Halal a všetko, ako má byť: rast ramadánových trhov vo Francúzsku
Prvýkrát bol zorganizovaný v roku 1570 a v roku 2022 naň zavítalo až 3,3 milióna návštevníkov z celej Európy a sveta.
V poslednej dekáde sa však objavuje nový trend: ramadánové trhy. Francúzske médiá o tomto novom trende informovali len minulý rok.
Je to novinka
Z dlhodobého hľadiska by štrasburskému vianočnému trhu mohla vyrásť konkurencia: štrasburský ramadánový trh, dobre organizované podujatie, ktoré v tom istom roku prilákalo až 50-tisíc návštevníkov. Hoci toto číslo nie je porovnateľné so štrasburským vianočným trhom, poukazuje na rastúcu prítomnosť moslimskej kultúry vo Francúzsku a jej udomácňovanie.
Mesto Štrasburg, ktoré sa nachádza na hranici s Nemeckom, priťahuje najmä tureckých moslimov, ktorí tvoria 8,6-percentnú menšinu francúzskej moslimskej komunity a z veľkej časti žijú v regióne Alsaska. Francúzsku moslimskú populáciu tvoria najmä alžírski, tuniskí a marockí veriaci (82 percent). Podľa najnovších údajov tvoria moslimovia až 11 percent francúzskej populácie a predstavujú najrýchlejšie rastúcu náboženskú skupinu vo Francúzsku. Podľa štúdie centra Pew Research Center z roku 2017 by v dôsledku vysokej pôrodnosti vo francúzskych moslimských rodinách a rastúcej imigrácie z prevažne moslimských afrických a stredoázijských krajín mohla moslimská populácia onedlho tvoriť 17 až 18 percent celkovej francúzskej populácie.
Vzostup novej moslimskej kultúry a tradície vo Francúzsku, priamo konkurujúcej kultúre sekulárnej a kresťanskej, ktoré v súčasnosti naďalej prevládajú, nie je žiadnym prekvapením. S blížiacim sa posvätným mesiacom islamu, ramadánom, je jeho príchod jasne predznamenávaný nevídaným rastom trhu s halal jedlom. Podľa Akreditačnej agentúry Halal sídliacej v Turecku sa maloobchodný predaj na tomto trhu vo Francúzsku zvýšil z iba 80 miliónov eur v roku 2009 na viac ako 280 miliónov eur v roku 2019, čo predstavuje jeho nárast o 71 percent len v priebehu jedenástich rokov.
V súčasnosti francúzsky halal trh dosahuje celkový objem 5,5 miliardy eur, čo znamená, že je približne rovnako veľký ako nemecký a britský trh.
Počas ramadánu sú vo Francúzsku často večer otvorené ramadánové trhy (po francúzsky „Marché du Ramadan“), ako napríklad ten v Štrasburgu. To moslimom umožňuje pripraviť si špeciálnu večeru na prerušenie pôstu pri západe slnka. Je to presne tak, možno tu nájsť množstvo druhov potravín, ktoré skôr očakávate v severoafrických a arabských obchodoch s potravinami: kuskus, kebab, mandle, datle, sušené ovocie a tak ďalej. Predávajú sa tu aj nikáby, arabské šaty, dželáby a podobne. Francúzska tlač zatiaľ informovala len o troch ramadánových trhoch vo Francúzsku, prieskum však ukázal, že všade, kde žije silná moslimská komunita, existuje aj ramadánový trh, ktorý uspokojuje jej potreby.
Marketingový dôvtip
Okrem Štrasburgu sa tieto trhy konajú na predmestiach veľkých francúzskych miest, ako je Paríž, Lyon, Marseille, Toulouse, teda v mestách, v ktorých žije najviac moslimských komunít. Organizátori týchto trhov často používajú účinnú reklamnú stratégiu, najmä na sociálnych sieťach, pričom u miestnej samosprávy nachádzajú potrebnú podporu. Napríklad v roku 2024 bolo tiktokové video propagujúce ramadánový trh v Garges-les-Gonnès vo východnej časti Paríža zverejnené na kanáli miestnej rady tohto mesta. Ďalšie tiktokové videá týkajúce sa francúzskych ramadánových trhov boli videné viac ako miliónkrát.
Žiadny z francúzskych ramadánových trhov však zatiaľ nie je tak dobre organizovaný ako podobné trhy v Londýne, kde sa na každoročnom londýnskom Moslimskom nákupnom festivale stretáva 20-tisíc ľudí. Účasť na tomto podujatí neodmietnu obchodníci ani moslimské potravinárske a módne značky z celého moslimského sveta. Systém predaja vstupeniek na nákupný festival je tiež pomerne prepracovaný a ponúka možnosť kúpy VIP vstupenky, ktorej cena je však až 199 libier na jeden víkend. Na porovnanie, francúzske ramadánové trhy sú stále len neformálnymi podujatiami, ktoré organizujú charitatívne organizácie na štadiónoch alebo na ulici.
Ramadánové trhy sa stali neoddeliteľnou súčasťou kultúrneho obrazu niektorých francúzskych miest. Keďže moslimovia sa stávajú dôležitou súčasťou francúzskej voličskej základne, ľavicové aj pravicové zastupiteľstvá, keďže to považujú za príležitosť získať moslimské hlasy v ďalších komunálnych voľbách, sa buď cítia nútené ramadánové trhy podporovať, alebo tak robia ochotne. Len niektorí primátori, takmer výlučne z Národného zhromaždenia Marine Le Penovej, majú k moslimským voličom viac negatívny postoj a považujú ich za hrozbu pre francúzske tradície a identitu.
S rýchlym rastom moslimskej populácie sa počet ramadánových trhov v nasledujúcich rokoch bude len zvyšovať. Pokiaľ však aj naďalej bude prevládať princíp „laicity“ (oddelenia štátu od cirkví), ktorý štátu bráni podporovať hodnoty akéhokoľvek náboženstva, je zatiaľ nepravdepodobné, že primátorka Paríža Anne Hidalgová bude po vzore toho londýnskeho Sadiqa Khana tiež vyzdobovať mesto na ramadán.
Zhrnutie
Ramadán sa stal plnohodnotnou súčasťou obrazu kultúrneho života v niektorých francúzskych mestách, rovnako ako sú Vianoce súčasťou francúzskych náboženských a kultúrnych tradícií. Tento fenomén nachádza svoju symboliku predovšetkým v rastúcom počte ramadánových trhov, na ktorých sa predávajú arabské, anatólske a africké potraviny a oblečenie. Rozširovanie týchto trhov a moslimskej kultúry je prirodzeným dôsledkom rastúceho podielu moslimov vo Francúzsku, ktorý by mal do konca nasledujúceho desaťročia dosiahnuť historicky najvyššiu úroveň 18 percent celkovej francúzskej populácie. Hoci sú moslimské trhy stále skôr neformálnymi podujatiami, v budúcnosti môže dôjsť k ich profesionalizácii, najmä ak nájdu podporu u miestnych samospráv.