MAGA ako obchodný model

S návratom Donalda Trumpa do Bieleho domu sa prudko naštartoval konzervatívny kapitalizmus. Zo sloganu MAGA sa stal obchodný model. Jeho podporovatelia plánujú bojkotovať liberálne orientované firmy a nahradiť ich novými gigantmi. 

Mammoth Nation je najvýraznejším prírastkom v konzervatívnom spotrebiteľskom priestore. Táto antiwoke maloobchodná platforma sa prezentuje ako alternatíva k Amazonu. Webová stránka je ladená v republikánskej červenej a bielej farbe a zdobí ju logo mamuta, ktoré odkazuje na slona ako symbol Republikánskej strany. Na domovskej stránke víta návštevníkov orol spolu so sloganom: „Pridajte sa k boju za záchranu Ameriky.“ Nižšie spoločnosť uvádza svoje hodnoty: „Nakupujte rozumne, nakupujte vlastenecky, podporujte domáce značky.“

Zákazníci si môžu poobzerať všetko možné od amerických vlajok až po vlastenecký rúž značky American Woman Beauty (AWB). Táto značka sa opisuje ako „kozmetika vytvorená pre nebojácnu a slobodomyseľnú ženu“. Na stránke značky sa nachádza dlhé posolstvo, ktoré vyzýva spotrebiteľov, aby si produkt kúpili, a tým „zmenili paradigmu kozmetického priemyslu, (…) zaplaveného márnivosťou a kultúrou rušenia“. Samozrejme, nesmie chýbať Trump Store. 

Okrem toho, že má spoločnosť pôvod v štáte Wisconsin, je o jej zakladateľoch zverejnených len veľmi málo informácií. Jedinou verejnou tvárou spoločnosti je jej takzvaný hovorca Drew Berquist, generálny riaditeľ spoločnosti Red Beach Media a moderátor podcastu „This Is My Show with Drew Berquist“. Z obsahu jeho videí je očividné, že podporuje Donalda Trumpa. Mammoth Nation vlastní spravodajskú stránku, v rámci ktorej zverejňuje všetky Berquistove videá.

Ambície platformy PublicSquare 

Zatiaľ čo Mammoth Nation pôsobí ako typický fenomén ošiaľu, PublicSquare sa javí ako ambicióznejší projekt, hoci investori zostávajú opatrní. Platformu so sídlom vo West Palm Beach na Floride založil v roku 2021 republikánsky podnikateľ Michael Seifert. Tento e-shop si kladie za cieľ stať sa „America First“ alternatívou k Amazonu. Platforma jasne prezentuje svoje hodnoty: „život, rodina a sloboda“. Umožňuje pritom spotrebiteľom „nakupovať podľa ich hodnôt a vkladať do ich nákupov zmysel“.

Seifert, oddaný kresťan, otvorene zastáva pro-life názory a je dobre známou osobnosťou v rámci MAGA kruhov. V roku 2023 vstúpili do predstavenstva Omeed Malik, Nick Ayers a Blake Masters, všetci republikánski sympatizanti alebo členovia strany, pričom o rok neskôr sa k nim pridal aj Donald Trump mladší.

Zatiaľ čo sa financovanie a výsledky spoločnosti Mammoth Nation nedajú tak ľahko nájsť, PublicSquare pôsobí ako serióznejší projekt, ktorý však zatiaľ investorov celkom nepresvedčil. Hoci cena jeho akcií dosiahla v decembri 2024, teda po zvolení prezidenta Trumpa, vrchol na úrovni 7,63 dolára, dnes sa pohybuje na jednej z najnižších hodnôt – 2,49 dolára.

Cena akcií spoločnosti PublicSquare

Spoločnosť zaznamenala v prvom štvrťroku 2025 medziročný nárast čistých tržieb o 95 percent, keď dosiahli 6,7 milióna dolárov v porovnaní s 3,5 milióna v prvom štvrťroku 2024. PublicSquare zároveň vykázala nižšie náklady na predaj a marketing. Jej skutočný úspech sa však ukáže až v dlhodobom horizonte. Cieľom republikánskych investorov je aj naďalej ovplyvňovať americkú spoločnosť prostredníctvom ekonomiky - aj keď to môže trvať dlhšie.

Tento zámer je mimoriadne ambiciózny, keďže by si vyžadoval klientelu ochotnú zmeniť svoje nákupné návyky z Amazonu. Ani prezident Trump, ani jeho MAGA tu nebudú večne. Republikánski investori však zostávajú verní vízii think tanku Heritage Foundation: zmeniť politickú a ideologickú scénu Spojených štátov v priebehu niekoľkých generácií.

Záplava nových médií 

Silnejšia než samotný maloobchod je však mediálna mašinéria MAGA – najmä sociálne siete, ktoré výrazne prispeli k Trumpovmu víťazstvu v roku 2024. Okrem platformy X Elona Muska vzniklo množstvo nových médií vrátane videoplatformy Rumble, ktorú v roku 2013 založil Chris Pavlovski. Tento investor, blízky známy prezidenta Trumpa a Elona Muska, si dal za cieľ vytvoriť alternatívu k platforme YouTube.

Počas pandémie COVID-19 v roku 2020 zaznamenala platforma prudký nárast sledovanosti – z 1,6 milióna divákov na 31,9 milióna o rok neskôr. V tom istom roku do projektu investovali aj známi konzervatívni investori – Peter Thiel, Vivek Ramaswamy a JD Vance.

Rumble poskytuje útočisko influencerom, ktorých YouTube zavrhol alebo ich videám zrušil monetizáciu. Medzi nich patrí aj britský komik Russell Brand. Ten našiel na Rumble útočisko po obvineniach zo sexuálnych trestných činov, ktoré viedli k jeho demonetizácii na YouTube. Na platforme je dokonca aktívny aj influencer Andrew Tate, ktorý dostal na YouTube zákaz v roku 2022. Medzi ďalšie známe mená patrí Steve Bannon a Donald Trump mladší.

Podobne ako PublicSquare, aj Rumble zaznamenal v decembri 2024 prudký nárast ceny akcií na 16,24 dolára. Následne sa cena ustálila v rozmedzí 9 až 10 dolárov, hoci volatilita pretrváva. 

Pokles akcií Rumble

Pokým si prezident Trump a jeho administratíva udržia popularitu, tieto alternatívne platformy môžu očakávať úspešné obdobie. Skutočnou výzvou však bude prežiť aj po skončení éry MAGA a vybudovať stabilný mechanizmus, ktorý by mohol zásadne ovplyvniť americkú spoločnosť.

Zhrnutie

Trumpizmus už nie je len o škrtoch v úradoch alebo o búrlivých zhromaždeniach. Na obzore je omnoho väčšia ekonomická revolúcia. V poslednom desaťročí začali republikánski investori z prezidentovho okolia investovať do alternatívnych maloobchodných a mediálnych platforiem, aby prekonali korporátnych gigantov a ponúkli konzervatívnu alternatívu. Maloobchodná platforma PublicSquare a videoplatforma Rumble sú dva konkrétne príklady. Avšak natrvalo ovplyvniť spotrebiteľské návyky pomocou politiky môže byť oveľa zložitejšie než samotné volebné víťazstvo. Napriek tomu pravica dúfa, že dokáže pretransformovať spoločnosť pomocou podnikania a kultúry, tak ako sa to v minulom storočí podarilo ľavici.