Čierni trpaslíci, homosexuálni elfovia: Inklúzia alebo korupcia?

Jeho pokožka je tmavá ako ónyx, vôbec sa nepodobá na svetlé bytosti z legiend. Bojovník zvraští obočie, ale rýchlo si pripomenie, že hoci je nemilosrdný zabijak, ktorého sa všetci boja, určite nie je bigotný.

Vitajte v modernej fantasy, kde sa staré mýty – Tolkienovi elfovia majú tradične bledú pleť, inšpirovaní severskou a keltskou mytológiou – pretvárajú zľava i sprava. Od filmovej série Prstene moci od Amazonu až po pripravovanú Snehulienku od Disneyho, rozmanité obsadzovanie zmenilo klasické príbehy, čo vyvolalo oslavy aj kontroverzie.

Je však tento vývoj prirodzený a bol už viac ako na spadnutie, alebo ide o vymyslené prepisovanie zavedených a veľmi cenených múdrostí? Odhliadnuc od ideologického rozmeru – vedie tento prístup k finančnému úspechu alebo divákov skôr odháňa?

Nevyhnutný pokrok alebo ideologický podraz?

Jedným z príkladov je obsadenie britského černošského herca Steva Toussainta do úlohy Corlysa Velaryona v seriáli Dom draka, ktorý sa odohráva dvesto rokov pred populárnym filmovým seriálom Hra o tróny. V knihách Georgea R. R. Martina, z ktorých seriál vychádza, sú Velaryoni opísaní ako ľudia s bielou pleťou a svetlými črtami.

V reakcii na kritiku Toussaint uviedol: „Mám priateľov kaukazského pôvodu, priateľov z východnej Ázie, priateľov z južnej Ázie, černošských priateľov. Toto je môj svet a ja chcem byť v programoch, ktoré tento svet odrážajú.“ Podobne aj portorický herec Ismael Cruz Córdova, ktorý hral elfa Arondira vo filmovej sérii Prstene moci, obhajoval svoje účinkovanie v tejto úlohe slovami: „Nevidel som, že by som bol zastúpený.“

Hollywoodska herečka a moderátorka The View Whoopi Goldbergová odmietla kritiku filmovej série Prstene moci, keď uviedla: „Tieto [postavy] nie sú skutočné. Neexistujú draci, neexistujú hobiti.“

Zástancovia rozmanitého obsadzovania vo všeobecnosti uvádzajú dva hlavné argumenty. Po prvé, fantasy produkcie by mali odrážať rozmanitosť svojich divákov, keďže tí by sa cítili byť viac ich súčasťou, čo by následne so sebou prinieslo vyššiu sledovanosť. Po druhé, keďže postavy ako elfovia, valyrijskí šľachtici alebo morské panny sú vymyslené, ich spájanie s určitými etnickými skupinami je vo svojej podstate svojvoľné.

Nie všetci s tým však súhlasia. Kritici tvrdia, že obsadzovanie úloh na základe rozmanitosti, ako napríklad v Prsteňoch moci a Zaklínačovi, narúša zaužívaný príbeh a poškodzuje ponorenie sa do deja a autenticitu. Fantasy je síce fiktívna, ale často čerpá z reálnych kultúr – Tolkienova Stredozem odráža severskú mytológiu, zatiaľ čo Zaklínač má korene v slovanskom folklóre.

Zavádzanie postáv, ktorých etnický pôvod neodráža tieto vplyvy, narúša ponorenie sa do deja. Taktiež sa pýtajú, prečo by mali fiktívne svety odrážať rasovú demografiu súčasných národov na Západe, poukazujúc na to, že štúdiá nerozumejú očakávaniam svojho publika a nesprávne predpokladajú, že rozmanitosť – napriek jasným dôkazom o tom, že počet divákov klesá – je zárukou úspechu.

Go Woke, Go Broke?

Čo však skutočne ukazujú údaje? Dom draka je aj napriek poklesu sledovanosti v druhej sérii naďalej veľmi úspešný. Bridgertonovci, dráma z regentského obdobia s rozmanitým hereckým obsadením, neustále priťahuje obrovské množstvo divákov napriek tomu, že sa očividne veľmi odchyľuje od historickej skutočnosti.

Prípad Zaklínača je diferencovanejší. Jeho prvá séria bola jedným z najúspešnejších debutov Netflixu a naďalej patrí na tejto platforme medzi najsledovanejšie. Pri neskorších sériách však sledovanosť klesla. Hoci niektorí tvrdia, že v priebehu času dochádzalo čoraz častejšie ku kontroverzným výberom hercov, málokto by poprel, že jeho celková kvalita prudko klesla.

Aj ďalšie produkcie zápasili s problémami. Filmová séria Prstene moci mala rekordnú premiéru, čoskoro po nej ju však opustila veľká časť divákov. Krotiteľom duchov (2016), v ktorých hlavné úlohy obsadili výlučne ženy, sa napriek intenzívnej propagácii nepodarilo získať späť ani náklady na produkciu. Seriál Akolytka, súčasť Hviezdnych vojen s nebinárnymi a transrodovými hercami, mal silnú premiéru, ale čelil odporu a klesajúcemu záujmu, čo viedlo napokon k jeho zrušeniu.

Údaje poskytujú zmiešaný obraz. Hoci rozmanité obsadzovanie nie je samo osebe pre produkciu úplnou katastrofou, nie je ani zďaleka receptom na úspech. Dôkazy v konečnom dôsledku naznačujú, že úspech viac ako od rozmanitosti samotného obsadenia závisí od realizácie – scenára, réžie a hodnôt produkcie. V prípade, že sú tieto prvky silné, publikum je ochotné kontroverzné zmeny akceptovať, no ak sú slabé, rozmanité obsadzovanie sa môže stať ľahkým terčom, čo odráža širšiu frustráciu z ideológie, ktorá formuje umelecké rozhodnutia.

Priemysel v núdzi

Napriek tomu možno dochádza k zmene smerovania. Zdá sa, že veľké hollywoodske štúdiá prehodnocujú svoje iniciatívy v oblasti rozmanitosti v dôsledku politických, finančných a diváckych tlakov. Spoločnosť Disney znížila ukazovatele DEI a Comcast čelí kontrole FCC v súvislosti s politikou rozmanitosti, čo odráža posun v doterajšej atmosfére. Finančné problémy vrátane 40-percentného poklesu americkej filmovej a televíznej produkcie od roku 2022 takisto viedli štúdiá k tomu, aby uprednostnili masovú divácku príťažlivosť a potenciálne upustili od riskantnejších rozhodnutí ohľadne voľby obsadenia.

chart visualization
chart visualization
chart visualization

Odpor voči rozmanitému obsadzovaniu nie je ani tak o politike identity, ako skôr o kreatívnej slepej uličke Hollywoodu. Takmer každá spomínaná produkcia je reštartom, pilotným filmom alebo filmovou sériou, ktorá stavia na nostalgii a zároveň oslabuje to, vďaka čomu pôvodné filmy rezonovali.

V priemysle, ktorý je hladný po nových nápadoch, vyvoláva každá odchýlka kritiku. Nie preto, že by diváci boli bigotní, ale preto, že vidia, ako sa milované filmové série pretvárajú na bezduchý, agendou riadený obsah. Vo svete, v ktorom je hlavnou menou pozornosť, nie je pre Hollywood skutočnou hrozbou len jeho rozmanité obsadzovanie, ale aj to, že mu dochádzajú príbehy, ktoré by stáli za to.

Zhrnutie:

Hollywood si svojou snahou o rozmanité obsadzovanie vo fantasy snímkach získal uznanie aj odpor. Vynárajú sa otázky, či je tento krok autentický a či ho diváci chcú a, čo je dôležitejšie, či sú ochotní zaň platiť. Zatiaľ čo niektorým produkciám, ako napríklad Dom draka a Bridgertonovci, sa darí aj napriek odklonu od predlohy, iné, ako napríklad Prstene moci a Akolytka, majú problém udržať divákov pri obrazovkách. Skutočnou hrozbou pre Hollywood však nie je vynútená rozmanitosť – skôr je ňou nedostatok originality.