V znamení ľalie. Čím pápeža oslovuje Panna Mária?
Keď Lev XIV. počas svojho prvého nedeľného vystúpenia v úlohe pápeža zaspieval veľkonočný hymnus Regina Caeli (Raduj sa, nebies Kráľovná), tento okamih prešiel takmer bez povšimnutia. Zvonivý hlas novej hlavy katolíckej cirkvi bol možno príliš jemný pre tých, ktorí očakávali politické gestá alebo zásadné cirkevné reformy. No pre tých, ktorí rozumejú jazyku symbolov a tradície, mala táto chvíľa nespochybniteľnú váhu.
Nešlo len o to, že sa Námestie svätého Petra ponorilo do latinského spevu plného úcty. Pápež využil tichú pieseň ako symbolický nástroj svojho poslania: Mária, Ježišova matka, zostáva aj v 21. storočí ústredným pilierom duchovného života katolíkov.
Tichý začiatok
Už od prvých chvíľ bolo zrejmé, že Panna Mária má pre Leva XIV. zásadný význam. Ukázalo sa to na balkóne Baziliky svätého Petra bezprostredne po zvolení Roberta Prevosta za 267. pápeža. Američan, formovaný pastoračnou službou v Peru, predniesol modlitbu Zdravas Mária. Lev dôrazne pripomenul svojmu publiku, že 8. máj, deň jeho zvolenia, má nielen historický, ale aj nebeský význam: „Dnes je deň modlitby k Panne Márii Pompejskej. Naša Matka Mária chce vždy kráčať s nami, zostať nám nablízku a pomáhať nám svojím orodovaním a láskou. Preto sa chcem modliť s vami.“
Levova mariánska úcta – zreteľne stelesnená striebornou ľaliou na modrom poli, ktorá zdobila jeho kardinálsky erb a teraz aj pápežské insígnie – nie je len sentimentálnym gestom. Tak ako Pius XII., ktorého pontifikát bol významne ovplyvnený fatimskými zjaveniami, aj Lev XIV. zrejme čerpá silu z kontemplatívnej tradície cirkvi. V rámci nej Mária nie je len nežnou orodovníčkou, ale aj mocnou duchovnou bojovníčkou. Tento aspekt v posledných rokoch ustúpil do úzadia. Pápež František mal tendenciu vykresľovať Máriu skôr ako sociálnu aktivistku.
Mária ako pevnosť
Už v roku 2010 varoval Robert Prevost vo svojej prednáške: „Komunizmus, prezlečený za solidaritu, prenikol aj do kresťanských kruhov. Je našou pastoračnou povinnosťou odhaliť to.“
Takáto priamočiarosť reči pripomína Jána Pavla II., ďalšieho mariánskeho pápeža, ktorý považoval Máriu za pevnosť proti zlu – vrátane komunizmu a vtedy rozšírenej teológie oslobodenia v Južnej Amerike. Skutočnosť, že Ján Pavol II. prežil pokus o atentát 13. mája 1981, čo je dátum zhodný s prvým zjavením Panny Márie vo Fatime v roku 1917, pripisoval jej ochrane. Poľský pápež následne neochvejne pokračoval v postupnom rozklade Sovietskeho zväzu a Varšavskej zmluvy.
Ak sa tento trend udrží, pravdepodobne sa bude odohrávať v triezvom a nenápadnom duchu. Napriek svojmu melodickému hlasu a miernemu vystupovaniu je pastier narodený v Chicagu v roku 1955 pevne ukotvený intelektuál – vyštudoval matematiku a dobre sa vyzná v kánonickom práve. Vďaka svojim vedúcim pozíciám v rámci vlastného rehoľného rádu dobre pozná rozmanitosť katolíckych zbožných prejavov po celom svete.
Matematika a mysticizmus
Nový pontifik bude určite dobre poznať aj najnovšie údaje z Pápežskej ročenky 2025. V rokoch 2022 až 2023 sa počet katolíkov na svete zvýšil o 1,15 percenta, a to z približne 1,39 miliardy na 1,406 miliardy. Najväčší rast bol zaznamenaný v Afrike (o 3,31 percenta).

Rovnako mu neuniknú rastúce rozpory v západnom katolicizme v otázkach, ako je svätenie žien či antikoncepcia. Nedávny prieskum organizácie Pew Research Center ukázal, že väčšina amerických katolíkov podporuje inkluzívnejšiu cirkev – aj za cenu doktrinálnych zmien. Ďalších 84 percent podporuje používanie antikoncepcie, 83 percent súhlasí s umelým oplodnením a približne dve tretiny schvaľujú ženatých kňazov aj diakonky.
Rozdiely medzi katolíkmi, ktorí pravidelne navštevujú kostol, a tými, ktorí chodia len sporadicky, sú výrazné: prvá skupina zastáva oveľa tradičnejšie názory. Prieskum ukazuje, ako veľmi sa presvedčenia mnohých katolíkov vzdialili od oficiálneho učenia cirkvi.
Samotné čísla však neurčujú, kam Lev zameria svoju pozornosť. Počas prvých dní vo funkcii sa prihovoril katolíkom východného obradu slovami: „Potrebujeme znovu objaviť zmysel pre tajomstvo, ktoré zostáva živé vo vašich liturgiách… neustála modlitba, pokánie, pôst, plač nad vlastnými hriechmi.“
Mária ako nástroj
Mária ako duchovný most spája katolíkov naprieč kontinentmi. Prepája minulosť so súčasnosťou. V dobe internetu, keď sa Magistérium cirkvi môže zdať vzdialené a abstraktné, Mária dodáva viere pocit blízkosti, sily a ženskú tvár. No nie je nástrojom ústupkov. Napokon, nikdy nebola feministkou.
V sobotu po svojom zvolení Lev XIV. bez ohlásenia navštívil mariánsku svätyňu v Genazzane neďaleko Ríma, ktorú spravujú augustiniáni a ktorá je zasvätená Panne Márii Dobrej rady. Svojím jemným úsmevom dal pápež jasne najavo, čo ho priťahuje k Márii: je „spoločníčkou plnou svetla a múdrosti“.
V čase vojnovej rétoriky a tiktokového ošiaľu si Lev XIV. radšej volí mariánsku úctu – nie ako nástroj boja proti druhým, ale ako spôsob odolnosti voči chaosu, rozdeleniu a strate smerovania.
Zhrnutie
S Levom XIV. vstupuje do Vatikánu pápež, ktorý nechce revolučne meniť pápežský úrad, ale snaží sa o jeho duchovnú obnovu – s pokojnou autoritou a mariánskou symbolikou. V čoraz roztrieštenejšej globálnej cirkvi slúži Mária ako most medzi kontinentmi, kultúrami a rôznymi formami zbožnosti. Jeho pontifikát sa môže niesť skôr v znamení obnovy duchovného významu než v podobe rozsiahlych reforiem – pevne zakotvený v tradícii, no vnímavý voči výzvam súčasnosti.