Reklamy na hazard vstupujú do našich obývačiek. Počas majstrovstiev ich pozerajú aj deti
Úrad komisára pre deti nedávno zverejnil výzvu, ktorú adresuje Rade pre mediálne služby a ministerstvu zdravotníctva. Jozef Mikloško tak vyjadril veľké znepokojenie nad enormným množstvom reklám na stávkové spoločnosti a ich priamu propagáciu počas zápasov na Majstrovstvách sveta v hokeji.
„Dohromady 22 reklám propagujúcich hazard bolo vysielaných v čase ešte pred 22:00 hodinou,“ uvádza komisár pre deti na margo zápasu, ktorý sa odohral medzi Slovenskom a Kanadou.
Podľa neho totiž zápas, kde hrajú naše hokejové hviezdy, ktoré sú pre deti a mladých ľudí vzormi, sledujú práve s rodičmi vo veľkom počte.
„Je zarážajúce, že v čase, keď ako spoločnosť venujeme čoraz väčšiu pozornosť duševnému zdraviu a prevencii závislostí, nechávame bez povšimnutia systematickú a premyslenú prezentáciu hazardu ako zábavnej a bežnej súčasti športového diania,“ poukazuje na negatívnu stránku propagácie hazardu a s ním spojeného gamblerstva.
Ide totiž o jednu z najťažšie liečiteľných závislostí so závažnými dosahmi na duševné zdravie. Komisár týmto vyzýva radu prehodnotiť vysielanie reklám na hazardné hry až po určitej nočnej hodine. „Ak sme ako spoločnosť našli silu a morálny kompas na to, aby sme obmedzili reklamu na alkohol po 22. hodine, nemáme právo otáľať s rovnakým krokom pri hazarde,“ prízvukuje.
Zákon si žiada zmenu
Štandard v tejto súvislosti oslovil vedúcu komunikačného odboru Rady pre mediálne služby Luciu Michelčíkovú. Ako vraví, vysielanie reklamy propagujúcej hazard pred 22. hodinou nie je porušením zákona.
„Zákon však zároveň všeobecne hovorí, že mediálna komerčná komunikácia nesmie maloletým spôsobiť fyzickú, psychickú alebo morálnu ujmu tým, že ich priamo nabáda na nákup služby tak, že zneužije ich dôverčivosť, ani na nákup služby, ktorej predaj sa týmto osobám zakazuje podľa osobitných predpisov,“ spresňuje Michelčíková.
Rovnako dôležitý je podľa nej aj fakt, že pravidlá pre vysielanie reklamy na hazard môžu byť upravené jedine zmenou platného zákona, čo však nie je v kompetencii rady.
K výzve komisára pre deti sa pre Štandard vyjadril aj rezort zdravotníctva, ktorému bola táto výzva taktiež adresovaná. „Legislatíva, ktorá by upravila zákaz reklamy na hazard pred 22.00 hodinou nie je v pôsobnosti Ministerstva zdravotníctva SR. Rezort však takúto iniciatívu víta a podporuje,“ tvrdí ich komunikačný odbor.
Stávkové spoločnosti reagujú
Keďže Úrad komisára pre deti vo svojej výzve apeluje na stávkové spoločnosti, Štandard oslovil aj tie. Národná lotériová spoločnosť Tipos pre Štandard potvrdzuje, že nezadávala žiadnu objednávku na vysielanie reklamy na hazard v rozpore s ustanoveniami.
„Aktuálne platná legislatíva na Slovensku neobsahuje všeobecný zákaz vysielania reklám na hazardné hry pred 22:00 hodinou,“ dodáva pre Štandard odbor komunikácie národnej lotérie. Spoločnosť konkretizuje, že v súčasnosti je šírenie reklamy na niektoré formy hazardných hier pred touto nočnou hodinou zakázané, zatiaľ čo iné môžu byť vysielané aj počas dňa.
Medzi tie, ktoré môžu bežne diváci vidieť a počuť počas hokejových zápasov sa radia reklamné oznámenia, predmetom ktorých je výlučne informácia o obchodnom mene prevádzkovateľa hazardnej hry vrátane zobrazenia obchodnej značky a loga prevádzkovateľa.
Obsahom teda nemôže byť informácia o poskytovanej hazardnej hre s cieľom uplatniť túto hazardnú hru na trhu alebo akákoľvek iná forma podnecovania k účasti na týchto hrách.
Časové obmedzenie pre vysielanie reklamného oznámenia stávkovej hazardnej hry na športové zápasy je podľa slov Tiposu a Kódexu zodpovednej reklamy zakázané v čase medzi 6:00 a 18:00 hodinou okrem vysielania reklamného oznámenia pred, počas alebo po športových programoch.
„Niektoré druhy reklamy na hazard je možné vysielať aj počas dňa a tieto sme v rámci povolených normatívnych mantinelov uplatnili aj v rámci vysielania počas Majstrovstiev sveta v hokeji 2025,“ dopĺňa Tipos.
Téma zarezonovala aj u ďalšej stávkovej kancelárie. „Naše spoty pokrývajú strategicky vybrané časové úseky počas celého dňa, čím reagujeme na rovnaký postup zo strany konkurenčných stávkových spoločností,“ objasňuje vysielanie ich reklám programový manažér Nadácie Tipsport Filip Timár.
Ako ďalej tvrdí, vnímajú však ich spoločenskú zodpovednosť a sú pripravení viesť odborný dialóg o prípadných zmenách v pravidlách týkajúcich sa reklamného priestoru. „Stávkové spoločnosti sú v celej Európe najväčšími sponzormi športu,“ objasňuje pre Štandard.
Dodáva, že aj vďaka príjmom z reklám týchto firiem majú športové odvetvia prostriedky na svoj dlhodobý rozvoj. Podľa neho sú počas majstrovstiev sveta v hokeji na obrazovkách prítomné už dlhé roky, a to prakticky vo všetkých zúčastnených krajinách vrátane Slovenska.
Podľa Timára si uvedomujú citlivosť tejto témy a vo svojich spotoch dôsledne dodržiavajú princípy zodpovednej reklamy, aj keď mediálny zákon ich vysielanie pred 22:00 hodinou či v akomkoľvek inom čase neobmedzuje.
„Okrem iného, necielime na deti, mladistvých, ani tieto skupiny nijako nenabádame na využívanie našich služieb,“ dopĺňa s dôvetkom, že slovenská legislatíva navyše neplnoletým účasť na hazardných hrách neumožňuje a mladiství nemajú žiadnu legálnu možnosť, ako sa k takýmto hrám dostať.
Zareagovala aj stávková kancelária Fortuna. Vysvetľuje, že sa pri vysielacích časoch a tvorbe reklám riadi Kódexom zodpovednej reklamy, ktorý vznikol pod záštitou Úradu pre reguláciu hazardných hier. Všetky vysielacie časy sú teda podľa nej v súlade s Kódexom zodpovednej reklamy.
Kedy je stávkovanie hazard
Stávkovanie väčšina hráčov neberie ako hazard, pričom pravidelne sa zvýšený záujem o tento druh „zábavy“ objaví práve počas športových podujatí. V minulom roku uviedol Úrad pre reguláciu hazardných hier, že počas majstrovstiev Európy vo futbale a olympijských hier v Paríži 2024 sa stávkovalo podstatne viac, pričom Slováci pri nich prehrali až 313 miliónov eur.
[link url =https://standard.sk/914543/stavky-v-hazarde-sa-zvysuju-a-s-nim-aj-prijmy-statu-kdh-navrhuje-zvysit-jeho-zdanenie]Spomínaný úrad v tom však má jasno. „Stávky na športové zápasy, ak ich ponúka prevádzkovateľ hazardných hier s platnou licenciou, ktorú udelil Úrad pre reguláciu hazardných hier, sú hazardnými hrami,“ špecifikuje pre Štandard Henrieta Vartovník Borowiecka, vedúca oddelenia komunikácie, podporných činností a medzinárodnej spolupráce.
Ako ďalej vysvetľuje, vysielanie reklám, v tomto prípade v televízii, podľa zákona o hazardných hrách možno považovať za propagovanie hazardnej hry.
Tajomník Michal Jusko z Inštitútu pre reguláciu hazardných hier pre Štandard bližšie objasňuje, že v zmysle súčasnej legislatívy stávkovanie na športové zápasy je podľa zákona o hazardných hrách jednou z foriem hazardnej hry za predpokladu, že napĺňa všetky znaky hazardnej hry.
Z pohľadu Inštitútu je podľa neho v rámci širšieho spoločenského diskurzu dôležité rozlišovať medzi rôznymi typmi hazardných hier. Ako Jusko vraví, hry prevádzkované v herniach a kasínach sú zaraďované medzi takzvané „games of luck“, pri ktorých zohráva významnú úlohu náhoda a ktorým sa v odborných diskusiách pripisuje vyšší potenciál vzniku závislosti.
„Naopak, kurzové stávky na športové podujatia sú často charakterizované ako 'games of skill', keďže hráč pri rozhodovaní využíva svoje znalosti, skúsenosti a záujem o šport,“ dodáva s tým, že tento rozdiel môže byť relevantný pri zohľadňovaní špecifík jednotlivých typov hier pri tvorbe regulačných rámcov a preventívnych opatrení, ktorých cieľom je zabezpečiť primeranú ochranu všetkých hráčov vrátane zraniteľných skupín.
Aj preto podľa Juska prevádzkovatelia hazardných hier dobrovoľne prijali v roku 2023 Kódex zodpovednej reklamy, ktorý vylučuje jej šírenie na herne a kasína, respektíve hazardné hry prevádzkované v herniach a kasínach, v čase od 06:00 do 22:00 hodiny.
„Toto obmedzenie sa nevzťahuje na stávkové hry, s výnimkou takzvaných 'live' stávok, ktoré sú dynamické a impulzívne, a preto vylúčené z reklamy pred 22:00,“ vysvetľuje.
V kódexe sa teda okrem zákazu vysielať audiovizuálny spot na kasína, herne a „live“ stávky do desiatej hodiny večer taktiež píše, že okrem iného zakazuje akúkoľvek reklamu, ktorá by mohla pôsobiť klamlivo alebo sa zameriavala na deti či mladistvých.
Vartovník Borowiecka na margo kódexu zase spomína, že ide o samoregulačnú aktivitu prevádzkovateľov hazardných hier, pričom úrad nie je oprávnený zo zákona vykonávať dozor nad jeho dodržiavaním.
Obsahuje konkrétne kontrolné mechanizmy a riešenie sťažností jeho porušovania, pričom podnet môže dať ktorákoľvek fyzická alebo právnická osoba. „Úrad pre reguláciu hazardných hier zastáva názor, že zakotvenie jasnejších pravidiel pre reklamu a propagáciu hazardných hier bude nutné v budúcnosti riešiť aj prostredníctvom príslušnej legislatívy či už v zákone o hazardných hrách, v zákone o reklame alebo v zákone o ochrane spotrebiteľa,“ dodáva šéfka komunikačného oddelenia.
Jusko dodáva, že považujú za dôležité rozvíjať predovšetkým edukačné a preventívne aktivity – napríklad v oblasti zodpovedného hrania, uvedomovania si rizík či vylúčenej dostupnosti hazardu pre maloletých. „Reklamný priestor by pritom mohol byť využitý aj na takéto formy komunikácie, ktoré by pozitívne prispievali k osvete a prevencii rizikového správania,“ myslí si.
Zároveň ich inštitút poukazuje aj na to, že omnoho vážnejšou výzvou ako legálna reklama je dnes nelegálna propagácia hazardu prostredníctvom sociálnych sietí a influencerov. „Tieto formy marketingu sa vymykajú tradičnej regulácii a cielia najmä na mladú a zraniteľnú populáciu,“ spresňuje.
Často sú propagované vo forme hier, ktoré vyzerajú nevinne a za ktorými sa skrýva skutočný hazard mimo kontroly štátu. "Týmto javom sa aktuálne intenzívne venujeme aj v pripravovanej publikácii Čierna kniha nelegálneho hazardu, ktorú plánujeme čoskoro predstaviť verejnosti," uzatvára expert.
Tému riešia aj na pôde parlamentu
Kresťanskí demokrati dlhodobo hovoria o zákaze reklamy na hazard. "Opätovne podávame do Národnej rady SR náš návrh z jesene minulého roka,“ potvrdzuje pre Štandard Tatiana Kmecová z komunikačného odboru.
Má obmedziť priestor pre audiovizuálne spoty v elektronickom priestore a televízii, koncom minulého roka však neprešiel. „Spájanie hazardu s hokejovými idolmi detí a mladých ľudí považuje KDH za nebezpečné, lebo vytvára dojem, že ide o neškodnú zábavu dostupnú pre každého,“ hovorí Kmecová.
Úsilie hnutia cieli na zníženie negatívneho vplyvu hazardu na rodinu a spoločnosť. Konkrétne navrhuje aj úpravu vzdialenosti medzi reklamou a prevádzkami na hazard, ktorá by sa zvýšila z dvesto na päťsto metrov.
Zatiaľ však, žiaľ, pozitívnu odozvu u ostatných poslancov, aby legislatívne ochránili deti pred hazardom a posilnili tak prevenciu závislostí už od raného veku, nevidia.