Fico si podáva ruku s Číňanmi, zatiaľ čo zabehnuté firmy na Slovensku hromadne prepúšťajú
Premiér Robert Fico sa v stredu na Úrade vlády SR stretol s predstaviteľmi spoločnosti Gotion InoBat Batteries. Tá plánuje na Slovensku v blízkosti mesta Šurany postaviť fabriku na výrobu lítiových batérií. Fico pri tejto príležitosti oznámil, že vláda o týždeň vyhlási výstavbu závodu pri Šuranoch za strategickú investíciu.
"To znamená, že budeme môcť využiť rôzne výhody, ktoré zákon o strategických investíciách dáva vláde Slovenskej republiky," spresnil Fico. Zámer čínskych investorov sa však stretáva s odporom miestnych obyvateľov, ktorých správa o tom, že sa z baterkárne stane už onedlho strategická investícia, zrejme nepoteší.
Tento nový status totiž skracuje lehoty pre úrady na vydávanie stanovísk pri posudzovaní vplyvov na životné prostredie EIA. Potenciálne negatívne dopady projektu pritom miestnych obyvateľov trápia najviac. Spoločnosť Gotion ešte minulý rok avizovala, že proces EIA začne v decembri 2024. Dodnes však nie je zrejmé, či sa tak stalo a na informačnom portály rezortu Ministerstva životného prostredia (MŽP) SR o ňom zatiaľ nie sú zverejnené žiadne údaje.

Fico si však zrejme z odporu miestnych nerobí ťažkú hlavu. Podľa vlastných slov sa premiér teší, že sa vláde "podarilo vysvetliť aj občanom v Šuranoch a v okolí, o akú dôležitú investíciu ide". "Chápem, že môžu mať ľudia stále nejaké otázky, ale sme tu na to, aby sme na tieto otázky odpovedali. Slovensko však potrebuje takúto firmu na výrobu elektrobatérií. O tom niet absolútne žiadnych pochybností," dodal Fico.
Jedným z hlavných argumentov vlády v prospech investície pritom je, že čínsky závod má priniesť zamestnanie zhruba 1 300 Slovákom. Čínski investori veria, že zamestnajú najmä ľudí žijúcich v blízkom okolí – teda tých, ktorí dnes proti výstavbe protestujú.
[link url = https://standard.sk/857234/v-roku-2025-si-treba-kupit-cinsky-slovnik]Avšak zatiaľ čo Fico a jeho ministerka hospodárstva Denisa Saková rečnia o nových pracovných miestach, firmy, ktoré sa na Slovensku už zabehli, hlásia hromadné prepúšťanie. Zamestnávatelia sa pritom sťažujú na vysoké ceny energií, ale aj na vládnu konsolidáciu verejných financií a zavádzanie nových daňových povinností vrátane transakčnej dane.
Len od začiatku roka firmy oznámili prepúšťanie vyše 750 zamestnancov
Reč je napríklad o spoločnosti ZKW Slovakia, v ktorej si Fico vlani vyskúšal smenu. Touto aktivitou chcel podporiť pracujúcich v trojzmenných nepretržitých prevádzkach, no realita je taká, že spoločnosť plánuje do konca roka prepustiť 300 zamestnancov.
Firma ZKW Slovakia sa rozhodla optimalizovať počet zamestnancov v dôsledku vysokých cien energií, inflácie, rastúcich fixných nákladov, mzdových nákladov, ako aj súčasnej kríze v európskom automobilovom priemysle.
Spoločnosť čelí problémom už od pandemického roku 2020. Napriek tomu, že jej tržby v posledných rokoch rástli, zisk spoločnosti sa neustále prepadával do hlbšej straty. Keďže firma, ktorá vyrába svietidlá, pôsobí v dodávateľskej štruktúre automobilového priemyslu, je tiež na mieste otázka, či jej ťažkosti nezdieľajú aj iné firmy v tomto sektore.


Ďalšie prepúšťanie sa však týka firiem z úplne iného súdka. Ide o odevné firmy Eterna a Egotex, ktoré plánujú prepustiť spolu 450 zamestnancov. Generálny riaditeľ spoločnosti Egotex Ján Michrina sa pritom pre Štandard vyjadril, že dôvodom ukončenia prevádzky na Slovensku sú lacnejšie výrobky z Číny, ktorým už spoločnosť nedokázala viac konkurovať, vzhľadom na rastúce prevádzkové náklady.
Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny (ÚPSVR) informovalo Štandard, že od 1. januára do 20. februára 2025 celkovo evidujú päť hromadných prepúšťaní. Na základe platnej legislatívy však ÚPSVR nemôže zverejňovať názvy spoločností. Nakoľko vieme o troch firmách, ktoré oznámili prepustiť spolu 750 zamestnancov, v skutočnosti ich musí byť ešte viac.
Zamestnávatelia združení v Republikovej únii zamestnávateľov (RÚZ) pritom upozorňujú na to, že konsolidácia verejných financií by mala obsahovať podstatne viac opatrení aj na výdavkovej strane vládneho rozpočtu, nielen na príjmovej. Pracovné miesta pritom ohrozuje zvýšenie daňového a odvodového zaťaženia. To prispieva k opätovnému zvyšovaniu nákladov zamestnávateľov, znižovaniu ich konkurencieschopnosti, nárastu konečných cien tovarov a služieb či nutnosti optimalizovať množstvo pracovných síl.
[link url = https://standard.sk/891359/podniky-celia-novym-vyzvam-vyssie-naklady-nutia-zamestnavatelov-prepustat]Čínskych investorov na Slovensko priviedli vysoké clá EÚ
Vysokopostavený manažér firmy Gotion minulý rok pre Štandard uviedol, že Číňanov k presunutiu výroby na Slovensko nútia clá, ktoré na dovoz čínskych elektroáut do EÚ uvalil Brusel. Od 30. októbra minulého roka totiž platí, že spoločnosti vyrábajúce v Číne, ktoré chcú predávať svoje elektrické vozidlá na spoločnom európskom trhu, musia zaplatiť dovozné clá. Tie sa v prípade niektorých firiem šplhajú až do výšky 45,3 percenta. Presun výroby do Európy sa tak pre Číňanov javí ako logické riešenie.
Európski výrobcovia áut však spomínané clá tiež neuvítali, keďže Čína pre nich predstavovala trh s veľkým odbytom a boja sa odvetných opatrení Pekingu. Zároveň avizujú, že do fabrík na výrobu elektromobilov pod tlakom byrokratov z Bruselu investovali nemalé finančné prostriedky, a preto niet inej cesty ako tej, ktorá už bola vytýčená – postupná adaptácia na výrobu elektromobilov. Srdcom ich výrobku pritom nie je nič iné ako lítiová batéria, pričom tie najvyspelejšie vyrábajú práve Číňania.
Slovensko preto čínsku fabriku zúfalo potrebuje, a to najmä preto, že prechod z výroby áut so spaľovacími motormi na tie s elektrickými je pre našu krajinu najkritickejší, keďže tunajší automobilový sektor zamestnáva takmer 76-tisíc ľudí, čo predstavuje až 15,5-percentný podiel z celkovej zamestnanosti vo výrobnej sfére (priemer Únie je 8,1 percenta).
V roku 2025 nás preto čaká dôležitá transformácia, ktorá sa najviac dotkne Šurian a okolia. Treba však tiež povedať, že miestni obyvatelia nie sú z príchodu Číňanov vôbec nadšení. Najlepšie to bolo vidieť na minuloročnom stretnutí s investormi, kde ich prítomní ani nepustili k slovu a kričali na nich: „Klamete nám.“ Ich obavy len umocňujú správy z maďarského Debrecínu, kde zamestnanci spoločnosti CATL hovoria o neľudských podmienkach práce pre Číňanov.
Iniciatíva Chránime si naše proti zámeru tiež spustila petíciu a s otvoreným listom sa obrátila priamo na premiéra. Podľa iniciatívy bude mať výstavba závodu na výrobu batériových článkov zásadný dosah na životné prostredie. Preto sa pred časom obrátila aj na Ústavný súd SR.
Podľa vyjadrení vládnych predstaviteľov však možno konštatovať, že investícia, ktorá je označovaná aj ako druhá najväčšia investícia v histórii Slovenska (v objeme 1,2 miliardy eur), má vysokú politickú podporu.
Valec už ide, tvrdí premiér
Fico po rokovaní s predstaviteľmi spoločnosti tiež avizoval, že bol na konci apríla pozvaný na otvorenie staveniska. "Už ten valec ide. Prekonali sme obrovské množstvo problémov. Myslím si, že v tomto okamihu môžeme konštatovať, že nebráni nič tomu, aby táto investícia bola nakoniec zrealizovaná," oznámil premiér.
Predstavitelia spoločnosti Gotion podľa neho povedali, že keď porovnajú situáciu, tak Slovensko je krajina, kde sa urobili podstatne rýchlejšie niektoré rozhodnutia, ako to trvalo v niektorých iných európskych krajinách.
Vládna návšteva v Číne podľa premiéra výrazne posúva vzájomné vzťahy medzi Slovenskom a Čínou. "Veľmi nám záleží na úspešnom priebehu tejto investície, pretože môže byť fantastickou referenciou pre ďalších investorov, pokiaľ ide o Čínu a Slovensko," dodal predseda vlády.