Cestným dopravcom pre mýto ešte viac vzrastú náklady. V preprave tovarov aj cestujúcich

Možno očakávať, že sa to následne prejaví v cenách tovarov a cestovania v diaľkových a medzinárodných autobusoch. Zatiaľ nie je isté, či samosprávne kraje, ktoré objednávajú a financujú regionálnu autobusovú dopravu vo verejnom záujme, premietnu vyššie mýtne poplatky aj do cestovného.

Dôležité zmeny v elektronickom mýtnom systéme súvisia s prevzatím európskej smernice Eurovignette. Prezident Zväzu autobusovej dopravy (ZAD) Peter Sádovský pre Štandard potvrdil, že nárast domáceho mýta sa premietne nielen do nákladnej, ale aj do autobusovej dopravy, a to zvýšením až o 25 percent.

„Zvýšenie musia dopravné spoločnosti, podnikajúce na komerčnej báze, preniesť do cien cestovného. Bude to závisieť predovšetkým od miery, ktorou je spojený úsek liniek, na ktorých autobus jazdí," uviedol. Teda u niektorého dopravcu môžu stúpnuť ceny viac, u iného, ktorý jazdí na iných trasách, menej.

Sádovský očakáva nárast cien v diaľkovej a medzinárodnej autobusovej doprave. Nemusí byť výrazný, až potom sa ukáže, ako jednotliví dopravcovia rozhodnú.

„V mestskej a prímestskej doprave, kde dopravcovia fungujú na základe zmlúv o výkonoch vo verejnom záujme so samosprávami, je nárast mýta spravidla kompenzovaný samosprávou," upozornil prezident ZAD s tým, že v tejto oblasti teda nárast cien z dôvodu vyššieho mýta zrejme teraz nenastane.

Odhad rastu nákladov o 20 až 35 percent

Poplatky za použitie cestnej siete hradí objednávateľ verejnej autobusovej dopravy v rozsahu skutočne prejdených kilometrov po spoplatnených úsekoch ciest.

Autobusový dopravca Arriva predbežne odhaduje, že náklady sa môžu zvýšiť o 20 až 35 percent v závislosti od podielu jednotlivých typov spoplatnených komunikácií, ktoré konkrétna dopravná spoločnosť využíva.

„Nárast nákladov na cestné mýto bude možné detailne vyčísliť až po uplynutí niekoľkých mesiacov od účinnosti novely zákona o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií," uviedol pre Štandard hovorca spoločností Arriva na Slovensku Peter Stach.

Autobus dopravcu Arriva. Foto: Integrovaný dopravný systém Bratislavského kraja/FB

O výške cestovného v mestskej a regionálnej autobusovej doprave rozhodujú jej objednávatelia, teda mestá a samosprávne kraje. „Podľa našich informácií žiaden z našich objednávateľov neplánuje úpravu tarify v reakcii na zvýšenie mýtnych poplatkov," dodal hovorca dopravcu.

Arriva je najväčší autobusový dopravca na Slovensku, jej spoločnosti prevádzkujú autobusovú dopravu v Nitrianskom, Trnavskom, Bratislavskom kraji a v časti Žilinského a Košického kraja.

Vyššie výdavky môžu zahrnúť do cestovného

Združenie Samosprávne kraje Slovenska (SK8) pre Štandard potvrdilo, že nárast mýtnych sadzieb sa prejaví na cene služieb regionálnej autobusovej dopravy. Tieto náklady sú oprávnenými výdavkami dopravcov, ktoré vstupujú do výslednej ceny služieb.

„V praxi to znamená zvýšenie mýta pre objednávateľa, ktorým je kraj," uviedlo združenie s tým, že verejná osobná doprava by mala byť oslobodená od mýtnych poplatkov.

Mýtne náklady si môžu objednávatelia zahrnúť do výšky cestovného. „Bez konečnej analýzy nevieme povedať, aké zvýšenie by to bolo, avšak tento postup je už na každom z objednávateľov, na každom kraji, ktorý určuje tarifu,“ dodalo SK8.

Príklady vyšších mýtnych poplatkov

Prezident Združenia cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia Pavol Piešťanský pre Štandard konkretizoval rast mýtnych sadzieb. „Menšie nákladné auto do 12 ton s normou Euro 6 napríklad v triede 1 CO2 zaplatí na ceste prvej triedy paralelnej s diaľnicou o 22 percent vyššiu sadzbu," uviedol. Poplatok vzrastie z 0,085 na 0,1039 eura bez DPH na kilometer, čo dopravcovi zdvihne náklady na mýto priemerne asi o tritisíc eur mesačne.

Pri využití autobusu nad 12 ton sa dopravcovi zvýšia náklady na mýto o 25 percent. Na diaľniciach mu stúpne sadzba z 0,064 na 0,080 eura bez DPH na kilometer. „Náklady na mýto napríklad na jednu cestu Bratislava – Banská Bystrica sa mu zdvihnú zo 16 eur na 20 eur s DPH," vymenoval Piešťanský.

Pri návesových súpravách s normou Euro 6 je percentuálny nárast najvyšší, predstavuje približne až 40 percent, dopravca na diaľnici namiesto 0,19 eura zaplatí až 0,2677 eura bez DPH na kilometer.

„Ako každodenní používatelia ciest chceme, aby sa vyšší výber prejavil viditeľne v množstve a kvalite ciest a mostov, po ktorých jazdíme, či v lepšej a dostupnejšej infraštruktúre, ako sú napríklad odpočívadlá pre úžitkové vozidlá," očakáva Piešťanský. Cestná doprava podľa neho zabezpečuje viac než 70 percent tovarových tokov v rámci Slovenska a medzištátneho obchodu.

Mýtna brána na ceste I. triedy pri Košiciach Foto: František Iván/TASR

Podiel slovenských dopravcov klesá

Generálny riaditeľ a predseda predstavenstva dopravno-logistickej spoločnosti TOPNAD z Topoľčian Pavol Jančovič považuje zvýšenie mýtnych sadzieb až do 40 percent a neustály pokles podielu slovenských dopravcov na výbere mýta na našich spoplatnených úsekoch ciest za jasný negatívny trend.

„V tomto duchu sa to negatívne premietne aj do ich fungovania, keďže veľmi pravdepodobne sa nepodarí v plnej miere tieto náklady premietnuť do tržieb," zareagoval pre Štandard na zmeny v mýte.

„Ak by sa to aj podarilo, stále to nepostačí, pretože pri minimálnych maržiach v cestnej doprave prakticky neexistuje priestor na zveľaďovanie a modernizovanie spoločností a najmä vozového parku," podotkol Jančovič.

Chýbajúci vodiči obmedzujú dopravcov

Akútny nedostatok kvalitných vodičov navyše spôsobuje, že mnohí dopravcovia nedokážu vykonávať činnosti spojené s vyššou pridanou hodnotou, čo by pomohlo poskytovaniu nielen kvalitnejšieho servisu pre ich zákazníkov, ale aj vytváraniu priestoru na ich rast.

„V doprave nie je podľa mňa až také dôležité, čo prepravujeme, ale skôr ako. Myslím tým spomínanú pridanú hodnotu prostredníctvom komplexných dopravno-logistických, prípadne aj colných služieb. Poskytovanie automatizovaných procesov objednávania a spracovanie prepravnej dokumentácie, dnes už, samozrejme, digitalizovaných a archivovaných na iCloude pre všetkých zákazníkov," dodal Jančovič.

Jednoduchá, efektívna, komplexná automatizácia prepravných procesov má totiž podľa šéfa TOPNAD-u významný vplyv nielen na kvalitu, ale aj optimálnu cenu služieb dopravcov.

Kamióny v kolóne na diaľnici D2 pred tunelom Sitina v Bratislave. Foto: Dano Veselský/TASR

Sadzby mýta sa nemenili šesť rokov

Cena mýta sa do roku 2019 upravovala podľa inflácie. Odvtedy sa indexácia zastavila a sadzby sa nemenili. „Ak by indexácia pokračovala, od roku 2019 do roku 2025 by cena mýta narástla o zhruba 40 percent. Zmeny v mýtnom systéme predstavujú povinnosť voči Európskej únii," informovala Štandard Národná diaľničná spoločnosť (NDS).

Smernica Eurovignette zvýhodňuje vozidlá, ktoré menej znečisťujú životné prostredie a menej zaťažujú verejnosť. „Na Slovensku samotné mýto podľa dostupných analýz predstavuje menej ako 15 percent z celkových nákladov dopravcov. Pričom pri priemerných lokálnych dopravcoch výsledná zmena predstavuje navýšenie nákladov o 1,8 centa na kilometer," priblížili diaľničiari.

Spomínaná smernica rovnako určuje aj využitie financií. Environmentálne zložky - emisná a uhlíková - musia byť použité výlučne na kompenzačné opatrenia, napríklad na protihlukové steny. Infraštruktúrna zložka na samotnú infraštruktúru.

Výber mýta by mal pre vyššie sadzby v druhom polroku tohto roka vzrásť približne o 50 miliónov eur a od budúceho roka o 100 miliónov eur. Výnosy z mýta vlani presiahli 255 miliónov eur bez DPH, medziročne boli vyššie o šesť percent. V prvom štvrťroku tohto roka predstavoval výber mýta takmer 64 miliónov eur bez dane, teda o štyri percentá viac oproti rovnakému obdobiu vlaňajška.

Päť emisných tried, v prvej najvyššie sadzby

Okrem sadzieb sa mení aj výpočet mýta, pre ktorý budú popri type, hmotnosti a kategórii vozidla či počte náprav a emisnej triede Euro rozhodujúce aj limitné hodnoty emisných tried oxidu uhličitého (CO2), ako aj skupina, podskupina a dátum prvej registrácie vozidla.

Od júla bude päť emisných tried CO2 podľa vyprodukovaných emisií. V jednotke sú najvyššie poplatky, najvýhodnejšia päťka je pre vozidlá s nulovými emisiami. K prvému júlu budú všetky vozidlá zaradené do jednotky, ktorá na základe odhadov zahŕňa viac ako 90 percent vozidiel.

ČESMAD Slovakia odporučil dopravcom nielen preniesť nové náklady do cien za prepravy, ale aj to, aby si overili, či z hľadiska emisií CO2 nepatria do triedy s nižšími sadzbami mýta. Pre všetkých je dôležitý dátum prvej evidencie vozidla.

diaľnica D2
Diaľnici D2. Foto Miroslava Pavlíková/Štandard

Každé nákladné auto a autobus nad 3,5 tony, ktoré sú prvýkrát prihlásené do evidencie do 1. júla 2019, budú automaticky a nemenne zaradené do triedy 1 CO2, ktorá je z hľadiska ekológie najhoršia a má aj najvyššie sadzby.

„Do tried 2, 3, 4 a 5 CO2 bude dopravca vozidlá musieť prihlásiť sám, nestane sa tak automaticky. Toto umožnil prevádzkovateľ mýta už od 23. júna. Ak tak dopravca neurobí, ostanú mu v triede 1 CO2,“ upozornil Piešťanský.

Lepšie sadzby sú pre vozidlá prvýkrát prihlásené do evidencie od 1. júla 2019 a neskôr. Tie musia spĺňať požadované technické parametre uvedené v technickom preukaze a dokumentoch od výrobcu vozidla.

Autobusy sa budú môcť zaradiť do lepšej emisnej triedy len v prípade elektrického alebo vodíkového pohonu. Návod na určenie triedy CO2 a na to, aké údaje je potrebné zdokladovať prevádzkovateľovi mýta, nájdu dopravcovia priamo na stránke emyto.sk.

Zľavy z mýta zostávajú

Mení sa aj systém zliav z mýta na spoplatnených úsekoch diaľnic a ciest. Prevádzkovateľ vozidla bude môcť aj naďalej žiadať o zľavu zo sadzby mýta na vozidlo, ktoré nie je určené na prepravu viac ako deviatich osôb vrátane vodiča, za kilometre najazdené po vymedzených úsekoch diaľnic a ciest prvej triedy nad limity počas roka. 

Pre určenie výšky percentuálnej zľavy od 1. júla do 31. decembra 2025 sa podľa spoločnosti SkyToll, ktorá prevádzkuje mýto pre NDS, nebudú započítavať kilometre najazdené od 1. januára do 30. júna 2025. Zároveň budú zrušené retrospektívne zľavy, čo znamená, že spätne dopočítaná zľava za kilometre prejazdené pred prekročením limitu od 1. júla už nebude uplatňovaná.

Percentuálne sadzby zliav zo sadzieb mýta od 1. júla 2025 sa pohybujú pri vozidlách s hmotnosťou do 12 ton od ôsmich percent pri najazdení viac ako päťtisíc kilometrov za rok do dvanásť percent pri najazdení nad 50-tisíc kilometrov. Pre vozidlá s maximálnou hmotnosťou nad 12 ton sú zľavy od ôsmich percent s najazdením nad desaťtisíc kilometrov a do jedenásť percent pri najazdení cez 50-tisíc kilometrov.