Potrebujeme väčšiu loď. Keď sú predstavy desivejšie ako realita

Tento projekt otvoril Stevenovi Spielbergovi bránu medzi režisérsku elitu. Stal sa klasikou a hoci sme odvtedy videli útočiacich žralokov v mnohých podobách, porovnávame ich práve s Čeľusťami.

Každé leto sa opakujú takmer vo všetkých televíziách a dodnes majú svojich divákov. Mierne zostarli, ale to sa za 50 rokov stane každému. Trúfam si povedať, že vydarené žánrové filmy ostávajú v kondícii najdlhšie a Čeľuste sú toho dobrým príkladom.

Príbeh je prostý, ale pri žánrových filmoch je podstatný spôsob, akým sa rozpráva. Oceán vo svojej samotnej (obrovskej) podstate vzbudzuje hrôzu. Sila vĺn je nepredstaviteľná a väčšina z nás sa odváži len pár metrov od pobrežia a len v dobrom počasí.

Lenže ani vtedy nebezpečné tvory pod hladinou nevidíme a naše predstavy sú desivejšie ako realita. Režisér to, samozrejme, vedel, a preto sa nie úplne vydarené mechanické monštrum objavuje minimálne. Práve v hororoch je zvuk najvýraznejšou zložkou vytvárania atmosféry a John Williams v Čeľustiach použil motív, ktorého genialite sa vyrovná azda len hudba zo sprchovej scény v Psychu. Pri jej počutí sa vám ježia chlpy, pretože viete, že príde niečo neopísateľné. 

Na archívnej snímke spoločnosti Peacock, herci zľava Robert Shaw, Roy Scheider a Richard Dreyfuss počas

Už päťdesiat rokov sa ichtyológovia pokúšajú opraviť PR tejto paryby, ale ide to veľmi pomaly. Žralok sa stal symbolom nemilosrdného vražedného stroja a tak to – zdá sa – ostane. Žravá obluda síce budí hrôzu, ale veľa toho nenahrá, a preto dej filmu posúva šéf polície Brody (Roy Scheider) a jeho krásna blond manželka, vedec Hooper (Richard Dreyfuss) a veľký frajer a lovec žralokov Quint (Robert Shaw).

Brody bojuje nielen s predátorom, ale aj s miestnymi podnikateľmi závislými od cestovného ruchu a nepôsobí veľmi odhodlane. Hooper ide na nervy každému – nielen svojou akademickou aroganciou, ale aj imidžom chlapca, ktorý sa narodil so striebornou lyžičkou v ústach, a chlapácky Quint jednoducho vyvoláva komplexy v každom mužovi. (Preto aj tak zle dopadne.)

A keďže Spielberg vedel, že dej potrebuje odľahčenie, práve interakcie tejto trojice sú zábavné. Dielo funguje práve vďaka vyváženému mixu strachu a uvoľnenia. Presnosť robí žáner.

Film s vylepšeným obrazom máte možnosť vidieť v kinách a je len dobre, že sa plavecká sezóna už pomaly končí.

Päťdesiat rokov v čeľustiach

Mohlo by Vás zaujímať Päťdesiat rokov v čeľustiach