Strategická investícia v Šuranoch či len ďalšia fabrika do počtu? Čínske know-how má ostať v Pekingu

Projekt priemyselného parku v Šuranoch získal v stredu od vlády štatút strategickej investície. Ide o obrovský komplex s rozlohou 375 hektárov a v dohľadnej dobe sa v ňom má usídliť batériová gigafabrika konzorcia čínskej skupiny Gotion a slovenskej firmy InoBat, ktorí vystupujú pod doménou Gotion InoBat Batteries (GIB).

Fabrika na výrobu lítiových batérií do elektromobilov bude stáť viac ako 1,2 miliardy eur a do plnej prevádzky má vstúpiť v roku 2027. Premiér Robert Fico zároveň pred týždňom oznámil, že stavebné práce majú začať už v apríli tohto roka.

Napriek značnému odporu miestnych obyvateľov, ktorí sa obávajú predovšetkým o dosah na životné prostredie a vlastné zdravie, Fico konštatoval, že už "nebráni nič tomu, aby táto investícia bola nakoniec zrealizovaná". A to napriek tomu, že fabrika zrejme ešte stále nemá vypracovaný posudok dopadov na životné prostredie, ktorý vydáva EIA.

Vláda spolu s premiérom verejnosti komunikuje, že čínska investícia prinesie do regiónu nové pracovné miesta. Ako však Štandard upozornil, deje sa tak v čase, keď existujúce firmy hlásia problémy.

[link url = https://standard.sk/892640/fico-si-podava-ruku-s-cinanmi-zatial-co-zabehnute-firmy-na-slovensku-hromadne-prepustaju]

Len od začiatku tohto roka avizovali viaceré veľké spoločnosti hromadné prepúšťanie stoviek zamestnancov. Štandard informoval o troch konkrétnych prípadoch, ktoré však môžu byť len špičkou ľadovca. Jedna z týchto firiem pritom pôsobí na poli automobilového priemyslu a ďalšia z nich pre Štandard uviedla, že dôvodom prepúšťania je, že nevie udržať krok s lacnou čínskou konkurenciou.

Slovenská vláda vidí pozitíva čínskej fabriky najmä v tom, že okrem nových pracovných príležitostí umožní aj rozvoj priemyselnej výroby, výskumu a vývoja s vyššou pridanou hodnotou. Správy z Číny však naznačujú, že aj v tomto vláda skočila na bubon sladkým sľubom. Peking totiž čínskych výrobcov automobilov drží poriadne nakrátko.

Na Slovensku zrejme viac ako fabriku Peking nepovolí

Čínska vláda si, prirodzene, chce udržať technologickú dominanciu v oblasti elektromobilov a batérií. Preto Peking už v lete minulého roka dôrazne inštruoval svojich výrobcov automobilov, aby ich pokročilé technológie v oblasti elektromobility ostali doma v Číne.

Takéto inštrukcie mali podľa zdrojov agentúry Bloomberg padnúť vlani na júlovom stretnutí predstaviteľov čínskeho ministerstva obchodu s viac ako dvanástimi tamojšími výrobcami v automobilovom priemysle.

Z toho, o čom informoval Bloomberg, vieme, že Peking podporuje vývoz takzvaných knock-down kitov [v preklade demontovateľných súprav, pozn. red.]. Ide o model, v ktorom sa kľúčové komponenty vyrábajú v Číne a do zahraničných tovární putujú len na finálnu montáž. Táto prax Pekingu zabezpečuje, že kľúčové výrobné know-how a technológie neopúšťajú hranice štátu a kľúčové technológie tamojších spoločností nekončia v rukách zahraničných vlád.

Projekty ako gigafabrika od Gotion InoBat Batteries v Šuranoch či závod CATL v maďarskom Debrecíne tak budú zrejme len montážnymi závodmi s minimálnou prítomnosťou vývoja či transferom know-how. Ak sa teda slovenská vláda spolieha na to, že čínska investícia prinesie špičkový výskum a vývoj, môže zostať sklamaná.

A predsa je gigafabrika strategickou investíciou 

Baterkáreň v Šuranoch však nemožno vnímať iba ako fabriku na ostrove. Ide o dôležitú súčasť siete celého domáceho automobilového priemyslu. Ten v súčasnosti prechádza veľkými zmenami, ktoré prináša nástup elektromobility. Ten je síce do značnej miery dopovaný peniazmi vlád, no aj skeptici predpokladajú, že sa tieto vozidlá časom presadia.

Prechod na výrobu elektromobilov v priemyselnom odvetví, ktoré tvorí 13 percent slovenského HDP, znamená aj celkovú zmenu siete dodávateľov dielcov. Význam spoločností, ktoré dodávajú napríklad výfuky či palivové vstrekovače, zanikne, pričom na Slovensko prídu tie, ktoré naše know-how vo výrobe áut posunú smerom k novým technológiám.

[link url = https://standard.sk/806424/europske-automobilky-potrebuju-cinske-baterky-na-tahu-je-slovensko]

„Vďaka Gigafactory môže vyrásť v okolí Šurian aj ďalší subdodávateľský ekosystém. Napríklad sa môže rozvíjať elektronika na riadenie batérií, nabíjanie, softvérové riešenia, recyklačný priemysel a podobne,“ vyjadril sa pre Štandard výkonný viceprezident Zväzu automobilového priemyslu SR Pavol Prepiak, podľa ktorého môže nový ekosystém ďalej pozitívne pôsobiť aj na HDP Slovenska.

V gigafabrike má v roku 2027 pracovať okolo 1 300 ľudí, no ich práca bude z vyššie uvedeného dôvodu ovplyvňovať aj zachovanie či vytváranie pracovných miest pre ďalšie desaťtisíce ľudí, ktorí na Slovensku v tomto sektore v súčasnosti pracujú.