Prvý mesiac električiek v Petržalke: previezli dvojnásobok ľudí, poznačila ich aj tragédia
Dopravný podnik Bratislava (DPB) pre Štandard potvrdil, že preferencia električiek na križovatkách v Petržalke po úprave už zabezpečuje plynulú a spoľahlivú prevádzku linky. Mestský dopravca pritom poskytoval dáta potrebné na jej vyladenie.
„Počas augusta sme úspešne otestovali aj špičkový interval dve a pol minúty a potvrdilo sa, že je plne zvládnuteľný aj v náročnejšej premávke. Cestujúci sa môžu spoľahnúť na komfortné a rýchle spojenie," ubezpečil hovorca DPB Jozef Vozár.
Škodová udalosť a tragická nehoda
Na petržalskej električkovej trati počas prvého mesiaca prevádzky v prázdninovom režime, teda od 27. júla, zaznamenali dve mimoriadne situácie vrátane tragickej nehody. Pre kolíziu električky s autom kratšie prerušili premávku, pri zrážke s električkou zomrel 85-ročný cyklista.
„Za prvý mesiac prevádzky vykonali vozidlá na linke 3 viac ako 10-tisíc jázd, v rámci ktorých sme evidovali jednu škodovú udalosť s vinou cudzieho účastníka a jednu dopravnú nehodu s cyklistom, ktorej následok nás nesmierne mrzí," priznal Vozár.
Tragická nehoda sa stala 24. augusta pri zastávke Zrkadlový háj. K okolnostiam a príčinám tragédie sa dopravný podnik nevyjadril. „Vzhľadom na prebiehajúce vyšetrovanie dopravnej nehody sa k predmetnej udalosti nebudeme vyjadrovať," odvetil hovorca.
Bratislavská krajská polícia na otázky Štandardu k tomuto prípadu neodpovedala.

Rýchlejšie do centra
Električky, ktoré jazdia na predĺženej trati v Petržalke od zastávky Jungmannova po zastávku Južné mesto, sú na linke najvyťaženejšie v časoch 6:00 až 9:30 h a 14:00 až 19:00 h cez pracovné dni. Podobne je to aj inde v hlavnom meste. „Linka 3 je po predĺžení na zastávku Južné mesto veľmi atraktívna pre cestujúcich," potvrdil Vozár.
Cesta električkou z Južného mesta do centra Bratislavy trvá podľa rozpisu 12 minút aj vďaka preferencii na križovatkách. Ďalej linka 3 pokračuje v súčasnej trase, pričom trasa z Južného mesta až po Komisárky v Rači zaberie celkovo 42 minút.
Vodiči si novú električkovú trať v Petržalke pochvaľujú. Podľa dopravcu oceňujú dobré jazdné vlastnosti a pozitívne hodnotia aj spustenie preferencie električiek na križovatkách, čo výrazne uľahčuje vedenie vozidiel a znižuje riziko meškaní.
„Z pohľadu vodičov ide o modernú trať, ktorá umožňuje naplno využiť potenciál nových vozidiel na zabezpečenie komfortnej dopravy cestujúcich," podotkol hovorca DPB.
Nižší interval, viac cestujúcich
Od septembra možno očakávať na linke 3 ďalší nárast počtu cestujúcich v súvislosti so začiatkom školského roka. Ten sa môže neskôr zvýšiť aj so štartom zimného semestra na vysokých školách, keď záujem o cestovanie tradične stúpa o desiatky percent.
„Tomu bude zodpovedať aj návrat celej siete mestskej hromadnej dopravy do štandardného prevádzkového režimu. V prípade linky 3 to znamená posilnenie na rekordný interval dve a pol minúty v rannej špičke pracovných dní," dodal Vozár.
Dopravný podnik Bratislava od 6. septembra zároveň obnoví premávku obľúbenej rekreačnej linky 43 na Kačín. V ten istý deň tiež pripravuje tradičný ďeň otvorených dverí, ktorý bude tento rok výnimočný tým, že sa spája so 130. výročím mestskej hromadnej dopravy v Bratislave.

Predlžované dokončenie projektu
Prevádzka električiek na novej trati v Petržalke, ktorej výstavbu zabezpečovalo ako investor hlavné mesto Bratislava, fungovala od konca júla so zastávkami bez dokončeného vybavenia. Do začiatku septembra by ho mali dokončiť.
Prestupný uzol na konečnej zastávke Južné mesto, kde budú môcť cestujúci prestúpiť na autobusy na Panónskej ceste nad traťou, dokončia až neskôr.
Výstavba novej trate v Petržalke sa značne predĺžila. Električky po nej mali pôvodne voziť cestujúcich už koncom roka 2023. Náklady z pôvodnej sumy takmer 75 miliónov eur vzrástli aktuálne na bezmála 95 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty, respektíve na 114 miliónov eur vrátane dane.
Výdavky pravdepodobne dodatočne ešte vzrastú, keďže treba dokončiť viaceré objekty súvisiace s projektom. Bratislavský samosprávny kraj medzitým oznámil, že hlavné mesto opäť požiadalo o predĺženie úplného dokončenia celej stavby z 15. augusta 2025 na 30. júna 2026.