Slovenská pošta pokračuje v zatváraní pobočiek. Od septembra končia ďalšie prevádzky
Obyvatelia si budú musieť hľadať náhradu na nástupníckych poštách alebo zvoliť alternatívne služby s využitím moderných technológií. Ako štátna spoločnosť pre Štandard aktuálne potvrdila, začiatkom septembra končia v Bratislave pošty 32 na Sibírskej ulici v Novom Meste a 213 na Čiernovodskej ulici vo Vrakuni.
V Trnave prestanú fungovať pošty päť a osem, v Nitre sedmička, v Trenčíne trojka, v Žiline trojka, deviatka a v Košiciach 14. Začiatkom augusta už skončilo sedem pobočiek, z toho štyri v Košiciach, po jednej v Bratislave, Banskej Bystrici a Prešove.
„Potvrdzujeme, že k 1. septembru ukončíme prevádzku spomenutých deviatich pobočiek," uviedla hovorkyňa Slovenskej pošty Eva Peterová. Ide o súčasť zatvárania 26 pôšt v krajských mestách. K 1. októbru skončí päť pôšt - Bratislava 17, 22, 45, 212 a Nitra 5, k 1. novembru aj pošta Bratislava 25. Následne skončia aj zvyšné štyri pobočky z plánovaných 26.
„Činnosť Pošty Košice 17 bude ukončená k 1. januáru 2026. Zámer ukončenia prevádzky Pošty Bratislava 3 je aktuálne v prípravnej fáze, pričom predpokladaný termín ukončenia tejto prevádzky je v druhom kvartáli roka 2026," priblížila Peterová. Pri zvyšných dvoch pobočkách - Banská Bystrica 6 a Prešov 10 - zatiaľ nie je určený konkrétny termín zavretia.
| Názov pobočky | Adresa pobočky | Nástupnícka pošta | Pošta pre výdaj oznámených zásielok | |
| Bratislava 32 | Sibírska 1598/17 | Bratislava 218 Metodova 17904/6 (OC Central) | ||
| Bratislava 213 | Čiernovodská 5215/25 | Bratislava 214 Uzbecká 5227/4 | ||
| Košice 14 | Mliečna 1/1 | Košice 22 Trieda arm. gen. Svobodu 1023/12 | ||
| Nitra 7 | Hlavná 522/173 | Nitra 1 Fraňa Mojtu 4918/18B | Nitra 10Akademická 1651/1A (Centro) | |
| Trenčín 3 | Šoltésovej 1725/2 | Trenčín 1 Mierové námestie 21/21 | ||
| Trnava 5 | Seredská 3930/79 | Trnava 2 Dohnányho 6991/17 | Trnava 10Kollárova 8834/20 (City Arena) | |
| Trnava 8 | Mozartova 5904/1 | Trnava 2 Dohnányho 6991/17 | ||
| Žilina 3 | Na lány 387/3 | Žilina 1 Sládkovičova 169/14 | ||
| Žilina 9 | Hlavná 404/1 | Žilina 7 Prielohy 1012/1C | ||
Stopka po detailnej analýze
„Zoznam pôšt, ktorých prevádzka sa skončí, je výsledkom dôslednej analýzy viacerých faktorov," informovala Štandard už skôr hovorkyňa Slovenskej pošty.
Dôvodmi sú efektívnosť pobočky, jej návštevnosť, vyťaženosť, prevádzkové náklady a tržby, dostupnosť podľa poskytovaných služieb, ale aj otváracie hodiny, bezbariérovosť, parkovacie možnosti či vzdialenosť ďalších pobočiek.
„Dostupnosť služieb sa zákazníkom v žiadnom ohľade nezníži. Optimalizácia sa týka malých pobočiek, ktoré doteraz vo väčšine prípadov poskytovali iba obmedzené portfólio služieb počas obmedzených otváracích hodín,“ uviedla Peterová.
V rámci optimalizácie poštovej prevádzky, ktorej druhá etapa bude ukončená k 1. septembru, sa organizačné zmeny dotkli 21 zamestnancov Slovenskej pošty. Tá všetkým ponúkla možnosť pokračovať, štyria zamestnanci sa rozhodli pre ukončenie pracovného pomeru.
„Zámerom zamestnávateľa zostáva snaha o zabezpečenie pracovného uplatnenia všetkých zamestnancov dotknutých organizačnými zmenami na iných pozíciách v rámci spoločnosti,“ uviedla Peterová.

Alternatívne služby
Zákazníci môžu po novom využívať poštové služby na nástupníckych poštách s dlhšími otváracími hodinami, posilnenými priehradkami, rozšírenými službami, dobrou dostupnosťou a lepšími parkovacími možnosťami.
Dostupnosť služieb naďalej zabezpečujú alternatívne formy ako BalíkoBOXy, PoštaPOINTy, mobilná aplikácia a doručovatelia, čo minimalizuje nutnosť návštevy kamennej pobočky.
Väčšinu poštových služieb občania najčastejšie využívajú práve prostredníctvom listového doručovateľa.
Samoobslužné kiosky
Slovenská pošta zároveň začala skúšobne prevádzku samoobslužných kioskov na vybraných pobočkách.
Zákazníci v nich môžu vykonať rýchly vklad a výber hotovosti, uhradiť ePoukaz či faktúru cez Pay by square, a to hotovosťou alebo kartou podľa toho, čo im viac vyhovuje. Práca s kioskom podľa pošty nevyžaduje asistenciu jej pracovníka.
„Tento pilotný projekt bol na vybraných pobočkách spustený len v polovici augusta, preto by bolo predčasné komplexne ho hodnotiť. Zatiaľ však neevidujeme žiadne technické problémy a kiosky aj v praxi ukazujú svoju užitočnosť, najmä jednoduché ovládanie a rýchle vybavenie potrebnej služby,“ podotkla Peterová.
Pilotný projekt kioskov predstavuje ďalší spôsob, ako Slovenská pošta mení tradície a tiež ako môže vyzerať budúcnosť poštových služieb. Vyhodnotenie využívania kioskov ukáže, ako budú tento koncept rozvíjať v budúcnosti.
Samoobslužné kiosky sú v rámci pilotného projektu rozmiestnené na piatich poštách: Bratislava jeden Bratislava 24, Košice 11, Štúrovo jeden a Žilina jeden.

Pošty na vidieku zmenia na franšízy
Slovenská pošta v budúcom roku plánuje zatvoriť aj 29 prevádzok v okresných mestách.
Zároveň pripravuje zmenu vidieckych pobočiek na takzvané franšízy. Prevádzkovať ich majú samosprávy a podnikatelia. Pošta mala doposiaľ na celom Slovensku celkovo 1 365 pobočiek, pričom predbežne tisíc by malo fungovať ako franšízy.
„Pošty na vidieku sa rušiť nebudú. Zmení sa iba model ich prevádzky. Aktuálne sme v prípravnej fáze franšíz,“ ubezpečila Peterová.
Nastavujú procesy, model financovania a hlavne začínajú intenzívne komunikovať so samosprávami.
Pozastavili tovarové zásielky do USA
Slovenská pošta dočasne pozastavila prijímanie a tranzit tovarových zásielok do Spojených štátov amerických, vrátane darčekov v hodnote do 100 USD zasielaných medzi fyzickými osobami. Dôvodom je, že USA od 29. augusta zaťažili tovarové zásielky colnými poplatkami. Rovnaké opatrenie zaviedli viaceré európske krajiny.
Slovenská pošta prijíma len listové zásielky obsahujúce dokumenty v tlačenej forme. „Rozsah tohto dočasného opatrenia je podmienený rozhodnutím prepravných spoločností, s ktorými pošta spolupracuje. Tie v súčasnosti iné ako listové zásielky do USA neprepravia,“ vysvetlila Peterová.
Inštitúcie združujúce poštové podniky nielen v Európe už pracujú na riešení, ktoré umožní zaplatiť všetky poplatky už pri kúpe tovaru, aby nimi adresát nebol zaťažený pri doručení zásielky. Odhadovaný čas uvedenia tohto riešenia do praxe je niekoľko týždňov.
„Zákazníci v USA musia počítať s tým, že za doručenie balíkov s tovarom z Európy budú po novom platiť clo a prípadné spracovateľské poplatky. Výška cla závisí vždy od druhu tovaru,“ dodala hovorkyňa Slovenskej pošty.
Pri textilných tovaroch ide o percento z hodnoty zásielky, tzv. ad valorem clo, pri niektorých komoditách môže ísť o pevnú sadzbu na kus alebo kilogram.