Potrebujeme väčšiu loď. Keď sú predstavy desivejšie ako realita
Tento projekt otvoril Stevenovi Spielbergovi bránu medzi režisérsku elitu. Stal sa klasikou a hoci sme odvtedy videli útočiacich žralokov v mnohých podobách, porovnávame ich práve s Čeľusťami.
Každé leto sa opakujú takmer vo všetkých televíziách a dodnes majú svojich divákov. Mierne zostarli, ale to sa za 50 rokov stane každému. Trúfam si povedať, že vydarené žánrové filmy ostávajú v kondícii najdlhšie a Čeľuste sú toho dobrým príkladom.
Príbeh je prostý, ale pri žánrových filmoch je podstatný spôsob, akým sa rozpráva. Oceán vo svojej samotnej (obrovskej) podstate vzbudzuje hrôzu. Sila vĺn je nepredstaviteľná a väčšina z nás sa odváži len pár metrov od pobrežia a len v dobrom počasí.
Lenže ani vtedy nebezpečné tvory pod hladinou nevidíme a naše predstavy sú desivejšie ako realita. Režisér to, samozrejme, vedel, a preto sa nie úplne vydarené mechanické monštrum objavuje minimálne. Práve v hororoch je zvuk najvýraznejšou zložkou vytvárania atmosféry a John Williams v Čeľustiach použil motív, ktorého genialite sa vyrovná azda len hudba zo sprchovej scény v Psychu. Pri jej počutí sa vám ježia chlpy, pretože viete, že príde niečo neopísateľné.

Už päťdesiat rokov sa ichtyológovia pokúšajú opraviť PR tejto paryby, ale ide to veľmi pomaly. Žralok sa stal symbolom nemilosrdného vražedného stroja a tak to – zdá sa – ostane. Žravá obluda síce budí hrôzu, ale veľa toho nenahrá, a preto dej filmu posúva šéf polície Brody (Roy Scheider) a jeho krásna blond manželka, vedec Hooper (Richard Dreyfuss) a veľký frajer a lovec žralokov Quint (Robert Shaw).
Brody bojuje nielen s predátorom, ale aj s miestnymi podnikateľmi závislými od cestovného ruchu a nepôsobí veľmi odhodlane. Hooper ide na nervy každému – nielen svojou akademickou aroganciou, ale aj imidžom chlapca, ktorý sa narodil so striebornou lyžičkou v ústach, a chlapácky Quint jednoducho vyvoláva komplexy v každom mužovi. (Preto aj tak zle dopadne.)
A keďže Spielberg vedel, že dej potrebuje odľahčenie, práve interakcie tejto trojice sú zábavné. Dielo funguje práve vďaka vyváženému mixu strachu a uvoľnenia. Presnosť robí žáner.
Film s vylepšeným obrazom máte možnosť vidieť v kinách a je len dobre, že sa plavecká sezóna už pomaly končí.