka modernizácii vozového parku a nákupu nových vozňov. „Najväčšie zmeny se dotýkajú trás na Slovensko: Praha – Brno – Bratislava s nárastom počtu miest o 60 percent, najmä na trase Praha – Bratislava, a Praha – Ostrava – Košice so zvýšením kapacity o 40 percent v najvyťaženejšie dni,“ uviedla pre Štandard PR manažérka dopravcu Alexandra Janoušek Kostřicová.
Vlaky RegioJetu prepravili medzi Českom a Slovenskom za deväť mesiacov tohto roka takmer milión cestujúcich. Najväčší záujem je o spoje z Prahy do Košíc a Bratislavy. „V budúcom roku očakávame ďalší rast počtu cestujúcich na palubách žltých vlakov,“ poznamenala zástupkyňa dopravcu.
O spoje na Ukrajinu, vrátane novej linky Praha – Košice – Čop, ktorá funguje od marca 2024, je zatiaľ veľký záujem. Obsadenosť spojov presahuje aj 90 percent. „To jasne ukazuje na vysoký dopyt po spojení so Zakarpatskom,“ dodala Alexandra Janoušek Kostřicová.

Leo Express zrýchľuje cestu z Prahy do Košíc
Ďalší český privátny dopravca Leo Express od 15. decembra zrýchli cestu vlakom medzi Prahou a Košicami o pol hodiny vynechaním zastávky Prešov. „Zastávka však bude naďalej obsluhovaná v opačnom smere, takže sa cestujúci s Leo Express z Prešova aj do nej dostanú. Navyše pridávame staronovú zastávku v stanici Kysak,“ vysvetlil pre Štandard hovorca spoločnosti Emil Sedlařík.
Na trati Bratislava – Komárno rozširuje dopravca v novom grafikone počet zastávok na znamenie, čo má eliminovať prípadné meškania. Zmena sa dotkne štrnástich zastávok. „Na trati vypravujeme celkom 96 spojov denne. Pozorujeme rastúci záujem cestujúcich,“ priblížil hovorca.
Leo Express očakáva, že v tomto roku prepraví v Podunajsku celkovo viac ako dva milióny cestujúcich, čo je nárast o približne 40 percent pri zvýšení kapacity o vyše 70 percent. „Celkovo na Slovensku prepravíme v tomto roku na Podunajsku v komerčných spojoch a v autobusoch viac než 2,5 milióna cestujúcich,“ doplnil Emil Sedlařík.
