Hotel Partizán pokračuje v tradícii. Spolumajiteľka o najväčšom probléme domácich hotelov

Návštevníkov na Slovensku pribúda, hoci ceny ubytovania a stravy rastú rýchlejšie ako inflácia. Ich počet sa po niekoľkých rokoch už priblížil k rekordnej úrovni spred pandémie v roku 2019.

Domáce hotely, penzióny a iné ubytovacie zariadenia cestovného ruchu mali podľa Štatistického úradu SR v prvom letnom mesiaci jún viac ako 606-tisíc hostí, čo je oproti rovnakému mesiacu pred rokom viac o 9,4 percenta. V prvom polroku počet ubytovaných návštevníkov medziročne vzrástol o sedem percent na 2,8 milióna.

Hotel Partizán so štyrmi hviezdičkami, ktorý je v rekreačnom stredisku Tále na južnej strane Nízkych Tatier, už viac ako 30 rokov vlastní a prevádzkuje rodina Kičovcov. Rodičia Miloslava Kičová a Michal Kič sú ako majitelia stále pracovne aktívni, synovia Michal a Martin sa venujú riadeniu.

Spolumajiteľka hotela v súvislosti s rastom cien za ubytovanie v rozhovore potvrdila, že vždy je to spôsobené zvyšovaním cien vstupných nákladov a ceny práce.

Hotel Partizán. Foto: Hotel Partizán

Letná sezóna je už v druhej polovici a blíži sa ku koncu. Aký má priebeh vo vašom hoteli a v okolí? 

Aktuálne vidíme, že sa nám opäť prejavujú podobné trendy ako po minulé roky. V prvej polovici letnej sezóny je záujem o dovolenku v horách menší ako v druhej polovici. August býva silnejší a rovnako je to aj tento rok. 

Ubytovacie zariadenia na Slovensku mali v júni a v prvom polroku viac hostí. Máte aj vy viac návštevníkov? 

Naše prevádzky a služby sú geograficky naviazané na prostredie, v ktorom sa nachádzame. Vzhľadom na to, že začiatok leta bol na úpätí južnej strany Nízkych Tatier chladný v porovnaní s ostatnými rokmi, malo to nepriaznivý vplyv na návštevnosť. V júni sme tento rok zaznamenali pokles. 

Celková návštevnosť sa už priblížila k rekordným údajom z roku 2019. Prečo ich stále neprekonala? Sú to ešte následky obmedzení počas pandémie alebo je za tým napríklad aj zvyšovanie cien? 

U nás konkrétne je celková návštevnosť lepšia. Súvisí to hlavne s tým, ako sme sa dokázali prispôsobiť novým okolnostiam, ktoré pandémia priniesla. V každom prípade, zvyšovanie cien je vždy spôsobené zvyšovaním cien vstupných nákladov, ceny práce a podobne. Hostia na to určite reagujú. 

Železnice chcú viac konkurovať kamiónom. Môžu na to využiť stovky miliónov z eurozdrojov

Mohlo by Vás zaujímať Železnice chcú viac konkurovať kamiónom. Môžu na to využiť stovky miliónov z eurozdrojov

Ako ste prekonali pandémiu od roku 2020, nakoľko ste využili pomoc štátu? 

Obdobie pandémie bolo jedno z najťažších období počas nášho pôsobenia. Hotelierstvo a gastronómia boli najviac postihnuté odvetvia. Boli sme nútení využiť ponuku banky na krátkodobý úver, aby sme si udržali našich pracovníkov. Celý úver bol takzvane prejedený. Čiastočne sme využili pomoc štátu, keďže nám nebolo umožnené vykonávať našu činnosť. 

Domáci hostia majú na návštevnosti podiel takmer dve tretiny, zahraniční viac ako tretinu. Ako je to u vás, z akých krajín máte najviac návštevníkov? 

Už dlhší čas sledujeme trend, že máme najväčší počet domácich hostí, čo nás, samozrejme, veľmi teší. Okrem toho podiel zahraničných je výrazne nižší ako hovoria všeobecné štatistiky. U nás konkrétne vidíme najviac českých turistov a tešíme sa zvýšenému záujmu Poliakov a Maďarov hlavne v zimnej sezóne. 

Akí návštevníci k vám prichádzajú a prečo?

Náš hotel vyhľadávajú hlavne hostia, ktorí hľadajú pokoj a relax v horskej prírode s kvalitnými službami, ale aj rodiny s deťmi, pre ktoré máme výborné vybavenie a služby. Hostia oceňujú jeden z najlepších wellness na Slovensku, výbornú gastronómiu, ale aj zameranie na deti, prípadne zimnú lyžovačku.

Komplexnosť a kvalita našich služieb a počet pracovníkov určite ovplyvňujú cenotvorbu. Naše služby sú drahšie, ale zároveň dostupné aj pre hostí, ktorí nepatria do kategórie s nadštandardnými príjmami. 

Daň z pridanej hodnoty na ubytovanie a stravovanie začiatkom roka klesla na päť percent. Hotely a reštaurácie napriek tomu zvýšili ceny nad celkovú úroveň inflácie. Aké sú hlavné dôvody a ako ste upravili ceny?

Na jednej strane je pokles, na druhej strane nárast vstupných nákladov, čo znamená, že sme ceny v priemere len mierne zvýšili. Pracujeme s dynamickými cenami a sú obdobia, keď klient môže získať pobyt za veľmi výhodnú cenu, hlavne pri rezervácii pobytu niekoľko mesiacov vopred. A potom sú obdobia, keď upravujeme ceny o desiatky percent nahor.

Ako ovplyvnila vaše náklady a ceny nová daň z finančných transakcií? Možno očakávať ďalšie zvyšovanie cien za ubytovanie a stravu? 

Transakčná daň je ďalší náklad na ťarchu podnikateľov, ktorý znižuje použiteľný zisk napríklad na modernizáciu a vybavenie hotelov a reštaurácií a podobne. Určite aj táto daň bude jeden z faktorov, ktoré ovplyvnia naše ceny.

Rodina Kičovcov. Foto: Hotel Partizán

Nakoľko sú tieto služby na Slovensku cenami a úrovňou konkurencieschopné voči okolitým krajinám?

Služby na Slovensku v cestovnom ruchu sú konkurencieschopné, avšak ich pozícia sa líši v závislosti od porovnávanej krajiny. Hotely kategórie **** v Poľsku a Česku majú porovnateľné ceny s naším hotelom. V susednom Rakúsku je cenová úroveň hotela **** hlavne v alpskej oblasti podstatne vyššia ako u nás. 

Slováci na hlavnú letnú dovolenku uprednostňujú zahraničie a dovolenku pri mori, ktorú Slovensko z logických dôvodov nemôže ponúknuť. Na kratšie, aktívne a relaxačné pobyty počas celého roka zostávajú na Slovensku. 

V hotelierstve a v gastre chýbajú tisíce pracovníkov, jedným z dôvodov sú podpriemerné mzdy. Ako je to u vás? 

Patríme medzi popredných zamestnávateľov v našom regióne. Pracovníkov slušne platíme a hrubá mzda sa odvíja od dosiahnutých tržieb. Skôr ako podpriemerné mzdy vnímame, že hlavne pandémia spôsobila zmenu trendu v tom, že ľudia našli uplatnenie v iných odboroch ako v službách. Toto neobišlo ani náš hotel. Je to záležitosť, ktorú aktívne riešime.  

Desiatky pôšt na Slovensku končia. Najbližšie pobočky budú od ľudí ďalej

Mohlo by Vás zaujímať Desiatky pôšt na Slovensku končia. Najbližšie pobočky budú od ľudí ďalej

Nakoľko náročné je prevádzkovať hotel, reštauráciu a iné súvisiace služby, udržať zamestnancov a návštevníkov? 

Ťažko to s niečím porovnať, pretože zabezpečenie prevádzky je úplne iné ako v iných segmentoch. Najdôležitejšie je vedieť, že to robíte s láskou a pre našich hostí, potom to ide jednoduchšie. 

Aké sú najväčšie problémy, nevyužité možnosti cestovného ruchu a zvlášť hotelov na Slovensku? 

Ako najväčší problém v hotelierstve vnímame cenu práce. Cestovný ruch je o službách a vytvára veľké množstvo priamych aj nepriamych pracovných miest.

Pri vysokom odvodovom a daňovom zaťažení sa potom ťažšie realizujú nové investície, ktoré cestovný ruch potrebuje, aby bol úrovňou vybavenia a služieb konkurencieschopný voči hotelom okolitých, ale aj vzdialenejších vyspelých krajín.

Dôležitú úlohu zohráva aj dopravná infraštruktúra a letecká dostupnosť s cieľom získania väčšieho podielu zahraničných klientov. 

Pocítili ste prínosy po vzniku nového ministerstva cestovného ruchu a športu či v aktivitách národnej organizácie Slovakia Travel a regionálnych organizácií cestovného ruchu? 

Cestovný ruch v podstate nemal nikdy pevné miesto v štátnom aparáte. Migrovali sme cez ministerstvo hospodárstva, ministerstvo dopravy a chýbali silní zástupcovia aj ochota počúvať. Máme nádej, že nové ministerstvo so svojimi organizáciami môže byť posunom. 

Hotel Partizán na Táľoch privítal prvých návštevníkov už v roku 1961. Od roku 1992 ho vlastní a prevádzkuje vaša rodina. Ako sa začal tento príbeh?

Príbeh Hotela Partizán je neodmysliteľne spojený s rodinou Kičovou. Počiatočné roky neboli jednoduché. Hoci mal hotel dobré meno, niesol známky doby a vyžadoval si značné investície na modernizáciu.

Naša rodina čelila nielen ekonomickým výzvam spojeným s úvermi, ale aj potrebe prispôsobiť prevádzku a služby novým trhovým podmienkam a rastúcim nárokom klientely. Našou víziou bolo vytvoriť z Hotela Partizán nielen miesto na prenocovanie, ale komplexný rezort, ktorý ponúkne hosťom široké spektrum zážitkov za každého počasia. 

Ako v tom pokračujete?

Do vedenia sa postupne zapojila aj ďalšia generácia - syn Michal Kič mladší, ktorý prináša nové impulzy, a syn Martin. Spolu s rodičmi pokračujú v rodinnej vízii. Naša filozofia je postavená na prepojení hotela s prírodou, čo vyjadruje aj slogan "hotel v lese, les v hoteli". Kladieme dôraz na poskytovanie komplexných a kvalitných služieb, autentických zážitkov a budovanie dlhodobých vzťahov s hosťami. 

Slovenské kúpele sú ako motor regiónov, ktorý stráca výkon

Mohlo by Vás zaujímať Slovenské kúpele sú ako motor regiónov, ktorý stráca výkon

Z hotela, ktorý bol pýchou socialistického hotelierstva, sa vďaka vytrvalej práci, odvahe a jasnej vízii našej rodiny stal moderný, rodinne vedený rezort, ktorý úspešne konkuruje na domácom aj európskom trhu a naďalej píše svoj úspešný príbeh v srdci slovenských hôr. 

Čo plánujete do budúcnosti? 

Náš hotel je počas celej histórie fungovania typický hlavne tým, že sa neustále snaží prinášať niečo nové a investovať do rozvoja. Ešte stále nás neomrzelo snívať a pretavovať sny do reality.

Momentálne najväčšou výzvou je výstavba nového vodného sveta uprostred hôr a výnimočnej wellness zóny s vonkajšími bazénmi, čo bude mať zásadný vplyv na to, ako sa Hotel Partizán zmení. Na to sa tešíme. 

Názov hotela zrejme súvisí s partizánskym hnutím po potlačení SNP koncom roka 1944. Prečo ste meno hotela zachovali? 

Hotel Partizán má na slovenskom trhu takmer 65-ročnú históriu a významné postavenie v hotelierstve. Preto sme názov hotela zachovali a zatiaľ o zmene názvu neuvažujeme.

Okolie hotela. Foto: Hotel Partizán

Tržby za ubytovanie vzrástli o pätinu

Ubytovacie zariadenia na Slovensku dosiahli v druhom štvrťroku 2025 tržby takmer 166 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty, čo bol viac než 19-percentný medziročný nárast. Ako informoval Štatistický úrad SR, takmer 60 percent tržieb vygenerovali domáci návštevníci.

Najvyššie tržby boli v Bratislavskom, Žilinskom a Prešovskom kraji, tie mali podiel skoro 60 percent na celkových tržbách ubytovateľov. Vo všetkých krajoch vytvorili nadpolovičnú väčšinu tržieb za ubytovanie domáci návštevníci, iba v Bratislavskom kraji to boli cudzinci s podielom 71 percent na tržbách.

V druhom štvrťroku poskytovalo ubytovacie služby na Slovensku celkovo 5 545 ubytovacích zariadení. Návštevníci mali k dispozícii takmer 77-tisíc izieb a viac ako 223-tisíc lôžok vrátane kempingových miest. Čisté využitie stálych lôžok dosiahlo 25,5 percenta, využitie izieb 31,1 percenta.